onsdag 23 mars 2016

Plötsligt så väcks känslan till liv. Snart påsk!

Som jag längtar efter ledigt nu!!!!

Kroppen skriker (eller åtminstone skulle jag som äger den här kroppen kunna skrika av trötthet...) efter ledigt! Våren brukar vara den enklare terminen på mitt jobb, men inte i år... Går inte in på det närmre av olika anledningar. Men i alla fall... Det är märkligt. Jag vet inte hur många gånger som jag läst i almanackan att det är påsk just när det är påsk. Men ändå... det har liksom inte gått in... Jag har inte hängt med. När det var tre veckor kvar, trodde jag det var en månad, typ. När det var en vecka kvar trodde jag det var två... 

Herre min skapare, jag är inte redo, jag hinner inte... jag ...orkar inte??? Eller det H A R känts så... Tills idag. Jag har inte haft någon påskkänsla alls. Jag som brukar gilla att piffa med fjäder-ris och några fina äggdekorationer, lite vårblommor. Inte mycket alls, men lite känsla i alla fall. Jag har inte ens plockat bort skidor och skridskor från porchen. Vinterpyntet ni vet... Fast å andra sidan det har varit både snö och is så sent som i början av denna veckan. 

Men så plötsligt händer det! Idag hade jag bestämt mig för att köpa hem lite blommor i alla fall! Och sätta i fjädrarna i riset, som jag faktiskt köpte i helgen... Men som spretat tomt och färglöst... Tills nu. Jag slutade tidigt och rattade bilden ner på byn. Köpte lite blommor som jag satte ihop i ett arrangemang. Och inte för att jag riktigt fattade hur det gick till, men ett fjäderfä följde också med till kassan. Jag som annars inte har något "tupp-pynt". Men hon passade så bra in där, Höna-Pöna, bland vit pärlhyacint, rosa våreld, lite grönt, ägg och fjädrar.

När jag stod där vid diskbänken och planterade ner växterna, spillde jord omkring mig så kände jag plötsligt ett lugn... Jag är ingen trädgårdsmänniska, men jag har förstått att många mår bra av trädgårdsarbete och planteringar. Jag är nog en av dem, och jag började faktiskt längta efter trädgårdsfix och kom på att jag ju faktiskt köpte en trädgårdstidning härom dagen... Och så kom känslan när allt var klart. 

Känslan av att det faktiskt är påsk snart. Mycket snart! Bara en dag kvar att jobba! Sen fyra lediga dagar! 



Maria

4 kommentarer:

  1. Jag vet exakt vad du menar...med alla dina ord, jag hinner inte heller för här är det full vinter, ja påsken är dessutom tidig i år, men i morgon torsdag har jag påsklunch på jobbet och då kanske man hittar den där lusten för påsken, just nu vill jag bara sova, ops, klockan är visst mitt i natta så kanske dags att sova... inte lätt när månen är stor och stark. Ha en riktigt fin påsk och hoppas att du får vila ut, det samma önskar jag mig själv, är sliten nu..Kram Monica

    SvaraRadera
  2. ja den känslan är härlig när man landat menar jag. Vilket gulligt arrangemang du fixat. Den andra den när man inte orkar eller hinner med. Den är vidrig. Våra jobb kan verkligen suga ur en energi ibland. Tur att solen skiner idag och så ses vi väl på blåkulla Maria? Kraaaam och Glad Påsk/ Pia

    SvaraRadera
  3. Jag fick till en påskplantering idag till trappen. Köpte lite blommor tror det var förra veckan men sen har jag inte kommit längre.... Det har ju snöat och varit kallt så lusten har inte varit där.
    Men idag var det så härligt väder och så börja det bli dags att få till planteringen innan påsken var över.

    Ha en toppen påsk!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Fina dekorationer du gör! Ursnyggt!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...