måndag 21 mars 2016

När man är "en liten mormor" till 110 % ;)

Att vara mormor är fantastiskt! 


Jag råkar veta att det är fantastiskt att vara morfar med. Jag tycker mig ha märkt det på Mannen i mitt liv ;) (Det är säkert fantastiskt att vara farmor också, men det kommer jag aldrig kunna uttala mig om.
Idag fick jag höra att ett litet barn (typ 3 år) på "min förskola" ansåg att jag var "en liten mormor". Jag hörde hur hen diskuterade familjeförhållanden med min dotter (som ofta är vikarie på mitt jobb) och de kom in på att den andra dottern (som också har vikarierat mycket hos oss) ju har fått en liten bebis... och att jag då var mormor, som min dotter sa till hen. Då sa hen just "- Ja, en liten mormor!" Jag gissar att hen menar att jag är yngre än hens (heter det "hens" förresten???)  egen mormor? ;) I alla fall så var det väldigt gulligt när hen sa det ;) 

Den här lilla mormorn har varit mormor till 110% i helgen. Ett helt dygn har Lillprinsen varit med mormor och morfar utan sina föräldrar. Föräldrarna genomförde sin julklapp från oss. Middag och hotell i Stockholm. På tu man hand. Vi skjutsade dem in till Stockholm och släppte av dem på stan. Sedan tog vi Lillprinsen med oss till NK och fikade och shoppade på leksaksavdelningen. Mannen i mitt liv hävde bestämt att Lillprinsen ville ha en racerbil, men den var inte från tre månader... Istället blev det en mer passande sak i form av en uggla med en liten pingla i. 

Lillprinsen är ett enkelt barn att ta hand om. Väldigt nöjd, för det allra allra mesta. Men det märks att man är äldre nu än när man som "tjugo-någonting" fick sina egna barn. Jag skulle absolut inte ha samma ork som 44:åring att vara mamma. Men att vara "en liten mormor", det är alldeles lagom! På kvällen när Lillprinsen somnat så satte vi oss och åt lite ost och charkisar, jag och Mannen i mitt liv. Tittade på film och drack vatten. Inget lördagsvin när man är mormor till 110% inte! 


Lillprinsen sov så sött i sin resesäng intill vår säng. Och jag vaknade nog varannan timme när jag hörde hur han "grymtade" till över att ha tappat nappen. Annars sov han hela natten fram till klockan halv sex, då han vaknade och ville ha mat. Bara att tassa ner och värma flaskan och ta upp honom i sängen. När han slurpat i sig den hade han den goda smaken att lägga ut en liten kastspya i vår renbäddade säng...
Så medan jag "rapade klart" Lillprinsen, så bäddade Mannen i mitt liv rent i vår säng igen. Andra gången på ett dygn ;) Sedan somnade vi alla om. Alla tre i vår säng. Lillprinsen nöjd och trygg mellan mormor och morfar. Och jag kan lova er att det var mysigt att ha båda sina favoritkillar nära sig när man vaknade! Lillprinsen har ett riktigt härligt morgonhumör så det blev en mysig liten "pratstund" innan vi gick upp och åt frukost. 
Framåt lunch tog jag honom med mig och åkte ner och hämtade upp hans föräldrar vid tåget. De hade haft det bra och det hade Lillprinsen också, det är jag säker på! Det blev så tomt när de drog vidare på eftermiddagen. Vi hoppas att vi kommer få låna honom flera gånger :) 

Är man "en liten mormor" så vill man ju gärna ställa upp!
 Till 110% ;)


Maria



4 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt att ni fick ha den lille sötnosen helt själva. Här kommer jag bara bli farmor istället och det dröjer nog men den som väntar på nåt gott. Och visst är du en ung snygg mormor!Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Visst är det fantastiskt att vara mormor. Det bara bubblar av kärlek i hela kroppen. Jättesöt liten gosegull! Lycka! Livets efterrätt!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Livets efterrätt heter det väl! :)
    Verkar som alla fick en mysig helg både, föräldrar, barn och morföräldrar.

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Åh så mysigt! Visst är han väl lite lik mormor, den lille godingen!? Kram Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...