onsdag 7 juni 2017

När man nog faktiskt kanske eventuellt är ganska "klar" med New York, på ett tag...?


Nu så... nu är jag "redo" att börja berätta om vår USA-resa. Nu när vi varit hemma i typ en och en halv vecka ;) Fast jag kan avslöja för er att jag egentligen har bilder från förra årets USA-resa som aldrig blev visade här på bloggen. Det finns saker att visa som vi gjorde de två sista dagarna i NYC förra året. Kanske återkommer jag med de tipsen en annan gång? 


Nu fokuserar vi på årets resa, tycker jag nog! Vi anlände till ett 30 grader varmt NYC fredagen den 19:e maj på eftermiddagen, fast i vår kropp var det rätt sen kväll.  Vi tog taxi från Newark och checkade in på vårt hotell. 


Som ni kanske kan förstå av bilderna så var det ett riktigt, riktigt fint hotell. Det andades verkligen lyx med sina stora pampiga lokaler.  Vi betalade en bit in på femsiffrigt för de tre nätterna vi bodde där, så det var inget billigt hotell direkt. 


Man kan ju kanske tänka sig att om man betalar lite extra för sitt boende, och bokar på ett lyxigare hotell, så kanske det skulle vara lite mera "service" över det... Nja... jag kan säga att det fanns verkligen inte det där "lilla extra" inte... Vad sägs om att betala en hundring för en flaska vatten som fanns i "minibaren"? När jag kan köpa den för en femtedel ute på gatan...  Samma vattenflaska hade satts upp på vår nota när vi checkade ut. Fast jag kan lova er att vi inte hade förbrukat den. Den stod kvar oöppnad hela vistelsen. Vi påtalade detta och fick frågan om vi hade rört flaskan, typ puttat till den? För det satt ju nämligen ett "larm" på den som aktiverades i kassan så att säga... Jo, vi hade säkert rört den, när vi lyfte upp den från skrivbordet där den stod, för att läsa på innehållet...  Lite dåligt kan jag tycka, att man har ett så känsligt system. Vi slapp naturligtvis betala men ändå....


Rummet var stort och låg på hörnet, så vi hade utsikt över huskropparna åt två håll. Men tyvärr ganska så lyhört. Vi fick ett rum där det fanns en dörr för att öppna upp till grannrummet, om man är stor familj eller två familjer som reser tillsammans, ni vet... Undrar om de hade glömt isolera dörren och runtom? Första kvällen bodde det en barnfamilj med ungar som skrek och bråkade så det kändes som att de befann sig i samma rum som oss. Inte alldeles jättehärligt när man är dötrött och vill sova. Fast för dem var ju klockan bara typ 6-7 på kvällen, förstås... Men eftersom jag var dötrött så somnade jag ganska omgående, med en elak tanke om att "ge igen" med att sätta på TV´n på hög volym när det var morgon för mig... d v s tiiiidig morgon för dem ;) Fast jag gjorde faktiskt aldrig det. Kvällen efter var det tyst i rummet intill, och förmodligen tomt för personalen höll på att flytta ur sängar från flera rum och samlade de i ett par rum. Ingen aning om vad de höll på med. I flera rum möblerades det med guldfärgade stolar och bord istället. 


Hotellet var jättefint, absolut... men det är inget jag skulle rekommendera p g a det höga priset, och avsaknaden av service därefter... vi ville ha hjälp med att boka taxi till den morgon vi skulle lämna NYC för att fara vidare, då fick vi till svar att de kunde ordna en limousine för det dubbla priset mot om vi gick ut på andra sidan hotellet och tog en "vanlig" taxi... På alla andra hotell har vi kunnat boka en "vanlig" taxi ;)  Jo men just ja... wi-fi kostade ca 16 dollar per dygn... i alla utrymmen... ;) Vi kommer inte bo på detta hotell fler gånger. Fast vi är inte bittra, det är vi absolut inte! Men man ska ju dela med sig av både bra och dåliga saker om man vill dela med sig av resetips och annat, tycker jag, därför berättar jag detta för er. Fast det var jättetrevligt att sitta i deras magnifika lobby och ta ett glas champagne, det måste jag medge ;) Riktigt trevligt! 


Annars då? Vad gjorde vi mer de tre dagar som vi var i New York? Jo, vi gick ju såklart runt i Central Park en förmiddag. Vi bodde på Madison Avenue, ganska nära Central Park. Jag gillar bäst att bo typ i höjd med Central Park, någonstans runt 50:e gatan. Som denna och förra årets vistelse. 


Central Park är så otroligt vackert! Nästan magiskt på något vis! Vi har nog haft "turen" att ha prickat in våra resor så det varit vardag varje gång vi varit i Central Park., då har det varit rätt lugnt. Denna gång var det en söndag och så var det "Aids walk" där den dagen så det var mycket mera folk än vad vi upplevt förut. Ändå är det en lugn och avkopplande oas mitt i den fantastiska storstaden! Vi knatade runt och myste, hade tur med vädret, de där 30 graderna som var på fredagen, de kände vi inte av något mera. Vi fick vara glada om det var 20... ;) 



Vi upprepade en favorit från förra året. Vi gick på Red Eye grill och åt deras vansinnigt goda hummer och krabb-lasagne. Verkligen helt amazing! Den kan jag däremot varmt rekommendera! Mysig och fin restaurang, ganska stor, med bra service och trevlig personal.



Vi gjorde en shoppingrunda en dag med lite shopping på Macy´s (Ralph Lauren shopping ;) samt att vi promenerade till Mary Arnold´s toys. En gammal anrik leksaksaffär som vi besöker varje gång vi är i New York. Där köpte vi med oss en klassisk School-bus och en NYC-polisbil till Lillprinsen, som han blev riktigt glad över. Polisbilen har ju sirener, så ni kan kanske tänka er själva ;) 


 Detta var vårt fjärde besök i New York, sedan 2010, så vi tycker nog att vi betat av de flesta allra vanligaste turistiga grejerna (Ni vet ESB, One world observatory, Frihetsgudinnan på nära håll, Brooklyn bridge, Wall Street, Times square m.m.... ) En helikoptertur hade Mannen i mitt liv gärna velat göra, men det gick inga turer på söndagar, så det blev inget av med det. 



Vi följde våra egna "traditioner" som vi skapat, en grillad burgare nere i Battery Park där man kan sitta vid vattnet och se båtarna. Man ser även Frihetsgudinnan, faktiskt. Lite tips till er! Vi har tagit gratisfärjan som går över till Staten Island, då passerar man Frihetsgudinnan på rätt nära håll. 


Vi gjorde nog inte så mycket mera, på de två hela dagar som vi var i NYC. Vi var ganska trötta på söndagen faktiskt ,så vi sov "middag" både på förmiddagen och på sena eftermiddagen.  Vi njöt väl av tillvaron och av varandras sällskap, förstås. Men vi måste nog erkänna att vi är nog lite "klara" med NYC ett tag framöver... Även om vi båda tokgillar den staden och dess häftiga puls och sköna atmosfär... så... ja vi är nog rätt nöjda nu. Det finns andra delar av USA som vi vill se mera av, och andra ställen runt om i världen med. 



På måndag morgon innan vi skulle fara vidare på vår resa, så åt vi frukost på hotellet istället för som de andra morgnarna gå ut och äta något till frukost. Det var första gången jag köpt fyra croissanter för 28 dollar... (alltså fyra till mig och fyra till Mannen i mitt liv 28 dollar x 2.) Jag åt två av mina ;) Fniss... man lär sig av "misstagen", nog trodde vi väl att man fick liiite mer än fyra croissanter, ett glas juice och en kopp kaffe för 28 dollar....per person... Törs nästan lova att detta kallades kontinental frukost...? 


Efter den "stadiga och rejäla" frukosten (gapskratt...) tog vi den där "vanliga taxin" (Yellow cab) som hotellpersonalen i dörren faktiskt vinkade in åt oss och begav oss ut till Newark för att hämta upp vår hyrbil och ge oss ut på en roadtrip... och det var verkligen en höjdpunkt....
Så... att ha gjort New York fyra gånger på sju år, det får kanske räcka för ett tag framöver. För de pengarna som "bara flyg och NYC" kostade oss kan man bo kungligt, äta gudomligt och shoppa för jävligt (?!) om man är i Stockholm tre dagar istället ;) ;) Fast... man vet aldrig... New York är ju ändå New York... ;) 


Maria




4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du tagit, kul att se, vi har ju aldrig varit där som du vet:).
    Hoppas att Marina är inkluderat i de ställena ni vill se i världen ;) ;)
    Vi hörs <3
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Spännande det där med hotell o service, om det liksom är service att ta hutlöst betalt för allt, som liksom borde ingå om man betalar dyrt för då uppskattar man ju det mer o kan tipsa vidare... 😀 Vi bokade en lägenhet via Airbnb i ett sekelskifteshus på vår resa och det var jättemysigt o genuint, i 9 nätter blir hotell rätt trist, men är ju förstås så man vill bo i en storstad mitt i allt. Men visst är det trist att det blivit så dyrt för oss SEK människor i USA, mot hur det var för ett par år sedan... Ser fram emot er biltour! Kram Milla

    SvaraRadera
  3. Du det där Red Eye Grill lät bra. Var ligger det?

    Man kan ju alltid pausa NY-besöken för ett tag. När vi åker i höst har det faktiskt gått sju år sen sist. Jisses vad tiden går!

    Bra att anti-tipsa också. Det gör en bloggerska genuin och trovärdig! Trist när man vill lyxa till det lite och så blir det platt fall så där. Alltså, haha, skrattar lite över frukosten. Vi "råkade" köpa en sån där brutal-dyr frukost i San Fransisco också. Så där dyr så det är bara att skratta åt eländet. Minns inte för hur mycket.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Låter som en härlig resa trots väldigt (!) dålig service... Fina bilder. Jag skulle gärna åka till New York, har aldrig varit i USA.
    Tack för tips om vår takhöjd i stugan, min tanke var ett runt fönster men tyvärr är det byggt med en balk som går från nock ned till fönstret och som är 2 dm bred så det får bli två fönster i s f... och det blir det på den breda sidan men på den smala (som är 4 m) känns det för mycket :/ vi får avvakta och se men jag tar gärna emot fler tips! Blev ju inte riktigt som jag tänkt mig det här bygget men förhoppningsvis blir det bättre. Kram Suss

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...