torsdag 15 juni 2017

Att byta ner sig och testa nytt


Igår ägnade jag nästan hela kvällen åt att städa här hemma, men jag tog faktiskt en paus, när jag skulle köra dottern till stallet så passade jag på att åka in och investera i en ny kamera... 


För så där sex år sedan köpte vi vår första systemkamera. En Canon EOS. Dels för att jag fotade mycket till bloggen, men också för att döttrarna tyckte det var roligt att fota. Den användes flitigt och jag gick faktiskt från att använda mig av AF till att använda MF. 



Några år senare så köpte vi vår andra Canon EOS, en "bättre" och större. Mest för att W hade börjat fotoprogram på gymnasiet. Det var kul till en början med ny kamera och kanske blev det bättre bilder med den nya? Jag vet inte, men kanske...




Men sedan ett par år tillbaka så har jag märkt att det jag fotar mest med... det är min I-phone. Visst bilderna blir kanske inte tipp-topp... Men det är enkelt att bara hala upp mobilen och knäppa bilder lätt som en plätt. 




Det händer absolut att jag tar fram systemkameran, men jag kan inte påstå att det är ofta som den fått följa med på utflykter på sista tiden. Jag vill kunna ha min kamera i handväskan! 



 Men så vill jag ju att bilderna ska bli någorlunda bra också... fast jag måste erkänna att det där med slutartid, ISO, fokus hit och fokus dit och allt det andra...  nej, det har jag inte blivit mycket klokare på under åren som jag fotat till bloggen och annat.... 



 När vi åkte till USA senast, så lånade jag med mig A´s  lilla systemkamera, en vit Sony A5000. Och jag måste säga att jag blev riktigt positivt överraskad! 



En liten smidig och rätt lätt kamera som får plats i handväskan (kanske inte de minsta modellerna, då...;)  men som man ändå kan byta objektiv på om man vill det.  Jag märkte redan då att jag faktiskt använde kameran mer än om det varit den stora vi släpat på... Så jag bestämde mig för att jag också ville ha en sådan. Så igår var jag alltså in och köpte mig en egen. En nästan lika, den här heter Sony A5100 och har en uppvikbar skärm. Om det är flera skillnader vet jag inte? Kanske på megapixlarna? 



Jag passade på att testa den med att bränna av ett helt gäng bilder på uterummet. De bilderna precis ovan denna text, de är tagna från samma punkt och jag har använt full zoom på den understa. För att se skillnaderna med objektivet som följde med i köpet.  (som heter 16-50, om det är någon som är intresserad) . 


Kameran finns i färgerna svart, vitt och brunt. Jag valde brunt för jag tyckte den kändes lite "retro" då, och jag tyckte det var snyggt ;) Det gjorde att den även passar in i inredningen tillsammans med reotrokameran... ;)  Jag har inte satt mig in i några inställningar ännu utan bara kört på något som heter "Superior auto". Vi får se om jag orkar bry mig om att hålla på med massa inställningar... huvudsaken är att jag hittat en kamera som över huvud taget kommer användas ;) 




Maria

5 kommentarer:

  1. Grattis till nya kameran. Kul:) Jättefint i ert uterum.
    Det blev tyvärr inget med det vi tittat på...ja du vet vad...
    Ha en skön ledig dag i morgon
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Alltid roligt med nya saker. Så kul att det numera finns annat än svart att välja bland på bättre kameror också.
    //M-L

    SvaraRadera
  3. Många går mot de mindre kamerorna har jag märkt. Jag har en gammal Sony också. Den som jag började med då jag började blogga. sen blev det systemkamera. Meeen, jag börjar faktiskt snegla på den gamla och funderar på att damma av den ;-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Samma tankar här! Jag köpte en liknande "retro" kamera i våras. En Olympus pen epl8. Funkar fantastiskt bra att ta med sig o bilderna blir jättebra. På språng är det ju roligast att fota så det blir mycket mer bilder tagna nu! Kram Milla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...