söndag 29 april 2018

På tu man hand med premiär på Fjäderholmarna

Jag och Mannen i mitt liv tycker ju som bekant om att göra små utflykter så där på tu man hand...

Igår var det dags igen. Det har ju inte blivit lika många hotellnätter nu, sedan vi köpte huset på Smögen... Men igår checkade vi in på Hotell J, som ligger vid Nacka Strand.

Det är så otroligt mysigt och fint där ute. Lugnt och avkopplande. Vackra byggnader och mysig miljö.

Vi hade bokat ett rum med utsikt mot havet. Så värt de extra kronorna om man tänker att man ska vara lite på rummet och inte bara "sova natt". Vi hade sallad med oss, som vi åt på rummet och njöt samtidigt av utsikten.

Rummen är också väldigt trevligt inredda och går i typisk svensk tolkning av New England-stil. Me like...

Den vackra byggnaden som man ser från hotellrummet, är Tornvillan och där äter man frukosten. Ett väldigt fint hus, så vackert inrett. Skulle nästan kunna flytta in där. Första gången vi var på Hotell J, så kände jag direkt att jag skulle vilja fira min 50:årsdag där... vi får väl se... det är några år kvar.

Vi hade en mysig eftermiddag med prat, skratt, avkoppling och en liten promenad längs vattnet.

Tyvärr så försvann solen och det blev en del regn...

Fast... vi hade lite tur också för när kvällen kom, så slutade det och det klarnade upp något. Inte mycket till sol och värme, men i alla fall inte regn...

Vi hade ett mål med utflykten och det var Fjäderholmarna. Som många vet så är det vårt smultronställe. Vi tokgillar att åka ut dit och äta middag på Fjäderholmarnas krog. Fast först "måste" vi få sitta på "vår klippa" och dricka bubbel... vi var lite oroliga över att den stunden skulle regna bort igår... Men eftersom det slutade regna så lägligt så funkade det ändå. Det finns inga dåliga väder... och vi fixade till en plast att lägga under den ihopvikta filten och slog oss ner...

Och där satt vi typ en timme och njöt av havet, av skärgården, av champagnen, av varandra, av livet... Och även om vi numera har vårt eget ställe på Smögen och vackra Bohuslän med den underbara miljön, så kommer vi alltid att vilja återvända till Fjäderholmarna... det är vi rätt överens om, jag och Mannen i mitt liv.

Sedan var det dags för middagen. Vi blev inte besvikna. Det är sällan man blir det, men en gång var vi faktiskt besvikna med servicen. Men maten... maten... den är alltid toppen! Det är verkligen inte billigt att äta där, men maten är utsökt, så är det bara.  Vi åt sill, ost och strömming till förrätt och till varmrätt tog jag Torsk och Mannen i mitt liv Hälleflundra. Vi bytte tallrikar efter ett tag, så vi kunde smaka av bägge. Som sagt, väldigt gott!

Vi fick ett fint fönsterbord och kunde se ut över vattnet, se solen gå ner... och eftersom det hade regnat fick vi också bevittna en fin regnbåge.  Ja, det är verkligen lite magiskt att sitta där ute längst ut på "bryggan" innanför de stora glaspartierna och njuta av utsikten. Vi fick en jättetrevlig middag.  Sådana där stunder som jag bär med mig i minnet och hjärtat.

Vi är oftast inga nattsuddare, så vi tog 21:30-båten tillbaka och det tar bara fem-tio minuter till Nacka och sedan är det ju bara några minuters gångväg från där båten lägger till, upp till Hotell J, helt perfekt... när vi kom tillbaka tog vi varsin kopp the i det som de kallar deras "vardagsrum".

En mysig lobby, med vita soffor, matplatser med bord och stolar som har blåvitrandig klädsel. Fräscht och mysigt. Och kaffe, the, snacks m.m kan man servera sig själv och skriva upp på sitt rumsnummer. Man kan även beställa ett glas vin m.m.  Vi avrundade som sagt kvällen med en varsin kopp the innan läggdags. I förmiddags åkte vi hem igen efter en mysig och god frukost där i det vackra Tornhuset. Vi kan nöjt konstatera att vi fick en jättetrevlig och härlig premiärkväll på Fjäderholmarna och hoppas väl på att det blir fler besök under säsongen...