lördag 10 februari 2018

Londonhelg

Ja, men jo... det var ju förra helgen det... som vi var i London Fredag - Söndag. Men med min inte så supersnabba uppdatering här på bloggen, så ja... det får bli dagens inlägg ;)

Vi var till London första gången tillsammans i februari förra året också, någon vecka senare och då möttes vi av vår. Vi bestämde redan då att dit skulle vi resa snart igen! Vi hade en vistelse inbokad i höstas, men den fick vi skjuta upp så blev det ännu en februaritripp. Denna gång var det inte vår, utan temperaturen låg på några grader över nollan.

Börjar med några klassiska bilder från storstaden London. Vi tog faktiskt taxi både från och till Heathrow denna gången. (Vi åkte tunnelbanan förra året, och det gick väl bra, men taxi är ju klart bekvämare...) Bara att åka deras klassiska taxibilar är ju en turistupplevelse i sig!

Så mycket typiskt "turistande" blev det inte annars. Inga guidade turer någonstans, utan vi upplevde stan på vårt sätt så som vi gillar. Åkte lite tunnelbana och strosade runt i fin-fina varuhus som Liberty, Fortnum & Mason, John Lewis och så  Harrod´s förstås...

Självklart åt vi gott till både lunch och middag, bland annat ett par luncher på Jamie´s Italian som finns på fler ställen. Riktigt bra. Ni ska slippa matbilderna, men jag bara måste visa er kanelbullen som Mannen i mitt liv beställde på ett ställe inne på Liberty. Alltså, det måste ha varit den absolut godaste kanlebullen jag någonsin ätit!? Ever!!! Ja, för den var gigantisk så den räckte helt klart till mig med ;)

I butikerna beundrade vi vackra saker och speciellt dessa tallrikar som vi också fann hos Liberty... Rekommenderar det anrika gamla varuhuset om ni inte varit där, och besöker London någon gång.  En upplevelse i sig faktiskt!

Den typen av tallrikar hade jag gärna haft om jag hade haft en fjällstuga!  Mycket "Ski-lodge-känsla" på dem!

Vi sniffade på ljuvliga dofter för både hem och kropp. Något vi båda uppskattar. Väldigt fina doftljus, doftspray och doftpinnar. Både underbar doft och förpackning!

Annat som vi båda uppskattar i livet är ju ädla drycker... Det finns en del att välja på... Roligt tycker jag att de stora varuhusen har sin egen champagne m.m... Något för vårt NK att ta efter, tycker jag!

Ja, det är en härlig upplevelse att gå i de stora fina varuhusen och inspireras av deras utbud. Bara det att de har en hel avdelning med fina korgar för presenter och picknick,t ex...

Vi shoppade inte jättemycket, det gjorde vi inte. Men några teddybjörnar på Hamley´s, lite drycker, några emaljmuggar  och en väska bland annat blev det i alla fall.

Jag tittade på väskor från Cath Kidston förra året när vi var där, men då blev det ingen. Denna gången hade vi små resväskor med och behövde en extra väska för de shoppade sakerna, så det blev en svart blommig variant, som går att göra lite större med hjälp av en dragkedja. Den blir perfekt att ha med när vi åker till Smögen, att stoppa sånt som inte får plats i handväskan. Typ kamera, tidning, bil-godis m.m...

Vi fick en fantastisk helg i London, jag och Mannen i mitt liv. Mycket skratt, prat och mys. Vi kände återigen att vi vill tillbaka. Gillar London mer och mer... Vi planerar att åka en vända till i år redan. Jag hade gärna tagit en resa i maj-juni och få känna lite sommar. Vi får se hur vi hinner med det. Helt klart är ändå att när vi åker tillbaka så blir det absolut till samma hotell. Vi bodde på samma hotell nu som förra gången, och det är ett toppenhotell! SÅ fint och trevligt med flera fina restauranger.

Fantastiskt fint inrett och vill ni se mer så kan ni läsa om hotellet här från vår förra Londonresa.

Vi avslutade vår weekend med ett  "lunch-glas" av Harrod´s egen rosé champagne i Champagnebaren på Harrod´s. Nästa gång ska vi nog ta den upplevelsen innan sista dagen, och njuta av en hel flaska som får stå kyld i den inbyggda ishinken i bordet.... ;)

Japp, det var lite kort om hur vi upplevde och utforskade London på vårt vis.