söndag 23 april 2017

Med fina vänner på The Winery Hotel

Igår mötte vi upp våra fina vänner från Dalarna, på The Winery Hotel. Vi började med en sen lunch i form av en utsökt pizza, på den Toscanska hörnan Terreno Deli, som fanns i hotellbyggnaden. På hörnet... därav "den toscanska hörnan" ;)

Som vanligt drog snacket igång med detsamma! Vi har alltid massor att prata om när vi ses, och det är på den nivån att man nästan fortsätter där man slutade sist man sågs, som oftast är ganska länge sedan. Tyvärr...

Vi brukar försöka hitta på något tillsammans någon gång per år, och nu hade vi alltså planerat in ett besök på The Winery Hotel, som ligger i Solna, ganska nära Mall of Scandinavia och Friends arena.

Vi höll oss dock på hotellet hela tiden.  Pratade om allt mellan himmel och jord, både roliga saker, jobbiga saker och hemligheter och allt möjligt. Jag och M-L,  den kvinnliga vännen, har känt varandra sedan gymnasiet, som vi gick tillsammans i Falun så därför känner vi varandra ganska väl vid det här laget. Känner till vad den andre gått igenom i livet...

Eftermiddagen gick i ett nafs, tiden går ju som bekant fort när man har roligt... och vi som faktiskt hade packat ned badkläderna insåg att vi inte skulle hinna med det innan den guidade turen i vineriet på hotellet, skulle ske.

Uppe på roof top fanns alltså ett utomhusbad. Vi bestämde redan där och då att nu måste vi ju planera in ett till besök på hotellet ganska snart, så vi får testa badet också ;) Så i sensommar eller tidig höst tänkte vi återvända.

Det här stället är perfekt om man vill umgås ett dygn eller så, med goda vänner eller med syskon eller vilka man nu kan tänkas vilja umgås med.  Det finns liksom att göra på hotellet. Förutom bad och gym...

...så kan man prova viner på egen hand! Riktigt trevlig "påhitt". Man köpte ett plastkort som man laddade på med valfri summa och då kunde man köpa viner i vinomaten. Man stoppade in kortet i vinomaten och valde med en knapp vilket sorts vin man ville ha och vilken mängd. Så kunde man testa olika och jämföra tycke och smak tillsammans. Riktigt trevligt och kul!

I paketet som vi hade bokat ingick en halvtimmes guidad tur i deras vineri, som låg innanför baren.  De gör ju nämligen eget vin där på The Winery Hotel.

Vi fick en genomgång om hur vinerna görs från skörd till flaska, typ ;)

Vi fick veta hur lång tid de olika momenten tar,  hur man gör vitt, rosé och rött... Intressant och trevligt! Så fick vi ett glas av "Husets vin" att smutta på under tiden.

Vi hade bokat bord i hotellets restaurang Winery Kitchen, till kvällen.

Vi var lite "smarta" och kollade in restaurangen redan på eftermiddagen och då var det helt tomt på gäster...

...så jag och M-L tog tillfället i akt att bränna av lite foton. Lite fina miljöbilder, varsågoda! ;)

Vi åt en tvårätters och jag tog vit sparris till förrätt och skreitorsk till varmrätt.  Såklart valde vi ju deras egna viner från deras vingård Terreno.  Allt jättegott och trevlig personal! I samma restaurang åt vi också frukosten imorse. Riktigt bra och fräsch frukost!  Gott om plats när vi kom ner vid 8:30-tiden, men fylldes så klart på efter en stund.

Man kunde köpa lite fina prylar nere i hotellreceptionen. Bland annat deras egen olivolja och fina böcker. Boken om Toscana ska vi köpa nästa gång vi besöker stället, sa vi... för att planera en resa tillsammans till Toscana ännu längre fram kanske ;)  Vi köpte med oss en annan fin, mysig sak. Visar vid annat tillfälle.

Efter middagen testade vi ett till vin i vinomaten och "chillade" en stund i lobbyn innan vi mätta, trötta och mycket belåtna och nöjda gick och lade oss.

Om ni inte besökt The Winery Hotel ännu, så tycker jag absolut att ni ska göra det! Jag vill verkligen rekommendera det! Prisvärt boende på fräscht nästan alldeles nytt hotell (öppnade januari 2016) som är betydligt mer än just bara ett hotell. Det är en hel upplevelse!  Jag blev verkligen positivt överraskad!  och vi har ju som sagt redan bestämt att åka dit igen! Ganska så snart! Har ni varit där än? Eller blev ni kanske sugna nu? Vill ni läsa mer, så hittar ni ju så klart mer information på deras hemsida.