måndag 17 april 2017

Lobster roll (á la Wiker) när den är som bäst här hemma i Sverige?


Jag vågar nog faktiskt påstå att igår åt jag den absolut godaste Lobster roll, ever!  Jag har kanske inte ätit det på så där överdrivet många ställen... En i Newport, en i Hyannis... Och en här hemma i Sverige, ute på restaurang.  Hemma har vi gjort det några fler gånger, faktiskt.  Senast igår, med fantastiskt resultat! 


 Lobster roll är för de som inte vet, ett korvbröd med en hummerröra i.  Inte speciellt vanligt på restauranger här hemma, men om man kommer till USA, så förekommer det oftare. 
(Fast jag tycker ju att det borde vara ett givet inslag på menyn, i Bohuslän...) En klassisk Lobster roll-röra görs på hummer, selleri och paprikapulver, har jag förstått det som. Lite salt och peppar. 


 Så gjorde vi också första gången, men jag har testat mig fram till en egen variant, där jag bytt ut sellerin mot salladslök istället. Ja, det är jag som kommit på det där med  salladslöken, men annars är det oftast Mannen i mitt liv som gör resten!  Blandar ihop allt, och smakar av. Något riktigt recept har vi inte utan "kör på känsla" och vi gör typ så här när vi gör vår variant: 




 "Lobster roll á la Wiker"

En hummer räcker till  1- 2 Lobster rolls beroende på hur mycket kött man vill ha, och hur stor hummern är.  Frysta upptinade humrar fungerar alldeles utmärkt och är mer prisvärt än färska.  

( Igår hade jag tagit fram tre humrar för man vet aldrig om man plötsligt blir ett par personer extra, och då kändes två humrar för fem Lobster rolls ganska lite, men vi blev tre, och det blev rejält med mat)



* Stycka hummern och ta reda på köttet, dela det i ganska grova bitar ca 1,5-2,5 cm.

* Skär salladslöken i skivor, 0,5 cm.  Tänk ca 1 salladslök per person, det blir rätt lagom.  

* Blanda hummer och salladslök i en skål. Rör ner majonnäs i lagom mängd så pass att allt "klibbar ihop". Det ska vara fast och inte rinnigt, så man får testa sig fram.  

* Krydda med paprikapulver efter tycke och smak. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.  

(Man kan med fördel blanda ihop några matskedar majonnäs med lite paprikapulver, salt och peppar  i en skål vid sidan om, och sedan blanda ner med hummer och salladslök, tills man når rätt konsistens.) 

* Stek korvbröd i smör, så de får en fin yta. Fyll korvbrödet med  hummer-röran och servera  med pommes och cole slaw.  



Busenkelt men otroligt gott! En riktigt enkel men väldigt lyxig middag att bjuda på! 



Cole slaw, den gjorde vi såklart också själv! Finns ganska många varianter på recept, om man googlar. Den färdigköpta är inte ens i närhet av en hemgjord, i varken smak eller konsistens, tycker jag...  Pommes, gjorde vi vår air-fryer, som jag verkligen kan rekommendera varmt!  Pommes blir helt otroligt perfekt krispiga, friterade med bara en matsked matolja! Hur många gånger nyttigare (och fräschare)  än om man gör i en vanlig fritös!!???  Till rätten drack vi ett glas  gott vitt vin (Villa Maria, fint namn va? ;) passande till skaldjur, men vill man lyxa till det ytterligare, så bjuder man så klart på champagne istället. 



Maria




5 kommentarer:

  1. Det där ser sååååå gott ut!

    SvaraRadera
  2. Ja det där måste jag testa någon gång. Kanske vid löning... Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Härligt när man lyckas med nåt så man blir så där riktigt nöjd! Verkar jättegott!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut! Har lite svårt för paprika, men lite pytte kanske går bra. Och den där fritösen måste jag kolla upp, en sådan skulle vi behöva. Tack för vintips också:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Men himmel vad gott det ser ut. Det måste jag bara prova. Har du recept på din cole slaw också?
    Kram Helena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...