fredag 14 april 2017

Långlaten? Inte mig emot


I alla fall inte om man får vakna upp i den här sängen ;)  Då gör det inget om man är den som ligger längst på Långfredagen och därmed får bära dem "skamliga" titeln Långlaten ;) I den här sängen, i det här sovrummet... där trivs jag så himla bra efter att vi fixade om lite på julledigheten... 


Nog för att jag alltid trivts i det här rummet... med "öppna spisen", heltäckningsmattan, rymligheten... det är lite hotellkänsla över det, tycker jag. Så jag kan absolut leva med att bli långlaten i det här sovrummet! 


Vet ni inte vad "Långlaten" är för något??? Nej, det visste sannerligen inte jag heller under mina första 20 levnadsår... Men jag fick snabbt lära mig det, då jag och Mannen i mitt liv firade vår första påsk ihop. Det gäller alltså att vara "uppe med tuppen" på Långfredagen om man ska slippa bli "Långlaten".  I hans familj ägnade man sig alltså  åt denna "företeelse".  Dock är min svärmor oskyldig, för hon hävdar bestämt att det kommer inte från hennes sida.  Det är min svärfar som är uppvuxen med detta. Jag har googlat lite på det, på senare år och det är något som förekommer på olika håll i Sverige, lite olika vilka "titlar" man får vilka dagar och så... 


Ja, vem blev långlaten nu då? Ja, jag tror att vi lagt ned den tävlingen om att slippa bli det, för länge sen egentligen. Med tonåringar i huset är risken inte alldeles för stor att man trillar dit ;)  Jag och Mannen i mitt liv låg i alla fall kvar ganska långt efter att vi vaknat, vilket var rätt tidigt, låg och läste innan vi gick upp och åt frukost i nya TV-soffan...  På tal om soffan... nu börjar det bli dags att ta tag i denna dagen, lite jag ska fixa med... kanske kolla lite tapeter... ;) 


Maria

4 kommentarer:

  1. Gud, vad snyggt! Vilken skön hotellkänsla på hemmaplan. Vårt sovrum är lite New England i vitt, marint och med lattefärgade väggar samt en chokladfärgad fondvägg. När store sonen flyttar till hösten och vi ska flytta om i huset vill jag verkligen ha grått och vitt i sovrummet, så tusen tack för suverän inspo. Tapeten verkligen älskar jag.
    Kram och glada påsken till er
    http://happyvardag.se/2017/04/13/halvblind-honapona/

    SvaraRadera
  2. Förstår att du trivs där. Så snyggt!

    Jag hade aldrig hört talas om det där uttrycket förrän jag läste det i nån blogg för nåt år sen.

    Ha en fortsatt fin påskhelg!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Hej, hej. Vilken fin soffa ni köpt, det ser med ens mycket luftigare ut. Hihi, det är lustigt att det ena liksom drar med sig det andra:) Känner igen det där:). Och ert sovrum, det är så himla snyggt. Vem skulle inte trivas där?
    Spännande att titta på tapeter, hoppas du hittade något fint.
    Vi slappar lite på balkongen nu, (som tyvärr är i skuggläge, men gott ändå). Det är minst sagt jobbigt att ha möten hela tiden ;) ;) Vi har gjort några förändringar på huset, det kommer bli så himla bra, om jag får säga det själv. Får maila dig och visa någon dag.
    Stor påskkkram till dig.
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört om det och det är nog ingen risk att jag axlar den titeln. Uppe med tuppen!
    Glad Påsk.
    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...