tisdag 27 december 2016

Uterummet i vinterskrud med både flyg och buss

Hallå och God fortsättning! 


Här har det varit lata lediga sköna dagar sedan sist. Gjorde ett försök med att snabbt knäppa några bilder på min juldukning där på julaftonen, innan alla elva slog sig ner runt bordet... Men bilderna blev inte alls bra i mörkret :(  

Så jag bjuder på lite bilder från uterummet istället. Det är ju nästan absolut helt klart nu, med klinkers på plats. Bara golvvärmen som ska igång, taket och väggarna målas klart och en och annan list som ska upp. Ja sen ska ett fönster bytas ut också, men det är en annan sak ;) 

Det blev i alla fall vinterpyntat lagom till jul! Vintriga kuddar och plädar i lite svart, vitt, grönt och kopparton. 


Kuddarna har jag gjort själv för ett par år sedan. Patchwork-kuddar av tygrester med vintriga motiv broderade på symaskinen. 

Den maffiga taklampan har fått granris (fuskbarr) och belysning. En idé som jag kom på redan förra året, när det precis var dags att plocka bort vinterpyntet. 

Detta är tredje julen som vi har vårt uterum. Vi invigde det faktiskt lagom till julen 2014 och de två första åren hade vi julgranen där, men i år kände jag att jag ville ha den i vardagsrummet igen. Istället har vi en liten konstgran i uterummet. Dessa fuskbarrväxter hittar man lite här och var hemma hos oss. Både med och utan pynt på grenarna. Älskar mitt fuskbarr! Perfekt att det inte barrar och behöver vatten. Bara att stuva undan och plocka fram år efter år... Den fina kungsgranen vi har i vardagsrummet är dock helt äkta! 

Jag kom på att jag inte visat er ett par fina detaljer som vi köpte när vi var hem till Dalarna, sist. Mina svärföräldrar bor i samma hus som en av stans lokala möbelaffärer. En affär som funnits i över 100 år faktiskt. Vi köpte både sovrumsmöbler och matgrupp där i ungdomen, jag och Mannen i mitt liv.

Men nu föll min blick på några inredningsdetaljer i skyltfönstret. Nämligen lite olika fordon gjorda av något träaktigt material. Vi gick in och kikade närmre på dem. Och när vi kom ut därifrån så var vi ägare till både ett flygplan och en buss.

Just ett flygplan har vi varit "på jakt" efter sedan uterummets begynnelse. Nu äntligen hänger det ett i taket och vi kan bocka av det på listan ;) Den fina bussen står på hyllan ovanför fönstret med andra blickfång. Både flygplanet och bussen är modeller av riktiga förebilder och har små typbrickor under sig. De är väldigt välgjorde och fina.


Nu ska jag nog slå mig ner i just det där vinterpyntade uterummet med det nyaste numret av Lantliv som kom med posten. Fortsätta njuta av lediga dagar! 


Maria

4 kommentarer:

  1. Ni har det så himla fint. Skönt att det är färdigt och ni bara kan sitta där ute och njuta. Snygga detaljer, sådana flygplan är jättefina.
    Ha en skön kväll
    Kram på dig min vän

    SvaraRadera
  2. Så fint och vintermysigt i ert uterum. Fina fordon , passar bra in där. Njut på nu det behövs alltid. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så himla fint. Du har verkligen en fingertoppskänsla för det där med inredning!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Mysigt och vackert i Ert vinterrum, vill också gärna ha ett.... Ja, jo vi har ett men det är ju inte vinterbonat !
    Ha det gott ,kära Du... och god fortsättning!!
    Kram från Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...