tisdag 6 december 2016

Tack för omtanken, stresshantering och vinterpiffad porch!

Hallå Tisdagskväll! 


Tisdagar är som bekant inte min bästa dag i veckan. Fast numera har jag ju gjort halva arbetsveckan när tisdagen är gjord. D E T känns bra! 

Något mer som känns bra är att läsa all omtanke ni skänker. Tänker på mitt senaste inlägg om helgen och stressen. Tack för alla rara ord både på bloggen, på Facebook och i mejl. Er omtanke värmer. 

Vi är ju ganska många som känner igen oss i det här med stress och hur vi mår av stress. Jag tänker i alla fall att det är "bra" när man är medveten om att man är stressad, att man vet varför man mår "underligt". Då kan man ju faktiskt lyssna på sin kropp och bromsa ner lite. Värre är det ju om man inte "fattar" att man är stressad som kanske när man drabbas första gången, när man bara "går in i väggen" och det tar totalt stopp, man fungerar inte helt enkelt. 

Första gången jag mådde dåligt på grund av stress var för tio år sedan, ca. Det var oerhört tufft på mitt jobb och jag "bara körde på". Hade gjort det en längre period och drabbades av en lättare panikångest. Det tog sin tid att bli sig själv igen. Efter det har jag alltid varit noga med att hitta avkoppling i tillvaron, att göra saker jag tycker är roligt och mår bra av. Jag reflekterar väldigt mycket för mig själv och även med mitt bästa bollplank. 

Det är viktigt att hitta den där balansen och jag tycker nog att jag har lyckats rätt bra med det. Ändå så kan det bli lite för mycket, som den här helgen. Men numera känner jag som sagt igen tecknen och vet vad det beror på, så då har jag ju möjligheten att dra lite i bromsen. 

Något som verkligen är terapi för mig, det är att plocka lite med grejer här hemma. Nu är det ju vinterpynt som man plockat med, till exempel. Porchen är vinterpyntad och redo att välkomna den som kommer hit. 

Jag tänder ljus både ute och inne och vi dricker glögg och lyssnar på julmusik...

Jag tycker så mycket om den här tiden innan jul. Alla förberedelser och det där "myset"... Fast jag gillar egentligen inte vintern, så det är svårt att förstå hur man får känslorna att gå ihop ;)



Go kväll för mig... nu är det dags för en dusch och sedan lite läsning innan John Blund kommer och hälsar på.



Maria

5 kommentarer:

  1. Kloka ord om stress. Det är så viktigt att lyssna på sig själv och sin kropp och dra i bromsen innan det är för sent.

    Jag älskar ditt hus. Ger mig en känsla av den Amerikanska Södern som jag gillar så mycket.

    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Så bra att du får tydliga signaler. Själv har jag ju inte hört ett pip från min kropp tyvärr. Kanske även jag kan höra några signaler sen när jag kommit ur den här "utvecklngsfasen" (som jag väljer att se det som).

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Så mysigt du gjort på porchen, verkligen jättefint. Jag hade behövt din hjälp för att få till min:)
    Och lite vitt på maken har ni också, här har det regnat hela dagen. Jag fick släpa ut Lykke på promenad förut:)
    Jag läser och är mycket tacksam över att du berättar om hur du känner och din stresshantering.
    Ha det gott vännen <3
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Å läste ditt förra inlägg nu o kände igen mig enormt. Faktum är att jag är lite där själv, haft en jobbig hjärtklappning flera dagar och är inte helt ok. Tänkte skriva ett inlägg om det idag men nu ligger jag i soffan under en filt o vetetusan om det blir av...
    Jag älskar ju vinter men skyr julen :) kram Milla

    SvaraRadera
  5. Hej du fina!
    Ljuvliga bilder som vanligt och vad klok du är som har lärt dig dra i hambromsen i tid.
    Jag kan också få sånna där lustkänslor ibland...och jag har också förstått att de beror på stress...
    Stressen över att inte få tiden att räcka till allt...
    En sak som alltid stressat mig enormt är att jag inte hinner kommentera så mycket som jag vill på de bloggar jag läser...
    Men det är bla en av de saker jag verkligen försöker jobba med....att inse att det inte är hela världen liksom...;)

    Nu ska snaaart M och jag vara så där duktiga som ni är och checka in på hotell ett par dagar..
    Det ska bli så himla mysigt att bara få vara några dagar och glömma allt vad renovering och julstök heter...

    Kram fina du!
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...