lördag 31 december 2016

Årskrönika 2016 del 1

Årets sista dag och dags att summera 2016


JANUARI


Inledde det nya året med mysfika på stan med Mannen i mitt liv. Shoppade också 2:an av Lexington Living. 

Häng i uterummet med vinterpyntet kvar. Första året som jag inte tröttnade på pyntet redan på annandagen ;) Är inte pyntet så "juligt" så kan det hänga med ett tag.

Faktum är att jag hade lite ångest över att kasta ut den fina Kungsgranen. Något som aldrig hade inträffat.

Med ett visst vemod åkte den i alla fall ut till trettonhelgen.
Ytskikt som golv och väggar kom på plats i det stora badrummet.

Vi fortsatte med väggpanelerna i hallen.
Jag köpte ny lampa till uterummet. En lampa jag hade tittat på länge.

Efter att ha köpt lite nya möbler till vardagsrummet började jag tänka mer på att köpa saker som jag verkligen vill ha. Saker som står sig. Som den fina oljelampan. 

När jag inte bloggade var jag fullt upptagen med att vara mormor. Barnbarnet och hans föräldrar var hos oss ganska mycket under hans första månad. 


Januari led mot sitt slut och jag var verkligen trött på den månade vid det laget.

Däckade i en förkylning och längtade efter våren. Och fick en akut längtan efter New York... 



FEBRUARI


Jag drog med mig en av döttrarna på "Mor och dotter- helg" i Stockholm. Bodde på hotell, åt mysmiddag och snackade förtroligt.


Investerade i en klassiker. Som kom att användas väldigt flitigt. Värd varenda krona! 


Det blev både frukostmys och kvällsmys med Lillprinsen även under februari månad.

Vardagsrummet fick en ny fönsterlampa.
Och vintern flyttade ut från vardagsrummet. Våren plockades in.
Vardagen rullade på och fredagsmyset med fredagsblommor och fredagsbad blev välkomna inslag.

Flera fredagar satt vi i badet tills vi blev som russin. Snackade om livet, skrattade och njöt. 


Någon fredag blev det Lobster roll till champagnen.För att träna inför USA-resan, som Mannen i mitt liv hade bokat åt oss.

Vi firade alla hjärtans dag och Mannen i mitt liv överraskade med de vackraste längsta rosorna jag skådat. Fredagsblommor till fredagschampagnen. Rosé för kärlekens skull. Och lördagsmiddag på italiensk krog.

Vi år familjelunch i uterummet på alla hjärtans dag.
Det blev lite glest med blogginlägg under februari. Prioriterade tiden på annat sätt. Funderade allvarligt på att lägga ner bloggen, eller starta om på nytt? Något som jag tänker på ganska ofta nuförtiden också.


Sista lördagen i Februari hamnade vi på Restaurang J, när vi skjutsade Minstingen och en kompis till Stockholm.  Att sitta där vid vattnet och dricka både kaffe och ett glas vin, fick mig att akut längta efter sommar och stunder vid havet...



MARS


Vardagsrummet utrustades med ny stor matta som jag genast förälskade mig i! 


Även ett nytt bord införskaffades till samma rum. 
Våren på ingång och ljuset kom tillbaka! Underbart! 
Jag och Mannen i mitt liv checkade in på hotell för en "lyxweekend", Fredag till Söndag. 



Förutom det vanliga med mysiga luncher, strosande i favoritbutiker, "På-tu- man -hand-snack", barhäng... så upplevde vi en riktigt trevlig rolig och bra show på Hamburger Börs.


Positivt överraskade och helt utan förväntningar. 
Niklas Strömstedt levererade verkligen!!! 
För första gången beställde vi upp frukost på rummet. Så mysigt och lyxigt! Det blev verkligen en lyckad "på -tu- man -hand -helg" Årets första, men knappast sista ;) 

Något mer som var väldigt lyckat i mars...
Vår släkthelg vi hade i Dalarna, då vi åkte upp dit hela familjen med barnbarn och allt. Träffade gammelmor- och -farföräldrar. Träffade alla syskon till mig och Mannen i mitt liv och även deras barn. Alltså barnens kusiner ;)

Lillprinsen träffade sin söta lilla tremänning T, som är precis en månad yngre. Min brors barnbarn, hans lilla prinsessa. Det blev en sådan otroligt fin och varm helg. Så glad att vi gjorde den!

Mars var månaden då jag verkligen funderade över livet. Om det var vettigt att jobba på i 110%? Jag bestämde mig för att ta ledigt fredagar under april och maj, för att få mer tid för hem och familj.  Vilket ju resulterade i att jag gick ner i tid fr o m augusti ;) 

Min lilla ateljé uppdaterades med ny overlockmaskin. Bloggen däremot uppdaterades inte så flitigt under mars heller.

Det verkliga livet upptar tiden och bloggen fick stå åt sidan. Verkliga livet är t ex att få vara mormor till 110% ett helt dygn, när Lillprinsens föräldrar utnyttjar sin julklapp iform av en hotellvistelse utan lillprins ;) 


Det blev soffhäng med ost, charkisar och 100% vatten. 
Och en Lillprins som "skötte sig utmärkt" fram tills dess att han hade den goda smaken att lägga ut en kastspya i vår renbäddae säng, någon gång på morgonkvisten ;) 

I slutet av mars kom påsken. Det påskpiffades med ris, fjädrar och ägg...

Vi kunde njuta  av äggtoddy i solen på porchen.

Alla "uppvaktades" av påskharen. Både stor som liten.

Såklart avnjöt vi ett glas gott bubbel också...

Alla var vi samlade till påskbuffe´på påskaftons kväll. Ännu en sådan där tillställning som jag kände att jag var så lyckligt lottad som har så många fina runtom mig. 

Jag hade valt att duka enkelt med tygservetter i jeans och serveringar i rotting. 


Ungefär där tog Mars slut. Och nu även den första delen på min krönika. Första kvartalet av 2016 är summerat!


Maria

3 kommentarer:

  1. Det händer mycket bara på ett kvartal minsann. Ha en riktigt skön nyårshelg med bubbel och babbel. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig krönika du gjort. Jättekul att läsa och se alla fina bilder.
    Önskar er ett jättefint 2017. Är så glad över att jag funnit dig som vän.
    Ha en mysig kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt att få en återblick! Men jag hoppas verkligen inte att du lägger ner bloggandet! Så mysigt att titta in här. Men, du vet, självklart lägger du ner om du vill det!

    God fortsättning på det nya året!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...