torsdag 10 november 2016

Snart är det dags att ta fram vinterpyntet!

Snön har kommit! Det är vinter!


Kanske är det inte vinter om man följer almanackan??? November är väl en höstmånad? Men med massor av snö, så anser åtminstone jag att det är vinter! 

Jag är väl egentligen inte så där överdrivet förtjust i vintern, men visst blir det ljust och fint med snön. Det måste jag ju erkänna... Men det bästa med vintern, det är ju att man får ta fram vinterpyntet! För D E T är något jag gillar! 

Får nog definitivt börja med att plocka bort sommarpyntet på porchen, i helgen!  Även om rosorna fortfarande blommar, så börjar det bli dags att plocka bort paddel och tennisracket ;)


Så mysigt att ta fram skidorna. Ja, alltså vinterpynt-skidorna! 
Och döttrarnas gamla skridskor som sedan flera år tillbaka tillhör vinterpyntet. Dekorera på bordet. Ta fram den söta lilla vintriga pingvinen...

Så småningom hänga upp och tända ljusslingan... Note to myself: kolla så att allt funkar! 

Minigranarna kan jag också tänka mig att plocka fram snart! 
Ja, det börjar bli dags att göra hemmet lite vintrigt, helt klart! Byta ut lite av det vanliga piffet mot något vintrigare.

Ta fram lite renar ur gömmorna? 
Hänga upp lite barr här och där? Kanske ta en funderare på om man skulle ta och köpa nya röda mattor, och byta de ljusa? Bara nu i vinter?

Dags att fundera på om man ska köra på samma linje som förra året? 
Ska uterummet få samma "kostym" som förra året, t ex? Då flyttade kökskuddarna från "Julen 2014" ut till uterummet.


Ta fram getskinnet och komplettera med nya fårfällar...

Förra året chockade jag mig själv med att göra en röd jul i köket! 

Eller en röd-blå-vit jul i alla fall. Körde lite "Lexington-style" där i köket. 

Lite rutigt,lite stjärnor, lite "marint"... Sydde nya kuddar... (Ja, jag syr nog faktiskt en eller ett par nya kuddar nästan varje jul!)


Tror jag ska köra på samma linje i år! Fast hyllan är ju borta, förstås... så det blir svårt att hänga upp pyntet...

Härom dagen fick jag en idé om att återgå till att ha julgranen inne i vardagsrummet efter att ha haft den i uterummet de två senaste jularna... Sånt där som jag tänker på när jag börjar tänka på vinterpynt ;) 



När jag ser på gamla bilder från vårt vardagsrum, så ser jag vad det förändrats under de dryga fyra år som vi bott här...

Vinterpyntet där, får nog gå på naturens linje. Som det typ alltid gjort... 

Pälspläd och pälskuddar... Hyacinter och barr... Lite grått, lite grönt, lite vitt... och kanske får lite av det blåa som finns där nu, vara kvar... 

Ja, när snön kom... så kom även tankarna på vinterpyntet! ;)


Maria





4 kommentarer:

  1. Jisses så fint och charmigt med skridskorna hängandes😊

    SvaraRadera
  2. Fina bilder från förr. Jag har väl inte tänkt så mycket ännu på hur det ska pyntas eller så. Det får nog bli det gamla vanliga. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Heeeej Maria!
    Å jag blir allt lite nippring av alla dina härliga bilder :))
    Å din energi är verkligen så härlig!
    Ikväll kände jag äntligen lite ny energi och spelade julmusik på högsta volym när jag hade ett par timmar bara för mig själv;-)
    Renen ja... Måste rota fram renen :)
    Vilket vinterland ni har! Å alltså, här har det redan töat bort... men nu ikväll fryser det igen så imorgon väntas ju isgata...suck...
    MEN imorgon är det ju faktiskt freeeedag! :)
    Kraaam Anna

    SvaraRadera
  4. Härliga jul - och vinterbilder. Ser så fint ut med rött till julen, men sen när jag själv får upp det så blir jag nästan stressad och vill återgå till det ljusa.. Försöker pynta så vitt/grönt/silver och guldigt de går. Vintrigt som Du benämner det :)
    I år hoppas jag ju att jag får pynta det som jag vill ha det här uppe, och mycket mer "juligt" ner i källaren hos barnen... :) Hoppas, hoppas vi hinner med...
    Fredagskram till Dig, vännen från Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...