torsdag 3 november 2016

Novemberkväll med en skvätt nostalgi.

Jag hade faktiskt inget att skriva om, kändes det som...


Hade bara en fin novemberbild som jag tog igår, när jag skjutsade Minstingen till stallet... 

Men så tog jag en halvrask promenad med vovven nu ikväll. Vi var ute en timme och promenerade i vårt område som på 16 år vuxit sig från typ 40:talet villor, en förskola och en pytteskola när vi flyttade hit, till ett helt samhälle med jag vet inte alls hur många hushåll... Det är villor i olika former och storlekar, det är radhus och det är större flerfamiljshus i flera våningar. Förskolorna är väl sju stycken, skolor har vi tre av, samt bankkontor, pizzeria och närlivs... Ja det har hänt en del!
Vi utforskade den allra nyaste delen som ligger en bit bort. Testade lite olika vägar och gångbanor. Ibland fick vi vända p g a stopp vid byggen och ickefärdiga gator. Det är ett helt virrvarr med gator hit och dit. På ett ställe märkte jag att man gjort två likadana "aktivitetsplatser" (lekplats eller träningsredskap?) ganska nära varandra... tills jag upptäckte att det låg två exakt lika hus, med lika bilar, samma pyntade entré och samma granne... eh... jag hade gått runt! Skratt... har jag sagt att jag har dåligt lokalsinne?!!
När vi gick där, jag och Ferry, bland parkerade grävmaskiner, pågående husbyggen, containrar med byggskräp och hus där man nyligen flyttat in och samtidigt känner den där doften av trä... då gick mina tankar tillbaka i tiden till 16 år tillbaka då vi byggde vårt första hus. Jo, jag tänkte lite på vårt nuvarande hus som var ett pågående bygge för fem år sedan också... Men det var främst det första huset som vi byggde här, som jag tänkte på. Vi var det första huset på den gatan, då när det bara var det där lilla området. Jag tänkte på hur det var då, på höstlovet för 16 år sedan och vi var på bygget och jag minns att vi fick färg och tapeter levererat den veckan. 
Då bodde vi ju 20 mil bort, och byggde vårt hus här nere. Mannen i mitt liv var här hela veckorna eftersom han jobbade här redan då. Jag och barnen var med på helgerna. Jag mindes hur jag och barnen tog en paus från allt byggdamm och tog en promenad i området (vilket var snabbt avklarat då). Hur jag gick runt bland de färdiga husen, försökte få Minstingen att sova i vagnen (samma Minsting som fyllde 18 i tisdags...) och jag avundades de som hade dukade bord för middagen, med tända ljus... För mig kändes det som ljusår då, tills vårt hus skulle bli klart... 
Men det var då det... Huset blev förstås klart, vi flyttade in vid årsskiftet 2000-01 och så sålde vi ju det och flyttade därifrån mars 2012. Jag fick mig i alla fall en härlig stund av nostalgi, där på min kvällspromenad med Ferry. Många minnen och fina reflektioner. Lite som meditation. En Novemberkväll med nostalgi...

Och så fick jag ju inspiration till ett blogginlägg också! 


Maria


2 kommentarer:

  1. Härlig meditation och reflektion. Tiden går så himla fort bara tycker jag. ha en skön och härlig fredag. Här ska det bakas igen.. ha Ha! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg det blev! Det verkar ha blivit galet stort det där området. Jag kommer förmodligen inte känna igen mig för fem öre. Jag hängde ju där i början av 80-talet då min dåvarande pojkvän bodde där. Då var det ett pyttesamhälle på landet.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...