tisdag 29 november 2016

Mycket rött blir det inte...

Julens färg är röd...


Eller är den det? Och vem har bestämt det i så fall? Och varför? För att tomten har röda kläder? Fast nog har jag sett tomtar i annan färg med ;) Jag gick ifrån det "julröda" för många år sedan. Har mest kört på en vit jul! Trots att jag inte tokgillar snö ;)

Men förra året fick jag en liten "knäpp" och ville ha rött till julen. I alla fall i köket.  Fast blandat med blått och vitt. Det blev en jul a lá Lexington-style. Funderade på om jag skulle köra samma i år men bestämde mig ganska snart för något "lugnare". Det blev en grårandig kappa som jag slängde ihop på 30 min och en kostnad på knappt 60 Kr ;) Inget juligt alls! Men tyckte det räckte så. Och kuddarna som jag sydde för några veckor sedan, de passar bra att ha framme till jul också. Kanske tar jag fram förra julens mer "juliga" kuddar också så småningom. 
Ett kärt tomtepar pryder en av väggarna i köket. De är nog nästan lika gamla som jag och har hängt på min farmors köksvägg en gång i tiden. Jag gillar inte tomtar i inredningen egentligen och det här är de enda jag har, men de ligger mig varmt om hjärtat därför får de vara med! 

Inga julstjärnor i fönstret, bara de "vanliga" blommorna  och vita adventsstakar. Lite tallris står i en vas på vårt sideboard, annars är nog detta det enda pyntet i köket. Och som sagt inte mycket rött... Mest naturens färger och vitt. Personligen tycker jag att det är skönt med de lugna färgerna. Jag gillar "neutralt" annars med. Och så tröttnar jag inte innan jul. Det är ju nu man vill njuta av piffet och jag har valt att kalla mitt pynt för vinterpynt, istället för julpynt ;) 

Det rödaste, det får min söta lilla Amaryllis stå för. Den har slagit ut nu och kommer definitivt vara överblommad till jul... Men det gör inget, för jag vill ändå inte ha en röd amaryllis som ska hänga med över nyår ;) 



Hur är det hos er? Blir det rött till julen? 



Maria



2 kommentarer:

  1. Jag tror de flesta går mer åt det vita om jularna nu för tiden. Men Amaryllis den måste fortfarande vara röd. Så härligt med en blommande Amaryllis redan nu.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  2. Ja men det blir ju det Maria. Jag gillar rött, jag gillar allt. Tycker att du har det jättefint och jag har också virkade tomtar som min mormor gjort. Tänkte idag att nästa jul, då ska det bli lite ändring här hemma. Kraaam pia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...