måndag 21 november 2016

Från Fredag till Söndag, i ett "swisch" ;)

Vart tog helgen vägen????

Helgen swischade förbi och det har varit full rulle hela tiden. Full fokus på att "umgås" och därmed ingen uppdatering någonstans i de sociala medierna ;) Knappt en bild har tagits... 
Börjar med Fredagen... Jag och Mannen i mitt liv Tar Ferry med oss och drar upp till Dalarna. För att ägna lite tid åt våra föräldrar. Prat, fika, mat... ni vet... Hann även med lite shopping (ganska snabbt avklarat på en mindre ort, men kul att gynna med en slant ;) och scannade av eventuella julklappsköp. 

Ingen rast, ingen ro... Lördag morgon packar vi in oss i bilen för att styra hem och ta hand om Lillprinsen ett dygn framöver. Det blir en mer intensiv uppgift än att umgås med pensionärerna om man säger så... ;) Det blir lek, sov-promenad och kvällsbad

När jag tänker att Lillprinsen ska sova natt efter att ha fått en flaska välling (hans vanliga rutiner) och tänker att jag ska börja med de där mackorna vi ska äta till middag, under tiden som Mannen i mitt liv kör ett par döttrar och en pojkvän in till stan... Ja, då tänker Lillprinsen något helt annat... Han vinner rätt snart och följer med ner i köket. Jag fixar och trixar med de där mackorna, skivar och steker kyckling, sköjer grönsaker och vispar bearnaise under tiden som Lillprinsen rensar och flyttar om lite i mina kökslådor. När han rensar hamnar så klart det mesta på golvet... Där emellan så får jag "tillrättavisa" honom om att man är snäll mot Ferry, inte drar i hans öron och att hans vattenskål inte är till för att tvätta sig i... Pjuh... tycker nog att jag klarar att göra detta samtidigt rätt galant ändå för att "bara vara en mormor" ;) 
Ganska skönt är det när Mannen i mitt liv dyker upp och vi kan hjälpas åt med den sista "touchen". Lillprinsen sitter med vid matbordet och matar Ferry med sina majskrokar och när vi är färdiga så är det dags att röja upp i köket och återigen lägga Lillprinsen, som vid det laget är rätt trött, faktiskt!  Morfar "fegar" och tar disken, jag tar läggningen ;) Och vi är färdiga i princip samtidigt. Köket skiner och Lillprinsen sover. 
Vi sätter oss med julmust och snacks och börjar se någon gammal film som vi redan sett förr. Jag somnar efter bara en liten stund. Mannen i mitt liv har "körjour" och åker in till stan vid midnatt för att hämta de tre som skjutsades in tidigare. När de är hemma igen, och Mannen i mitt liv precis lagt sig så ringer hans mobil. Klockan ett på natten? Man undrar ju om något har hänt? Det är en av döttrarna som är kvar i stan, som upptäckt att syrrans insulin ju ligger i hennes väska... Ungefär samtidigt upptäcker syrran (Minstingen) det också ;) Mannen i mitt liv och Minstingen hoppar in i bilen igen. Drygt en halvtimme senare kan vi äntligen få lite ro... för några timmar i alla fall. Tills det är dags för Lillprinsen att vakna och vilja ha en flaska... Mormor fixar glatt om än lite trött... I vanliga fall brukar han sedan somna om, men inte nu hos mormor och morfar, inte... Vi testar att lägga honom hos oss, men han bara kryper runt. Klar vaken. Till slut så sätter Mannen i mitt liv på Tv´n med lite barnsånger på, så han kan lyssna och titta på det en stund och vi somnar alla tre till det... 


På Söndag förmiddag är vi ambitiösa och ska åka in till Stockholm för att shoppa skor till Mannen i mitt liv och ta en fika på NK. Kanske se en skymt av julskyltningen. Innan  vi hinner komma iväg har Lillprinsen bajsat två blöjor och den andra av dem sker när jag sminkar mig. Rätt vad det är mitt uppe i mascaran eller något, så kommer Mannen i mitt liv upp med Lillprinsen som han håller med sina långt utsträckta armar... Han berättar att han hade varit så duktig och bytt hans bajsblöja, men missat att at fram en ny och under tiden som han släppt ner Lillprinsen på golvet för att hämta blöja, så ja då bajsar han på golvet och kliver i det och ja... där kommer han upp till mig. Minstingen får hålla undan en viss hund tills han kan komma ner och torka golvet. Haha... volten cirkus! 
Vi komme ri alla fall iväg, trängs med 200 andra som också försöker se skyltfönstren, insuper i alla falla lite julstämning och greppar en mugg glögg i framfarten. Vi köper skor och vi fikar på NK. Och vi går så klart ett varv inne på Newport och jag unnar mig en fin sak som jag velat ha ett tag. Tycker likosm att jag är vär det ;) 
På eftermiddagen strömmar hela familjen in här hemma och alla, precis alla är samlade en liten stund innan det är dags för stall och några åker hem. Jag kramar Lillpsrinsen hejdå och vi ska ju ses igen nästa helg för lite adventsbak. Jag röjer upp här i vårt hem, åker och handlar. Sedan äter vi middag och Mannen i mitt liv och jag tar en mugg glögg och bara... andas... 


Vilken helg! Swisch, sa den och det har varit full rulle. Men vilken härlig helg! Så mycket glädje...


Maria





7 kommentarer:

  1. Tack snälla fina du för din stöttande kommentar! Det värmer oerhört ska du veta.

    Hehe, det verkar ha varit fullt ös det där dygnet med lillprinsen. Lätt att glömma hur intensivt det är! Men jag kan tänka mig att man ändå gör det med glädje så klart!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Så kan det gå med de små. Swischhelg var ett bra ord för även min helg försvann i ett swisch.

    Tänkte ta mig en titt på skyltfönsterna på fredag. Kan tänka mig att det var trångt framför dem i helgen.

    Må så gott.

    /Kamilla

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket ni hann med i helgen. Var en snabbis in till Uppsala nyss för att få lite feeling. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig helg ni har haft kram

    SvaraRadera
  5. Ojojoj, ni verkar verkligen haft fullt upp. :) Men skönt att få ha lillprinsen en stund även om det blir intensivt. Ha en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Hahahaaaaa jag döööööör...
    hahahaaaaaaaaa......
    Det kanske är rätt skönt ändå om det där mormoreriet dröjer några år till...hahaaaahaaaa.....
    Underbart!
    Å han är ju så söt så man döööör...
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Skratt, ja, men hur typiskt är inte detta...??!!Glömda saker i handväskor och skiten... fast tror inte det hamnat på golvet någon gång.... ännu ;)
    Vi hade hela bullriga familjen här i helgen då maken fyllde, lite jämnt..<3 Då kan man snacka om att stänga dammluckan när (alla 21 st)åkte hem på den sena nattkröken... och man andas - djupandas :)
    Önskar Dig en fin onsdag, Maria! Kram från Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...