måndag 28 november 2016

Första pepparkaksbaket

Igår hade jag bjudit in till pepparkaksbak...

En passande syssla på första advent, för de som ville vara med! 


Tidigare i höstas sydde jag ett förkläde till Lillprinsen i grått och blått, och när hans mamma gärna ville att han skulle ha ett nytt "juligt" till pepparkaksbaket, så fixar mormor det med glädje! 

Så utrustad med förkläde och ny kavel så var det bara att sätta igång! Första gången som Lillprinsen skulle baka! 

Det blev inte speciellt stor uppslutning, endast Lilprinsen, hans mamma och hennes tvillingsysyter. Jag bakade inte heller utan fixade mer runtom med att plocka fram grejer och sånt.  Jag gillar verkligen inte att baka pepparkakor... Men vi hade mysigt i alla fall med julmusik och glögg!

Lillprinsen tycke att det var godare att äta degen än vad det var roligt att baka... Hans mamma bakade ett par stora hjärtan som ska hänga i hans fönster och den andra dottern fick ihop en plåt med diverse traditionella figurer som bockar, hjärtan, gubbar och gummor... Så några hembakade pepparkakor har vi i alla fall ;) 

Jag hade hoppats på några riktigt fina bilder med julstämning att bjuda på, men det blev inte riktigt så. Jag och det där med inställningar av kamera och en snabb snart 1:åring som aldrig är still mer än 10 sekunder... 

Ja, det blev några mobilbilder som bildbevis i alla fall ;)



Maria 






7 kommentarer:

  1. Men åååååå så himla mysigt!!!!
    Ha en fin måndag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hi Hi! vad mysigt och klart att han ska ha ett julförkläde. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så fina förkläden du sytt. Och jag håller helt med dig om att baka pepparkakor, det är mysigt att samlas och göra något tillsammans men inte är det favoritsysselsättningen. däremot så är det en härlig stämning att sätta på julmusik och få känna doften av nygräddade pepparkakor. Jag tycker du tagit fina bilder. Kram annika

    SvaraRadera
  4. Åh så mysigt!!!! Här har vi inte hunnit till pepparkaksbaket ännu. Kram Sofia

    SvaraRadera
  5. men döör så gulligt!
    nu vill jag genast ha barnbarn igen....;)
    Tycker bilderna är proppfulla av julstämning...kan ju inte bli mer än så...
    liten sötis med munnen full av deg.....hihi..
    kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Mysigt!! Vi har inte kommit till pepparkakorna ännu....
    Ev nästa vecka. Men i morgon ska vi baka saffransbullar med vaniljsmörkräm. A´s handboll är inställd och tjejerna slutar tidigt så då passar vi på efter skolan. Blir nog lite glögg också.

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Åååå,vad mysigt med pepparkaksbak! Så mysiga bilder du tagit. Älskar att baka pepparkakor med mina barn. Så mysigt! Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...