torsdag 24 november 2016

En månad kvar och lite nytt till finrummet

Redan den 24:e November!!??


Helt galet vad fort tiden går! Om en månad är det ju självaste julafton! Måste nog börja köpa julklapparna snart. Väldigt snart. Jag och Mannen i mitt liv har i alla fall bestämt vad vi ska köpa till oss gemensamt som julklapp i år. Det blir något till vardagsrummet/finrummet. Förra året köpte vi ju både soffgrupp och det stora svarta skåpet som julklapp. I år blir det något mindre ;) 

På tal om att köpa och finrum... Jag hämtade ut en ny fin adventsljusstake på posten igår. En svart enkel modell. De där koppardetaljerna som ni ser på bilden, de går att ta av också, om man skulle vilja det. 

Jag tyckte den gjorde sig riktigt bra i fönstret där. Så klart kunde jag inte riktigt med att ställa undan den några dagar, så den fick komma på plats med detsamma. Passade på att byta ut kuddar och slänga fram pälspläden också när jag ändå höll på. En liten barrväxt  hamnade i fönstret också.

de andra två, höga fönstren, ska det upp enkla svarta stjärnor i metall. Fyndade hos Hemtex för några veckor sedan. Kontakterna måste bara bytas ut först, till "lampkontakter". Sen är det nog nästintill färdig vinter-pyntat i finrummet i alla fall. Mer än så blir det inte.

När jag ändå var igång med mobilkameran nu på morgonen (typ det jag hinner med i fotoväg just nu, med dessa mörka dagar och fullt upp med allt...) så måste ni ju få se vad jag unnade mig i söndags, när vi var på NK. Min favoritbutik där är ju helt klart Newport och där kan jag gå runt hur länge som helst... Men när Lillprinsen var med blev det en snabbis bara. Såg i alla fall att de fått in flera oljelampor från Karlskrona Lampfabrik. Med förnicklade brännare. De har varit slut, det har bara funnits de i ren mässing under en längre tid. Men nu så... Jag slog till på en liten variant som är ca 24 cm (finns en högre också) och nu står den på soffbordet och sällskapar med den andra oljelampan från samma ställe. 


Tycker att de är underbara och skulle gärna vilja ha en tredje variant också. 




Maria

4 kommentarer:

  1. Vackert! Ja tänk så olika varianter på advent och julpynt det finns. I alla färger och former. Jag hade tänkt bryta min röda jul mot en lite vitare och kanske lite grått med en gnutta rött bara. Svart är ju coolt det med. Fina oljelampor. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så himla himla fint du piffar och fyndar! Toppenbra!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Åh så fint! Är själv helt i ofas med tiden, men jag tar det med ro!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...