tisdag 20 september 2016

När man på allvar tror att man ska bli galen!

Alltså...


De där nya klänningarna... De behövde kortas av några centimeter båda två... (Ja, så blir det när man som jag är lite kortare än vad som kanske är normalt ;) Ingen match för en som sytt sedan hon var tio-tolv år... Eller? 

Nej, det borde inte vara det om det inte var så att det liksom jäklades från första stund, när jag skulle fixa det lite "snabbt" i torsdags kväll. Min nya overlockmaskin är ju rätt ny (haft den i ett halvår) och jag har faktiskt inte använt den så värst mycket. Till att sy upp en fåll, har jag bara använt den en gång tidigare och det var i april. Och det gick helt problemfritt.

Men fråga mig inte vad som hände denna gång?! :( Först och främst så hade jag fått för mig att jag var tvungen att byta pressarfot för den funktionen, men jag hittade inte presarfoten! Jag letade överallt i min ateljé och höll på att bli galen, minst sagt. Jag suckade, frustade och hade nästan lätt till tårar när jag började misstänka att jag måste ha dammsugit upp den? Hittade ingen annan förklaring. Började fundera på hur jag fortast möjligt skulle kunna köpa en ny och var nästan på väg att skriva till symaskinsaffären på deras Facebook och fråga om de hade den i lager, när jag fick för mig att kolla i instruktionsboken hur den skulle se ut... Då visade det sig att det bara var en pressarfot med till maskinen, man behövde inte byta... Jag hade ägnat en och en halv timme åt att leta efter något jag aldrig haft! (Mellantjejen skrattade lite gott åt min klantighet

Sen bara fortsatte det att jäklas. Tråden gick av, och en overlockmaskin är inte det roligaste att trä... kan jag upplysa den som inte känner till det, sömmen blev krokig m.m m.m... Jag var rätt övertygad om att jag skulle bli galen! Kände mig totalt värdelös!  Vad ska jag med min mysiga ateljé och fina maskiner till? Totalt onödigt! När jag inte ens klarar av att sy upp en klänning!?Till slut så... på lördag eftermiddag (ja, jag var tvungen att "ge upp" och ta nya krafter en annan dag) hade jag lyckats fålla upp båda de nya klänningarna! 


Idag har jag lyckats sy två stycken mössor. Inget krångel med varken trädning av tråd eller söm... Tur det, annars hade jag nog blivit galen och maskinerna åkt ut! ;) 


Maria

6 kommentarer:

  1. Äh man har dåliga dagar och man måste bara vänja sig med en ny maskin. Klänningen är jättefin :)

    SvaraRadera
  2. Jättefin klänning och vilken mysig blogg! Här kommer jag hänga:)
    Fin onsdag önskar jag dig!

    SvaraRadera
  3. Skratt*... Kan inte annat än skratta jag heller!! För är det inte typiskt, alltihopa?! Ibland bara krånglar det, helt utan anledning kan tyckas.. för att nästa dag fungera!!
    Onsdagkram från Kate

    SvaraRadera
  4. Hej hej lilla smulan...
    huuuu vad jag fick rysningar nu....huuuu...
    Åååå det är ju nu jag förstår varför jag typ aldrig syr....
    Precis sådär blir det för mig med.... man kan inte tro att jag hämtat gesällbrev i blå hallen och haft egen ateljé i 10 år...
    Hiiiiiimmel så länge sen jag sydde......

    Å förresten så blir det sådär ibland... vissa dagar är liksom inte menat att man ska göra vissa saker....
    hihi....fast lustigt är det ju att det dagen därpå kan gå hur bra som helst...;)

    Å så himla fint ni har det där utanför huset och vad roligt med nya planer.....ett burspråk skulle jag allt bra gärna vilja ha...
    Men det räcker att jag ens börjar prata om nya projekt så reser sig M upp o går.....haha....
    Det är nog läge att ta det lite easy peasy ett tag...;)

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Åh, nej vad jobbigt! Jag hade nog inte härdat ut så där länge! Skönt att det gick bra till sist.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...