onsdag 31 augusti 2016

Vårt badrum!

Nu äntligen kommer bildbevis...


Bildbevis på att badrummet faktiskt är klart! Har ju tjatat om det där badrummet länge nu, och lovat bilder till er som undrat hur det blev...  


Vi nöjde oss med att göra iordning badrummet på nedervåningen när vi byggde huset, för att ta det andra större badrummet på ovanvåningen, när vi flyttat in. Det tog några år...


Men nu i maj-juni stod det klart! Och den som väntar på något gott, vet ni... Vi är så otroligt nöjda med resultatet, så det var helt klart värt väntan. Vi har haft tid att fundera på vilka material vi vill ha. Vi har bestämt oss för en sak, för att sedan ändra oss till något annat... Nu blev det så himla bra! 

Jag tror att sist jag skrev om badrumsbygget, så var det "kran-strulet". Jag hade ju sett ut en vägghängd kran som jag ville ha. Men så blev det något snack om att den inte var komplett och godkänd och allt vad det var? Och det var dessutom leveranstid på 8 veckor...I det läget hade vi beställt kalkstensskivorna (samma som vi har i alla fönsterbänkar) och det var tvunget att bli en vägghängd kran. Hittade en annan som skulle vara bättre, men den kostade å andra sidan närmare 11000 Kr...  Jag trodde att det var bara att tugga i sig den motgången och hosta upp lite större slantar och avbeställa den andra.

Men så helt plötsligt ett antal veckor senare så kommer kranen som vi bestämt oss för från början. Eftersom det inte är jag som håller i det där med att köpa grejer och att få dem installerade, så blev jag lite förvånad. Men nöjd. Kranen är monterad efter konstens alla regler (och säkert lite till, typ både livrem och hängslen, ni vet...;) och den fungerar som den ska. (Tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån den kommer.) och så blev det en slant över till annat istället ;) Badrumspiff, till exempel... 

Vi är ganska mycket för detaljer, jag och Mannen i mitt liv och inget lämnas åt slumpen. De snygga handtagen har jag valt, och de snyggaste dekorerna på skåpet har Mannen i mitt liv fräst och fixat. Han kan, han! 


Snickerierna är förresten samma som vi har nere i köket. Nämligen kökssnickerier från HTH-kök. Vi har använt vanliga bänkskåp och högskåp och det blev mycket plats för förvaring. Jag funderar dock på om vi ska sätta någon form av krön uppepå högskåpet. Tänker mig någon sockerbitslist eller liknande... 

Den runda spegeln kommer från ikea, och vi har samma sort nere i badrummet. Var så nöjd med den, så det fick bli lika helt enkelt. 

Tandborstmugg, tvålpump och burk för topz kommer från Mio. Och den svarta brickan som samlar upp tvålspill m.m kommer från Cervera.

Vi valde att lägga in en våtrumsmatta (från Tarkett) på golvet. För att slippa onödiga sprickor i klinkerfogar. Nu kan man ju lägga klinker ovanpå någon gång om man skulle vilja det. Men vi är så nöjda med den toksnygga mattan, och jag lovar det är mycket skönare att gå på det golvet än på klinkergolvet nere i badrummet! Det känns mer som ett sovrum, typ... (Fast vi har ju heltäckningsmatta i sovrummet, förstås ;

Vi velade fram och tillbaka om vi skulle ha ett svart badkar eller ett vitt. Till slut enades hela familjen om ett vitt. Och med facit i hand, så blev nog det snyggast.  Badkaret (köpt hos Bauhaus) står på tjusiga tassar på golvet. Lätt att göra rent överallt. Den smarta bänken intill döljer rör (eller vad det är där i ;) och har fått samma stenskiva som resten. En snygg avställningsplats. Även där finns en "spillbricka" (man ska vara lite försiktig med tvål och annat krämigt på stenskivorna) som kommer från ikea, liksom blomkrukan.


De åskblåa ljuslyktorna är Iittalas "Kastehelmi", de mönstrade badlakanen är "gamla" från Jotex. Och har ni sett tavlan? 

En gåva från mig till Mannen i mitt liv. En karta över vårt smultronställe Fjäderholmarna. Den kommer ifrån Mapiful.

I fönstret står något som påminner om familjens ursprung... En dalahäst som vi köpte i somras hos Grannas i Nusnäs. 


Ljuslyktan köpte jag hos Plantagen. (Efter att Mannen i mitt liv troligen råkat kasta min fina från Indiska??)

Krukorna i fönstret är DIY-projekt. Tomma metallburkar som det varit modersmjölksersättning i. Har sprayat dem med matt svart 
sprayfärg. 

I taket valde vi att sätta en plafond med "kristaller". Hade tänkt mig en som hänger ner lite, först men så såg vi den här och då fick det bli den.
Självklart är det en lampa godkänd för våtrum! Den kommer förresten från Bauhaus. 

En av rottingstolarna som tok-fyndades på ikea förra året har flyttat upp. Perfekt att lägga ifrån sig kläder över när man badar eller duschar... ;) Kandelabern har flyttat runt lite i huset och nu har den hamnat här uppe. Så mysigt att tända den när man badar i höst! Så duschen då... Vi valde faktiskt att sätta in en duschkabin av lite "bättre kvalitet". Vet många som är "allergiska" mot duschkabiner.Som tycker att det är plastigt, känns som att den ska tippa, svårt att hålla rent m.m... När det gäller den här, stämmer det inte ett dugg! Finns säkert olika varianter men den här(som kommer från Bauhaus) är vi riktigt, riktigt nöjda med! (Och försäkringsbolag brukar vara nöjda, när man inte spolar vatten direkt på väggarna ;) Det ska upp en helfigurs-spegel mellan fönstret och duschkabinen. (funderar på att ta hallspegeln och fixa en annan dit

En sak till, som inte är 100% klart är att handdukstorken inte är inkopplad ännu ;) Den kommer också från Bauhaus. Den fluffiga tjocka mjuka badrumsfrottén är från Hemtex. Lyxade till det med deras dyraste och bästa (enligt dem) frotté. (sparade ju in på kranen, ju...;) Morgonrocken som också är fluffig och mysig kommer från Newport. 

Ja, men det var väl allt? Hela vårt badrum liksom ;) 



Maria

15 kommentarer:

  1. Men hallåååååååååå sååååå fiiiiiiiiiiiiiiiiiint!!!
    Jag bara sitter och gapar, bara älskar det!!!
    Kan nog inte komma på mer att säga än så...
    Ta det som en komplimang :)))
    Suss gott!
    Kraaaam Anna

    SvaraRadera
  2. Riktigt j-kla snyggt, och den duschkabinen var det verkligen inget fel på. Och eftersom jag inte tycker om att bada i badkar så väljer jag att duscha i den... :)
    Snygga detaljer och granitskivor.. Förstår att Ni är mer än nöjda!
    Ha det gott, vännen!
    Torsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  3. Otroligt fint badrum ni fick till�� Underbara färger och ur fin inredning rent ut sagt���� tänk vad skönt det är att få färdigt i sitt hem ⭐️ Jag vet själv hur det är... Tjatat om min tvättstuga ����snart är den klar också! Kram

    SvaraRadera
  4. Jisses så fint ni fått det. Golvet var toksnyggt.

    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  5. Men så fint ni fick det! Och vad läckert med den lampan. Och allt annat också. Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Wowsing så fint det blev!!! Äntligen jublar hela huset. Men som du säger med tiden gör man också rätt val. Skåpet som är öppet upptill, får jag föreslå lister på alla sidor? Tro det kommer bli jätte fint men behöver inte vara så breda, bara lite dekoration....kram

    SvaraRadera
  7. Jamen hur snyggt!? Så så smakfullt och genomtänkt! Vad duktiga ni är! Och de där sprayade "krukorna" var ju så coola!

    Ha en fin fredagkväll! Själv åker jag på 50-årsfest i Uppsala.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Ser att du fått inspiration från "sally"! Hon är ju bra på inredning och har härliga idéer,så mycket cred till Catharina! Fint blir det. Hälsning karin

    SvaraRadera
  9. Hej min kära vän...
    Men du så vackert, läckert, tjusigt, underbart det blev.... Snacka om eget lyxbadrum :)
    Det är du värd!
    Hoppas du har en mysig kväll och får en trevlig helg!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  10. Woooooow Maria!!
    Det är så fint så man dööör en smula...;)
    Kan tänka mig att du gärna är där inne länge...
    Bländarna är från Oxford...;)
    Å jag måst eju säga med risk för att vara en smula partisk att
    jag skulle ju välla eeeeexakt samma blnadare och stenskiva...;)
    Såååååå snyyyyygt!
    Å det där badkaret....OMG!!
    Kram o ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  11. Haha Blandarna inte bländarna...jag tror min dator fått mer bubbel än mig...;)

    SvaraRadera
  12. Åh så snyggt det blev! Golvet är verkligen hur snyggt som helst! Vi har också duschkabin hemma, tycker att det fungerar toppen! Visst ser man att kranen är samma som hos Sallys hus, och även stenskivorna, men annars är det inte alls så lika. Fast båda är lika fina.
    Kram/ Petra

    SvaraRadera
  13. Vilket drömbadrum! Hela ert hus är så stilfullt!
    Men förstår inte vad Karin menar med att Chatarina ska ha mycket cred? Det här har ju du inrett! Dina idéer... Sallys hus har ju inte alls samma stil hemma? Nej all cred åt dig!

    Hälsningar Annica

    SvaraRadera
  14. Älskar ditt badrum, där skulle jag tillbringa mycket tid kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...