tisdag 16 augusti 2016

Stallhäng

Nejdå, den här bloggen ska inte bli en hästblogg... ;)


Men just häst och stallhäng är vad jag ägnat mig åt idag. Och eftersom bloggen är mitt sätt att dokumentera och reflektera över mitt liv, lite som något jag skriver för mig själv allra mest, (även om det är jätteroligt att så pass många läser...) så blir det ett hästinlägg idag igen! Tanken var väl att jag bara skulle skjutsa Minstingen till stallet, vara med och se så att allt löpte på tills hon kom igång på ridbanan.

Men rätt vad det var, så hade jag hängt där i stallet och på ridbanan i två och en halv timme... Tiden går fort när man har roligt sägs det... Tydligen måste det ha varit roligt då, för tiden gick faktiskt fort. 

Minstingen tog in Egon från hagen, och jag gick väl mest med, ett antal meter bakom och försökte vara något slags "moraliskt stöd" eller nåt i den vägen ;) Jag är ingen "hästmänniska", har aldrig varit intresserad av hästar och har stor respekt för de stora djuren. Beundrar dem gärna och kanske helst med boxväggen emellan. Minstingen däremot, hon har varit intresserad av hästar sedan treårs åldern. Ridit sedan hon fyllde fem. Nu är hon snart 18... 

Jag var i alla fall med i stallet och assisterade med det jag kunde. Utan att behöva gå in i boxen, då förstås! Jag gick med bort till ridbanan och såg till att det gick bra för dem. Jag undrar just vad jag skulle tagit mig till om hästen börjat stegra sig, skena eller sparka bakut eller så... Inte hade jag varit till mycket hjälp där inte. Men Minstingen klarar sig ju själv egentligen, det var nog mest så att vi inte riktigt vet hur Egon reagerar på olika saker, då han är på ny plats. Det gick finfint!

Jag stannade kvar där på ridbanan och tittade på när de tränade det ena och det andra. Jag fotade lite och lade upp på Facebook... Bilder som Minstingen klagade på att jag inte kunde lägga upp... "Man kan ju inte lägga upp en bild när hästen lyfter huvudet uppåt!"   Tydligen var bilden så illa att hon var tvungen att ta bort sin tag, så ingen av henens hästvänner skulle se... "Det såg inte snyggt ut Mamma!" Eh... nähä... "Jag som tyckte det såg så fint ut, och det måste väl folk fatta att det är en bild i rörelse?"  Ingen idé att diskutera ;) Men bara så ni vet det, vad som gäller angående bilderna... ;) 


I alla fall så blev jag alltså kvar tills de var klara, vi tog in hästen och tvättade bett och det kunde jag hjälpa till med! Bettet tar man ju ut och gör rent ;) Sopa stallgång är jag också rätt bra på ;) Allt som inte handlar om att hantera själva hästen... Det är faktiskt väldigt mysigt och roligt att vara med och pyssla om hästen, när det är familjens (Minstingens) häst. Inte alls som att hänga i ridskolestallet och klappa på de hästarna. Nej, det här är helt annorlunda! 

Jag konstaterade ikväll att det är nog rätt bra för mig att hänga där i stallet och på ridbanan. Inte bara för att bekanta mig med hästar, utan även för att det är en otrolig avkoppling att sitta på en pall ute på landet, omgiven av hagar och åkrar och inte kunna göra något annat vettigt än att bara vara närvarande. Samla sina tankar och bara varva ner... Och hålla lite koll på vad som händer ute på ridspåret. Väldigt lugnt och rogivande! I alla fall så länge det inte är dramatik på ridbanan, vill säga! 



Så idag blev det stallhäng för hela slanten. 
Och det känns helt okej! Fastän jag inte är någon "hästmänniska" 



Maria


8 kommentarer:

  1. Underbart att vara i stallet tycker jag :) Bodde där som barn. Saknar det ofta <3 Hoppas du får en fin dag :)

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig eftermiddag ni fick tillsammans med den nya familjemedlemmen. Du kanske blir hästtokig till slut;)
    Jättefina är de tillsammans dottern och hästen.
    Kram på dig vännen.

    SvaraRadera
  3. Fina hästar! Jag red när jag var yngre och kan ibland bli lite sugen på att göra det igen ;)

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Ååå så det är häst man ska skaffa alltså....för att komma ner i varv...;)
    Haha...jag skulle allt behöva sitta där på en pall jag med och samla tankarna...
    Å så skrattar jag lite...det där med vilka bilder som är ok o inte..haha...
    Det är ju rätt ofta de åsikterna går isär när det kommer till tonåringar...haha...
    Ha en fin dag!
    Kram katarina

    SvaraRadera
  5. Ja, den affären är lite rolig att kolla i.. Dom har i Sala och Västerås med om du åker förbi där med :)

    Härligt med en tid i stallet.. Sånt längtar jag tillbaka till ibland när jag hade häst..
    Dock hade jag inte så långvarigt eftersom de blev som det blev med mitt liv just då..
    Men oj vad roliga timmar man hade. Kram

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med häst, även om jag mest är som du. Men jag red faktiskt själv när jag var ung. Jag tycker du har lagt ut fina bilder. :-) Ha en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  7. En mysig stund tillsammans låter det som. Haha, jamen det är ju viktigt hur bilderna ser ut fattar du väl! ;-) (Jag är heller ingen hästmänniska så jag hade gjort samma sak som du).

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vad kul att ni hitta en häst som passa!! Har en kompis till A som också precis köpt häst. Hämtade i helgen. Verkar vara en trend nu. :) M är sugen på häst också. Hon fick ju bara en kort period av häst i höstas innan den fick kolik och gick bort. Hon fick starta med den hårda vägen...
    Kommer nog bli så att hon kommer köpa häst inom en snar framtid.
    Hoppas Egon ska trivas i sitt nya hem och att de kommer funka bra ihop.
    Har minstingen några ambitioner att tävla eller är det bara för skoj skull?

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...