tisdag 30 augusti 2016

Några skrivna ord, som gjorde mig glad. Och hur vi gör Lobster rolls...

Tänk vad några skrivna rader kan göra en glad! 


Inte bara svärmors fina sms, som gjorde mig glad i fredags kväll...

Ett sms med kärleksfulla ord. Har "suddat" lite för att den som ska få en födelsedagsgåva inte ska fatta något, om hen skulle råka läsa här... ;) Men jag ville ju att ni skulle se vad hon skrev... och jag älskar henne också! Kunde inte ha fått bättre svärföräldrar!!! 
Nej, det var faktiskt några fler ord, som gjorde mig glad där i fredags kväll, när vi mumsade Lobster rolls...  Nämligen den här hälsningen på min blogg... 

Är en trogen läsare av din blogg - du ger mig idéer o inspiration!
Nu har jag läst om dina lobsterrolls flera gånger och är såå nyfiken - hur gör du? 
Kram Ingrid

Blev så glad att läsa att jag inspirerar någon! Det är ju det jag vill med min blogg, förutom att jag har den för min egen del, mitt sätt att reflektera. Extra kul att någon är nyfiken på det där med Lobster rolls, som ju inte är så vanligt i Sverige...
Så Ingrid och alla ni andra som kan tänkas vilja veta... 

Gammal bild, då det inte blev matfotat i fredags... ;) 

Så här gör vi Lobster rolls hemma hos oss: 

Dela så många humrar som behövs (Av en hummer får du ut två rolls) och skala/rensa dem. Skär hummerköttet i bitar. Tidigare skar jag ganska smått, men efter att ha ätit en fantastisk Lobster roll i newport, som var ganska grovt skuren, så skär jag bara i 2-3 cm bitar numera. 
Blanda köttet med lite majonnäs (Hellmann´s är allra godast, tycker jag), det ska bara binda ihop, inte bli "såsigt". Blanda ner paprikapulver och skivad salladslök (egentligen brukar det vara selleri, men nu sist bytte jag mot salladslök och tyckte det var godare!) efter smak. Smaka av med lite svartpeppar. 
Stek korvbröd i lite smör, så de får en blank fin yta. Använd med fördel lite större korvbröd. Sen lägger du bara i röran i bröden och Lobster rollsen är klara att serveras! Vill man ha lite mera matigt, så gör man helt enkelt bara pommes till. 
Jag har även testat att göra en mera "vardagsroll" och bytt ut hummern mot kräftstjärtar. Funkar som enkel "mitt i veckan-mat" men absolut inte lika gott... ;) 



Har ni ätit Lobster rolls? Vad tycker ni om det? 




Maria





7 kommentarer:

  1. Hej hej!
    men ååååå vilket sms!!!!
    Jag håller med om att man verkligen blir så så glad av fina ord från dem man älskar...likväl som man blir så himla glad över några fina rader från en okänd.. FINT!!

    Jag har aldrig ätit Lobster rolls...men det låter smarrigt...får lov att testa nån gång.
    Kram katarina

    SvaraRadera
  2. Å just ja...hahaa...himmel vad jag skrattade åt din kommentar...
    Att det var min inredning och inte jag som var ruff....haha...
    du är ju för go du!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den ser smarrig ut!! Måste ju testa :)

    SvaraRadera
  4. Lobster roll verkar smarrigt! Aldirg smakat.

    SvaraRadera
  5. Heeej!
    å vilket fint sms, underbart!
    Jag har med en helt underbar svärmor, kunde inte fått bättre jag heller :)

    Å mmmmm, låter huuur marrigt som hlst. Har aldrig testat, men blev ju riktigt sugen nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Jag har inte testat lobsterrolls men är så nyfiken! Men 1) korvbröd är så trist, tar liksom udden av hummern i tanken men säkerligen inte i smaken 2) hummer är lite svårt att få fatt på, vilka kör du med? 3) jag älskar att äta skaldjur med skal, alltså inte skalet i sig men äta ur det så att säga ... Äsch jag får testa helt enkelt!! Kram

    SvaraRadera
  7. Verkligen verkligen fina ord från svärmor. Förstår att du blev glad!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...