söndag 26 juni 2016

Traditionsenligt Midsommarfirande och t o m tur med vädret!

Så har vi då firat traditionsenligt i Dalarna detta år med!


Med blågula kransar och färgmatchade outfits poserade jag och Lillprinsen i grönskan vid stugan. Men Lillprinsen var inte helt lätt att få med på noterna... 


Om man tittar in bakom kulisserna så stod där ett gäng som hjälpsamt försökte få honom att skratta som han brukar göra. Bland annat fick morfar lyfta upp vovven, eftersom han lockade mest att titta på nere på marken ;)

Ännu svårare var det att få till ett porträtt på enbart honom...

Det blev en hel del lockande, larvande och skrattande åt det hela. Till slut gav vi upp för Lillprinsen ville verkligen inte vara med på noterna. Han förstod inte alls varför han skulle behöva ha blommor på huvudet... 

Nåväl, det blev traditionsenlig midsommarlunch med sill och snaps och en annan massa gott. Riktigt trevligt och i år kunde vi ju dessutom sitta ute och äta! Vi har firat många midsomrar ute i stugan. Mina svärföräldrar köpte stället för 24 år sedan, precis innan midsommar 1992 och det var också då som jag fick reda på att jag var gravid... 


Sedan har det blivit ett antal år som vi firade där med uppehåll på 6-7 år som vi firat på annat sätt. Men de sista 4-5 åren har vi varit tillbaka i stugan. I år var det ju lite extra speciellt eftersom Lillprinsen var med. Så mysigt att ha kommit in i fjärde generationen och fira alla tillsammans. 

Lillprinsen tog sitt första bad. Dock inte i sjön, för det var på tok för kallt. I alla fall för så små pluttar. Så klart blev det traditionsenlig dans runt stången, men "gamlingarna" blir snabbare för varje år, färre och färre danser, så jag hann inte med att fota ens en gång!!! Och fota stången glömde jag alldeles bort, jag stod mest med Lillprinsen på armen och hade fullt upp med att vara den stolta mormodern, när alla i grannstugan skulle hälsa ;)

På senare eftermiddagen checkade jag och Mannen i mitt liv som vanligt in i hans yngre systers familjs hus. (Eftersom de alltid firar på annat håll hela helgen) Granne med den äldre systern med familj, som vi de senaste åren firat midsommaraftons kvällen med. 

Samma gäng som alltid, i stort sett. Fyra par och tre tjejer i yngre tonåren (Bara jag och Mannen i mitt liv som inte bidrog med några barn ;) njöt av kvällssolen på bryggan. Första gången som vi varit med och suttit ute! 
Mycket prat och glada skratt och så konstaterades det väl ett tjugotal gånger kanske, vilken tur med vädret vi hade... Senare på kvällen flyttade vi in och fortsatte med kaffe och efterrätt.
Himla trevlig kväll! 
Det blev en sen kväll, klockan passerade midnatt med ett par timmar innan vi kom i säng så midsommardagen blev en slödag i värmen. Några passade på att bada i sjön. Inte jag förstås...
Lillprinsen fortsatte att ståla ikapp med solen.
Så tog han sin första tupplur i skrindan. Samma skrinda som både hans mamma, mostrar och deras kusiner slumrat i... Traditioner! Vi hann med en sväng till mina föräldrar också. En kort sväng som gav mig lite dåligt samvete för att den blev just kort.. Men vi kommer tillbaka om ett par veckor igen.



Vi skulle ju baka pizza tillsammans ute vid svägerskornas place. Även denna kvällen satt vi ute och efter att de andra dragit sig tillbaka blev det bara jag, Mannen i mitt liv, svägerskan och svågern kvar. Mannen i mitt liv och svågern tog en tur på sjön med båten och jag och svägerskan satt kvar och snackade om livet. Trevligt, trevligt! 


Mindre trevligt var det när vi kom tillbaka in till oss och husets katter stolt lagt ner en fin fångst... Urk... Jag tappade andan och fick knappt fram orden, när jag skulle berätta för Mannen i mitt liv att det låg en råtta på golvet!  Kan säga att det var inte direkt en söt liten skogsmus, inte. Måste varit en sork? typ 13-14 cm lång förutom svansen... Mannen i mitt liv tog ut bytet och jag kollade in sängen så det inte låg en där med ;)
Idag har vi inte gjort mycket annat än att åka hem i regnet och packa upp och köra tvättmaskinen ;)  


Ja, så har jag firat min midsommar! Hur har ni firat? 


Maria






8 kommentarer:

  1. Vilken härlig midsommar ni har haft.
    Haha, ja dom gör ju lite som dom vill dom där små liven,
    inte alltid sugna på att bli fotograferade :)
    Fin kväll till dig
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Så himla trevligt ni har haft det. Stolt mormor är väl bara förnamnet. Jag fick en hint i helgen om att det snart var dax för bröllop innan barn, så snart, kanske så är det min tur. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig midsommar ni fick och vad stor lillen har blivit!!
    Vi fira hemma med 2 kompisar. Lugnt och skönt med en massa prat.
    Midsommardagen bjöd på kanon väder och jag tog mitt första dopp i havet.
    Nu har vi 2 veckors semester och det ska bli sååå skönt.
    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Så mysig midsommar ni har haft och så söt han är er lille prins. Vi har haft en härlig midsommar hos goda vänner på västkusten. Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Hej hej!
    Men åååå....vilken fin midsommar ni haft!
    Underbart med traditioner...å släkt, å familj...å småpluttar som inte vill bli fotade...;)

    Kraaaaam Katarina

    SvaraRadera
  6. Fin liten en med midsommarkransen! Vi har firat ganska lugnt och trevligt med ett par vänner hemma i vår husbåt. Råttan var kanske inte så kul... men katten var säkert stolt ;)

    SvaraRadera
  7. Men åh vad härligt ni haft det! Vi hade det också mysigt på en 50-årsfest på midsommarafton och sedan en fantastisk midsommardag hemma i paradiset! Och igår var jag med sonen och köpte möbler i Uppsala.

    Ha en fin start på veckan!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vilket mysigt firande... Så fint så... Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...