fredag 3 juni 2016

Att komma till Newport...

När vi åkte över bron och kom fram till Newport...


För en sådan som jag, som älskar små pittoreska båthamnar, charmiga hus och dessutom i "New Englandstil"... Eller inte bara stil förresten, i Newport är det ju äkta NwEngland ;) För en sådan som jag, så var det som att komma till himmelriket, när vi kom till Newport! 
Där på en vanlig villagata låg vårt "Bed and Breakfast" som vi bokat för en natt.
Ett fantastiskt vackert charmigt och trevligt gammalt hus. Ni har ju sett lite av den bedårande porchen redan, och ni ska få se mer av hur det ser ut inuti, i ett enat inlägg. Huset som heter La Farge Perry House kräver liksom ett eget inlägg! 


Från vårt rum kunde man se bron som vi kom på. För övrigt fick vi det bästa rummet, och det var bara det som hade utsikt mot vattnet... 



Newport kryllade av vackra hus. Både "vanliga hem" men också väldigt många Bed & Breakfast´s.


Jag som gick med kameran i högsta hugg mest hela tiden, "Åh-ade", "woaw-ade" "gaah-ade" och suckade över än det ena än det andra fantastiska huset... 




I det vita huset på bilden, fönstren med fönsterluckorna på översta våningen, där bodde vi på hela gaveln :) 

Jag tittade på alla detaljer och passade på att ta med mig lite inspiration hem. Jag är verkligen totalt såld på denna typ av hus! 

De vackra vita staketen... Vi som ännu inte fått ner några häckplantor i jorden, kanske skulle vi ha staket ändå? (Fast vi vill inte ha det där underhållet, ju...
Så många härligt blommande frodiga trädgårdar... Mycket att inspireras av som sagt.


Jag tror varenda hus hade en amerikansk fasadflagga. Och något vi lade märke till var att de kör med ganska stora flaggor i USA, inte som hos oss i Sverige, att vi har en relativt hög flaggstång i proportion till själva flaggan. Hos dem är flaggan viktigast, verkar det som. Den ska synas! 

Vi hade ingen direkt bild av hur det skulle se ut eller vara i Newport. Vi ville ta en liten tur uppåt östkusten, och jag tyckte Newport lät spännande (tokgillar ju Newport-butiken på NK, vilket kanske fanns med i bakhuvudet ;) och vi blev inte besvikna... 

 Newport är inte pyttelitet, direkt utan det är faktiskt en stad. Med många fina butiker och restauranger.



Det var så otroligt mysigt att gå runt där nere vid vattnet, nere vid hamnen. Tänk er Smögen/Bohuslän... fast i USA, några timmar med bil från NYC... Då är man i Newport! 



Vi tog promenader flera gånger på vårt dygn som vi var i Newport. Man kan liksom inte se sig mätt, inte få nog av den där härliga känslan av kusten... 


På ett ställe, en restaurang, där fascinerades vi av de gigantiska humrarna! Alltså en klo lika stor som en mans handflata! Har aldrig sett något liknande! 
På vår eftermiddagsrunda hittade vi ett kanonställe, där vi gick in och tog ett glas i baren. 


Fantastisk utsikt mot hamn och andra mysiga byggnader. Det var varmt, det var soligt och det var torsdag eftermiddag. Nästan helg...  Det fylldes på med folk och det var en stämning som var på topp! Vi satt där och umgicks och njöt som bara den!!! Jag hade sagt det innan, att om Newport är sådär härligt som Bohuslän, ja då kommer nog jag ännu mera vilja ha mitt eget ställe i Bohuslän... Och visst blev det så... Vilken tur att vi har ett par dagar inbokat i Smögen på semestern! 

Vi hade kunnat sitta där precis hur länge som helst den eftermiddagen... Men vi skulle ju behöva lite middag i oss också, så vi bestämde att vi går tillbaka till samma ställe efter att ha fräschat upp oss lite.
Så det gjorde vi. Vi gick tillbaka till vårt hus, tog en dusch och jag slängde på mig min nya favoritklänning som är så skön att det inte känns att jag har den på mig! Så kastade jag på mig en stjärn-scarf också ;) Redo för att testa en Lobster-roll ;) 


Vi var smarta nog att boka ett bord till kvällen, när vi gick därifrån på eftermiddagen. Det var nog tur det, för det var fullt senare på kvällen. Vi tog lite trevligt bar-häng en liten stund i väntan på att bordet skulle bli helt klart och sedan så beställde vi in den där Lobster-rollen som vi väntat på sedan i vintras då vi bokade resan ;) Ja, vi har ju "tränat" lite på att göra det hemma.

Det var så gott, så gott... Och även om smaken inte skiljer sig från den smak vi uppnått när vi hjort det hemma... så det går ju kanske inte att jämföra själva känslan. Den där känslan av att sitta i Newport och äta Lobsterroll, en varm skön försommarkväll på ett urskönt place med bästa sällskapet, den känslan kommer jag bära med mig resten av mitt liv! 

Det var vekligen otroligt att få uppleva Newport, och känna av stadens atmosfär. Än har nog kanske inte turismen dragit igång på allvar? Vi var i alla fall definitivt de enda svenskarna i newport, skulle jag tro! (I NYC hörde man ganska många svenskar). Det var ju långhelg i USA, Memorial Day på måndagen, så det kändes som att det var ganska många amerikaner som rest till Newport över helgen?

När vi kom tillbaka till vårt hus, kunde vi se den upplysta bron från våra fönster... Så galet vackert!!! 



Vi tog en morgon promenad innan frukosten, och innan vi åkte vidare mot Cape Cod, så tog vi en runda nere i hamnen och staden en sista gång. Lite svårt att släppa Newport ;) Vi gick in i en antikvitetsaffär, där jag hade kunnat köpa med mig massor av roliga detaljer om jag hade haft plats... ;) 



Ja det där dygnet i Newport, det var alldeles för lite med facit i hand... Men vi har bestämt att vi ska definitivt åka dit flera gånger! Självklart vill vi bo på La Farge igen! Ni ska som sagt få se insidan också! 

Så Newport, mina vänner... det är min nya favoritplats i världen ;) 


Maria

7 kommentarer:

  1. Det ser verkligen helt fantastiskt härligt ut! Förstår att du längtar tillbaka.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller andan bara av att titta på bilderna. Hade förmodligen svimmat om jag varit på plats! Älskar ju också sån där miljö! Hamnarna, de gamla husen, stämningen, ljuset! Allt! Väntar på flera bilder... :-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Åh vad många härliga bilder. Så mycket fina hus och vilket mysigt ställe ni bodde på, förstår att du trivdes ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Åhhh, mysigt dit vill jag :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Oj så många fina bilder och vilka hus. jag fattar att du gillar den platsen, det är liksom Maria all over. lobster roll måste jag testa att göra här hemma. Jag är bra trött idag kan jag lova efter studentfesten och om en stund ska jag på tjejfest Spansk afton och eftermiddag för den delen också. Tur det är ledigt på måndag. Ha en härlig helg. Hoppas blomman blir fin. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Vilken upplevelse och underbara hus!!! Wow 😍 Själv önskar jag också att jag hade råd att bygga något sånt där hus 💜

    Blomman är en Aquilegia dubbel Akleja tyckte jag min mamma sa :) det är ifrån mormors trädgård som jag fick i fjol! 😄

    SvaraRadera
  7. hallå där!
    Men alltså jag dööör en smula!!
    Vilka bilder!! Vilken resa!! såååå underbart!
    Jag ser ju att dit mååååste vi ju åka nästa gång vi åker dit!

    Jag njuter också av arkitekturen och hela altet..
    kraaaam Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...