tisdag 9 februari 2016

Vintern rasat... och våren har flyttat in i vårt vardagsrum...

Nja, vår är det väl egentligen inte...


Men vintern har jag i alla fall plockat bort från vardagsrummet. Förutom den där förbenade ljusslingan med snöflingor, i fönstret, som jag tydligen inte lyckats ta bort ;) (Ska ta den imorgon!!!)

Men borta är i alla fall de vintriga päls- och renkuddarna. Istället ligger där lite vårigare kuddar i petrolblått och plommornlila.
Fyndade ju en hel kasse med piff i söndags. Bland annat två gosiga plädar. En i blått och en i lila.

En ny stor snygg rund vas i blått blev det också. Och den stoppade jag ner lite blommor i förstås...

Liljor. En av mina absoluta favoritblommor! Valde bort vitt som annars är en favoritfärg när det gäller blommor, till förmån för rosa. Också väldigt fint och det passade bäst till resten av piffet. 

Är så nöjd med den fina oljelampan och tänker att jag ska köpa en liten med "tank" i glas. Den modellen jag tänker på är lite mindre. Och så har jag kommit på att då kanske det är snyggt med den där större som jag valde bort... den som har en mer cylinderformad"tank". Kan nog bli fint med en trio oljelampor... Istället för de två cylinderformade som står där nu.


Ja men visst ja... jag har ju faktiskt köpt en ny fönsterlampa nu. Det blev en svart. Med en gnutta mässing. Tyckte den passade bra till resten av inredningen.
Så är det ju mattan som ska bytas ut. (Måste beställa den snart! Hur svårt kan det va?) När jag fixade med detta igår, så kom jag på att det där lilla sidobordet mellan soffan och fåtöljen, (syns inte så bra i bild, men det är en sådan där koffertvariant i brunt konstskinn) det ska jag nog byta ut mot ett lite större bord. Det känns som lampan får plats på nåder... Jag vet faktiskt vad jag ska byta det till också...
Ja, några små justeringar sedan är det klart. Klart och klart.. nästan klart i alla fall. Jag kan tänka mig att just kuddarna och vasen kanske byts ut men annars tänker jag mig att ljuslyktor, lampor och sånt som inte har någon speciell färg kan vara bestående. 

En sak till bara... jag börjar fundera på om jag ska ha gardiner i de höga "dubbelfönstren"...? Har beställt ett par längder, som jag funderar på att sätta upp där. Vi har ändå pratat om att kanske sätta en tunn skir rullgardin i vitt i "singelfönstret" som solskydd när vi ser på TV. Har ju kört gardinlöst några år nu och börjar bli lite sugen på mer textil. Precis som det där med mattor...Det hade vi inte heller mycket av förr...  En ålderssak kanske.

Nä, nu är det dags för lite TV-tittande här och kanske även en  halv semla... ;) 



Maria

7 kommentarer:

  1. Vad mycket fint du fyndat. Är lite sugen på den petrolblåa färgen, men är nog lite feg än så länge. Jag har just nu stagnerat vad gäller inredning.Hoppas lusten snar infinner sig igen.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Mysiga bilder, så himla fint hos dig. Vasen var supersnygg, gillar färgen. Härligt att plocka bort det vintriga och in med våren:)
    Här kom D hem från DK för en stund sedan, och vi har fikat semla. Inte för att jag behövde den, det har varit mycket godsaker det sista:) Och två lådor vin hade han med sig också, fast bara rött..och det dricker inte jag. Tydligen var det vita vinet jag dricker dyrare i DK än på systemet.
    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  3. Älskar lampan i fönstret! När man väl har börjat fixa sådär så är det som att starta en lavin! Det genererar i mer och mer fix!
    Vet du Maria jag tycker faktiskt du ska ta en hel semla!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Så fint så fint! Gillade särskilt den där lampan i fönstret, blink blink :-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. vad fin lampa du hittade till sist. ja det där med gardiner och textilier, jag ändrar mig stup i ett. kan inte bestämma mig. Jättefina färger du valt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det känns som vintern är över men man vet aldrig.....är bara början på februari.
    Vore skönt om det torka upp lite ute och sluta regna och vara grått.

    Mysig helg ni fick tillsammans.
    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...