onsdag 3 februari 2016

Funderingar kring köksön

Det där med idéer...



Jag nämnde ju att jag kommer på så mycket saker, när jag ligger i soffan nere i vardagsrummet... Öppen planlösning, så man ser ganska mycket ;) 


Jag kommer på idéer hur man skulle kunna göra om saker och så, här hemma...
Fast det är faktiskt inte bara jag som kommer på sådana där saker... Mannen i mitt liv pratar då och då om "när vi byter bänkskivor i köket"... Ja, det var ju egentligen så att när vi byggde huset ville vi ha granit. Men det skulle bli så vansinnigt dyrt (lika dyrt som själva köket, om jag inte minns fel!)och vi hade inte tid eller ork att kolla runt om vi hittade billigare alternativ än det enda priset vi hade fått. Så det blev "fusksten" (laminat) och vi har väl känt att vi kanske kommer byta ut dem i sinom tid, om vi blir kvar här länge ;) 

Så när Mannen i mitt liv pratar om det där med att när vi ska bryta bänkskivor... ja, då har han på senare tid kommit på att vi kanske t o m ska göra köksön större? (Så bänkskivan blir ännu dyrare, haha ;)  

När vi ritade köksön, var vi lite försiktiga och var rädda att den skulle ta för stor plats, så den är baserad på ett 50-skåp och ett 60-skåp, mot arbetsdelen och på baksidan har vi en 50 cm vinkyl och två vinhyllor. Plus överhäng för sittplats. Vi har alltid upplevt den som rätt lagom. Speciellt när vi kom på att vi inte skulle installera vatten i den, som det var tänkt från första början. (Finns framdraget om vi skulle ångra oss)

Men är man sådana där personer som kommer på nya saker hela tiden, så kommer man ju på att man skulle haft den större i alla fall. Bara för att det går ;) Ibland kan jag tänka mig att vi kanske skulle använda ön mera som arbetsyta om den var större. Samtidigt som jag vill att det ska vara en snygg och "clean" yta också...


Men är den lite längre, så får vi plats med både att ha maskiner och "köksprylar" på den och "lull-lull" samt att kunna få plats att sitta där också.


Vi tänker oss att helt enkelt förlänga med ett 40-skåp. (Om vi nu gör den här förändringen, vill säga ;) Platsen finns ju. Möjligen så ryker stolen intill kaminen. (Men så klart så har jag idéer och lösningar för det med ;

Om köksön ska bli större, hänger ju på om vi byter bänkskivorna, förstås. Vi får se hur det blir!  Men tankar och idéer måste man få ha. Först och främst ska vi kolla vad stenskivorna till badrumsprojektet kostar ;) 

Och skulle det inte bli någon större köksö, av en eller annan anledning så gör det inte så mycket...



 För det har ju faktiskt funkat utmärkt så här i snart fyra år och lär ju göra det ett antal år till. 



Maria

8 kommentarer:

  1. Ja du funderar gör man så det snurrar ibland. Vi har en stor köksö men önska ofta att vi gjort den mindre. Tycker den tar så stor plats. Granit är verkligen snyggt men dyrt som du skriver. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ert hus är rena drömmen, så himla fint. Tycker köksön är snygg som den är, men förstår samtidigt dina idéer om en större. Vi har ju stenskivor i köket, och det gick sönder några glas i början innan jag vande mig vid att sten är hårt:)
    Det är alltid roligt att fundera och planera:)
    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  3. Go kväll!
    Förstår att ni funderar! För visst är det mysigt att samlas just runt köksön! Köket som ni har är otroligt fint, och tänk att det redan gått fyra år!!
    Jag har goda vänner som justa har granit i sina bänkskivor, var ett otroligt jobb när dom skulle på plats i och med att dom är så tunga!!
    Ha en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Go kväll på dig!
    Ja, vad man kan fundera alltså. Jag drömmer om just en köksö, och så klart har jag kommit på hur det skulle kunna funka i vårt kök;-)
    Får se när den drömmen kan slå in :))
    Ha en fin kväll... Jag ska nog snart gå o natta tror jag.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Men man måste få sitta och spåna lite. :)
    Det gör jag med och det gör nog de flesta. Dock så kanske inte alla säger något högt för då kanske den andra gör slag i saken på en gång. Tycker det är kul att fundera lite på hur man skulle kunna göra och låta det få smälta in. Kanske det blir av kanske inte??

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Hallå där!
    Ja du spånar på nytt... det kommer man nog aldrig att göra..haha..
    Vi har ju granit och har inte ångrat det en sekund.
    Vi tog in offerter från 3 ställen och det skillde 10 000kr i pris för exakt samma sten och tjocklek... heeeelt sjukt..
    så det är mitt tips...kolla verkligen runt!!
    Ni har ju lite långt till Askersund men det var därifrån vi tog vår. Vi kollade med ett företag i Västerås med men där var det som sagt betydligt dyrare...
    Fast man ser verkligen inte att det inte är sten ni har... i alla fall inte på bilder..;)
    Ni har så så fint!
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  7. Hej min vän.
    Ni har det så otroligt fint så jag kan inte förstå att du vill förändra.... Men när man bor i det så ser man ju hela tiden möjligheter till att förändra och blir på något konstigt sätt aldrig nöjd :)
    Hur ni än gör så kan det inte bli annat än bra :)
    Ha en fin fredagskväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  8. Alltid kul att spana och fundera på nått nytt. Maken visade mig förslag på ny köksö här om dagen som var riktigt snygg, från Sentens.
    Men igår rev maken ur hallgolvet, klickgolv... Äntligen! Orkar inte med ljudet på det när jag jobbar. Det ekar och blir outhärdligt i öronen. Så nu blir det äntligen en dämpande matta :)
    Ha det gott, vännen!
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...