måndag 28 december 2015

Om att ha jul-lov

Halva jul-lovet har gått...


Fast det återstår hela nio dagar till! Nio dagars ledighet kvar. Känns helt okej! 

För mig har den här ledigheten den här tiden på året blivit heligt.  Jag känner ett stort behov att vara långledig runt jul och nyår. Höstarna kan vara rätt tuffa inom mitt yrke. Ofta skolas många barn in under hösten, det tar ofta tid att "få ihop" barngruppen och komma igång med verksamheten. Även om det så klart är väldigt roligt, så är det ganska tufft emellanåt. Lägg därtill på att vi går mot mörkare tider och sämre väder ;) 


November när alla bacillerna börjar härja också, då brukar i alla fall jag börja längta efter ledighet. Så jag brukar önska ledigt från dagen innan julafton och fram till efter trettonhelgen. I år tog jag riktigt långledigt. 

Det är så otroligt skönt att få många lediga dagar här hemma. Kunna skrota runt i morgonrocken fram till lunch, se på film mitt på dagen, hinna rensa garderober m.m utan att känna att det är ett tråkigt måste, åka in och fynda på rean, dricka för många koppar kaffe i uterummet en förmiddag, fixa lite här hemma (och komma på nya idéer....) bada och dricka champagne fast det är varken fredag eller lördag... Ja listan kan göras lång. Men just det där att faktiskt känna att man har T I D E N, det är skönt! Både till att koppla av och att få något gjort. Och att få vara tillsammans så klart! 


Så jag fortsätter njuta av mitt jul-lov ett tag till! 


Maria

9 kommentarer:

  1. ja visst är det skönt att bara vara och ta vara på tiden. Jag är ju i samma bransch och vet hur tuff en höst kan vara. jag ska jobba i morgon men sedan är jag ledig ett tag. Garderobsfix här hemma väntas. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja det är härligt med dessa lediga dagar. Här njuter vi också ett tag till. Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Så härligt du skriver, jag håller med dig. Jag ska jobba 5/1, är annars ledig till den 11/1. Helt underbart, jag behöver denna paus från jobbet.
    Snyggt du har det på porchen.
    Ha en skön kväll fina du
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart! Känns liksom lite extra lyxigt att vara ledig vid den här tiden. Särskilt för mig som inte alls helt självklart kan vara ledig.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Du gör så rätt i att fortsätta njuta av ledigheten!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är sååå välgörande den här ledigheten!! Börjar den 7/1, så det är många dagar kvar :))
    Nu blir det allt en film igen;-)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vad härligt med en lång ledighet!!! HA en fin fortsatt ledighet. kram jannice

    SvaraRadera
  8. Härligt! Här fortsätter vi också med långledigt fram till den 11 januari. Underbart och välbehövligt! Kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Håller med, hösten är tung och slitsam i yrket... även om den fylls med många skratt!
    Så skönt det låter att bara "skrota runt"...
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...