söndag 13 december 2015

Myshelg med lussebullsbak.

Tredje advent. Lucia.


När döttrarna var små lusade de alltid för oss och mormor, morfar och farmor, farfar. De sjöng så gott de kunde Luciasångerna och var väl inte alltid samstämda ;)  Det var en härlig tid. 

Nu är de inte små längre. Den yngsta är 17 och de äldsta snart 23 och så mellantjejen där emellan med sina dryga 20. Nu vill de inte lussa för oss föräldrar längre, och mor- och farföräldrar bor ju så långt bort sedan många år tillbaka. Eller rättare sagt de bor ju kvar förstås, det är ju vi som bor långt bort ;) 


Vi har en ny tradition jag och döttrarna sedan några år tillbaka. Att baka lussekatter inför Lucia. Då lyssnar vi på julmusik, bakar och pratar. Myser helt enkelt. Tyvärr kunde inte Mellantjejen vara med och baka eftersom hon fick rycka in och jobba. Det var svårt nog ändå att få till en "bakdag" i år.  Nästa år hoppas jag vi kan baka alla tillsammans igen. Då är vi ju en till som kanske vill vara med och baka ;)

 En riktigt mysig familjehelg har det varit. Lugn och avkopplande med familjen samlad en stor del.  Vi har också fått en del gjort här hemma med alla projekt vi har ;) Och så har vi badat och babblat och pratat om både viktiga och oviktiga saker, jag och Mannen i mitt liv. Både fredag och lördag. Ja, det har varit en toppenhelg och nu är jag förhoppningsvis laddad för sista arbetsveckan innan jul. 


Nedräkningen har börjat. Strax J U L - L O V! 


Maria

5 kommentarer:

  1. Så mysigt med julbak. Vi hade julgodistillverkning förra fredagen, döttrarna, sonhustru och allra käresta syster & jag.. En tradition att fortsätta med :)
    Så rund och go ena dottern är... Spännande!
    Ikväll har vi varit i kyrkan och lyssnat på Sala luciatågs skönsång. Vackert... Sen blev de lussefika här hemma med prat i flera timmar med döttrar och pojkvän.
    Åhhh, har du jullov snart?? Så skönt. Hoppas jag med får extraledigt i mellandagarna... Jag tror det :) :)
    Ha det gott, vännen! Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Härligt med lussebak!!=) Ser så gott ut så. Kram

    SvaraRadera
  3. Det är mysigt med traditioner. Lussebullar är dessutom väldigt gott tycker jag. Skönt att ha en helg som man är nöjd med och att man fått saker och ting gjorda. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Mysigt med de där famijetraditionetna! Och vad skönt att vara julledig!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...