söndag 27 december 2015

Det där med att fynda...

Mellandagsreorna är i full gång!


Redan på julafton började mejl och sms plinga i telefonen om att det var rea på gång i butikerna. De vill locka oss att handla, så klart ;) Jag gillar att fynda på reorna (Fast jag handlar mycket på icke-rea också! ;) och ibland är det något som jag vill ha, men kanske inte tycker att det är värt sitt fulla pris, så då väntar jag till rean. 


När de äldsta barnen var små var vår ekonomi ljusår från vad den är idag, så då fanns det ett helt annat behov att handla på rean. Jag handlade ofta vinterkläder till kommande säsong när de såldes ut och lika med sommarkläder. Skor var lite knepigt att uppskatta storlek, så det fick vara, men ytterkläder och sånt till halva priset handlade jag ofta och sparade. Kändes rätt bra när man kunde spara de där slantarna till annat som behövdes. 
Numera är ju barnen vuxna (så gott som alla 4), det är inte jag som handlar deras kläder, de växer inte ur dem längre ;) och jag behöver inte jaga prislapparna men att göra fynd är fortfarande något som jag tycker är roligt! Pengarna räcker ju "längre" och det är ju bra ;)
Igår tog jag med mig Minstingen (låter dumt att skriva "minstingen" om en 17:åring... Men yngst är hon ju) och mamma-dottern (också knepig benämning, får nog börja nämna dem vid namn;) med lillprinsen Vilde ut bland Uppsalas butiker för att kolla in rean. Jag har väl fortfarande lite det där i mig att "köpa på mig" kanske, för jag kunde ju inte motstå ett par söta byxor och en body i lite större storlek än vad lillprinsen drar nu. Halva priset! Mormor har svårt att låta bli helt enkelt! Och kläder kan han ju behöva ;) Gjorde några fler fynd, men dem visar jag en annan dag.


Gillar ni att fynda? Hur går era tankar kring fynd och att handla på rea? Köper ni bara sånt ni tittat på till fullt pris, men inte tyckt det varit värt... eller hur fyndar ni?


Maria 


9 kommentarer:

  1. Jag är ju så himla dålig på att shoppa. jaaa på riktigt. jag kan handla på rea för att jag behöver en ny top eller lite fräscht i garderoben. jag har inga stora krav eller önskningar så det får bli det som lockar för stunden. Impulsköp. Kul att handla till lillprinsen. Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. Så söta kläder du köpt till Vilde:) Vi var en sväng på stan idag, men jag hittade inget direkt. Provade en så snygg kabelstickad tröja och en ljusblå skjorta, men tröjan var för stor (!), och det fanns inte mindre kvar så då struntade jag i alltihop:) Får se när NK börjar sin rea. Jag blir alltid så sugen på vårkläderna och då känns viss rea tråkig tycker jag:)
    Men jag ska kika in på nätet senare i kväll och se om det finns något i inredningsväg.
    Fin kväll till dig vännen
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  3. Så gulliga bebiskläder. Här har jag också varit på rean men inte fyndat något... Kram

    SvaraRadera
  4. Gokväll o God Fortsättning!
    Jag fyndar gärna, men får panik när det är mycket folk, så jag undviker de här dagarna på stan..
    Nu blir det snart film här:)
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  5. Jag avskyr reor i affärer men fyndar gärna på nätet. Fast reorna där känns rätt mycket fusk, det är 25-30% som det varit många ggr före jul, och många plagg hänger kvar lääänge märker man. Fast fynd kan man ju göra ändå. Jag fyndar gärna sånt jag spanat in innan, och helst favoritmärken jag har. Men hittills har jag varit rätt o-sugen, men idag blev det en klänning till nyår, den gamla har hängt med i sååå många år nu. Kanske blir det lite mer senare. kram Milla

    SvaraRadera
  6. Så underbart julfint ni har det! Älskar er gran! Och ja, visst gillar jag att fynda. Shopping här i USA är ofta helt enastående....hittar (alltför!) mycket :-)

    God fortsättning finaste Maria...blev så glad för din julhälsning!

    Må så gott

    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Känner igen det där med ekonomin och småbarnsåren! Jag handlar oftast på rea. Dels har jag oftast inget behov av att ha "det senaste" så jag kan gärna handla lite billigare off season så jag kan ha nåt nytt nästa säsong. Men visst köper jag till ordinarie också. Sen går det väldigt mycket i vågor för mig. Ibland går det månader som jag inte handlar ett skvatt och sedan har nåt väckts till liv så då kan det bli en hel del.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Jisses, så gulligt :) Är det nåt man kan förhandla sig på så är det bebiskläder! Inga flådiga fynd bara några praktiska saker har handlats, och inte var det rea heller.
    Drar på smilbanden och nickar ¨å igenkännande det du beskriver om när barnen var små. Allt inhandlades på rean, jag körde på skor med, och misslyckades aldrig! Tänk vad mycket pengar som sparades... Nu verkar det som om alla använder "Köp & sälj" på Fb istället!
    Måndagskram till Dig från Kate

    SvaraRadera
  9. Jag älskar att fynda. Och känner också igen detta med ekonomin när barnen var små. Ska nog ut på stan och kolla rean lite mer imorgon. Har två bröder som fått och snart ska få tillökning och då är det ju bra om man kan få lite mer för pengarna. Ha en fin dag. kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...