tisdag 29 september 2015

Nice! Och varför just Nice.

Det blir inte lätt att sammanfatta vår Nice-resa...

Redan på Arlanda börjar ju "äventyret", resan, semestern... Förväntningarna... Fast sanningen att säga, så hade jag inga förväntningar på just Nice. Varför det blev just Nice återkommer jag med längre fram i inlägget ;)

Den härliga känslan av att vara på väg, ta ett glas vin på Arlanda och sedan ett på planet tillsammans med något litet gott att äta... Mmm, det är en speciell känsla. Det är ju absolut en del av själva resan.
Jag och Mannen i mitt liv hade våra fina vänner från Dalarna med oss som resesällskap. (Konstaterade att det är första gången som vi reser med vänner och inte ensamma eller med barnen) Mycket trevligt! Fina hotellrum bredvid varandra fick vi.

Centralt. Bara att öppna fönstret, sticka ut näsan och andas in stadsluft med all dess dofter.
Ett fint och fräscht hotell med helt okej frukostbuffé, även om jag inte åt så mycket av deras sötsaker...
En rejäl brödrost hade de i alla fall. Modell Kitchen Aid.
Jag hade som sagt inga förväntningar på Nice, men blev glatt överraskad över en hel del. Till exempel så ligger ju stranden nästan precis intill själva centrum. Man kan ta sig ett dopp och sedan kliva upp och gå och shoppa ;)

Sranden var lite speciell. Stenstrand. I och för sig rätt skönt att slippa all sand i kläderna ;)

Vi badade inte, men njöt av solen (det var verkligen riktig sommarväme!) och atmosfären till ett glas vin ena dagen, och en drink nästa ;)

Vi pratade, skrattade och tittade på folk i omgivningen.
Mycket folk och olika aktiviteter...
Underhållning av hög klass.
Både dagtid och på kvällen.
Folk som samlas och tittar på gatumusikanter. En riktigt trevlig stämning över hela staden.

Nice visade sig vara en mycket vacker stad med mysiga torg, vackra byggnader.

På ett torg var det vatten i olika skepnader. Från en spegelblank vettenyta till fontäner och ånga, beroende på tidpunkt.

Tjusiga fasader med fantastisk arkitektur.
Eller fantastiska målningar för den delen...
Så mysiga kvällar fick vi, där vi började med ett glas i hotell-lobbyn eller på rummet. För att sedan ge oss ut på stadens gator och torg.

Så mysigt att promenera hand i hand längs vattnet, i kvällsmörkret men i skenet av stadens all ljus. Det lyste så vackert på bergen bakom staden.
Trevligt att umgås med fina vänner...
Massor av små restauranger överallt. Mycket italienskt. Första kvällen åt vi en superdupergod pizza på något som hette Attimi. Kanske den bästa och fräschaste pizzan jag ätit ever!?

Det blev en hel del promenerande i staden. Såg oss omkring inom den närmsta omgivningen runt vårt hotell.

På lördagen tog vi en typ spårvagn och åkte ett antal hållplatser "uppåt". Det är förresten fantastiskt att ha havet på en sida om staden och se bergen torna upp sig bakom. Eller alperna är det väl kanske ;)
Med spårvagnen tog vi oss till en vinbutik... och det är här vi kommer till varför det blev just Nice... Jag har tidigare någon gång skrivit om hur vi fick kontakt med Hélène och Henrik som driver IVINIO, när vi var på "Mitt kök-mässan" för två år sedan. Jag och Hélène  har hållit lite kontakt via Facebook och sågs på mässan igen förra året. Och då bestämde vi att vi skulle besöka deras fysiska butik i Nice, där de också bor. (Ja de bor ju inte i butiken, förstås ;) Tanken var att vi skulle ha åkt i våras, men tiden bara gick och plötsligt var det fullt upp med studenten för både oss och vännerna som var med.

Tyvärr var Hélène själv bortrest just denna helg visst vi sedan innan, men Henrik skulle finnas på plats i butiken. Och han tog emot oss på bästa sätt. De är så himla trevliga de där människorna! Öppna och känns så varmhjärtade. Jag kan ju inte påstå att vi känner varandra efter att ha sett ett par gånger bara, men det är sådana där människor som det är lätt att få kontakt med. Lätt att prata med. Och pratade, det gjorde vi. En timme om "allt möjligt" och så en timme om vin. Henrik kunde allt om varenda flaska i sin butik, tror jag!? Stor kunnighet om viner!!!

Jag och Mannen i mitt liv hade bestämt oss för att köpa med några flaskor vitt. Vi fick massor av förslag på vita viner och det var ju inte lätt att välja ut fyra stycken (det var vad vi tyckte vi hade plats för i resväskan) men vi pekade ut några, både vi och vännerna.
Och som tur är så kan man ju beställa mer från deras hemsida. (den hittar ni HÄR)

Jag blev lite såld på dessa fina flaskor. Rosa champagne i fina frasiga påsar. Ska nog beställa det till min och Mannen i mitt livs 25:åriga förlovningsdag (som är på nyårsafton för övrigt). Glada och nöjda med vårt vininköp tog vi spårvagnen tillbaka till hotellet för lite shopping... Ja, vi satte männen på en uteservering jag och min vän, så tog vi oss ett par timmar i butikerna.

Nice erbjuder mycket fin shopping. Stora välkända exklusiva märkesbutiker och mer "lokala" kedjor. Som inredningsnörd, så kollade jag så klart in utbudet. Och det fanns mycket fint. Väldigt mycket fint!  Helt klart vettiga priser också!

Hittade ett flygplan som jag totalt förälskade mig i... Där kommer man till nackdelen med att resa med flyg... Flygplanet hade nog inte gillats av fransmännen när jag skulle checka in med det uppstickandes ur handväskan... ;) Om vi bilar dit någon gång och flygplanet finns kvar så vet jag en som ska köpa det! Fast om någon av er vet vart jag hittar ett likadant, så hojta gärna till!

Det blev inte så mycket shoppat. Ett par Starbucksmuggar med "France" och "Nice" till Mannen i mitt livs samling och en del mjuk och skön shopping till "den ljuvliga hemligheten". (Som egentligen inte alls är så hemlig, men får gå under den termen i alla fall ;

Sista kvällens middag blev en riktig höjdare! Vi hade bett Henrik på Ivinio om tips på en bra restaurang och han var så bussig och ringde och bokade bord åt oss på ett ställe som skulle vara riktigt bra. (Fick uppfattningen att han kände honom som hade stället) Och det var verkligen riktigt bra!

Mycket trevlig personal. Vi började med ett glas champagne och när jag reste mig upp för att fota var en servitör snabbt framme och erbjöd sig att fota, så att alla kunde vara med på bilden. Det var ju trevligt! Riktigt härliga bubblor, som smattrade på tungan :)

Jag och Mannen i mitt liv åt tonfisk. Åh, så god den var! Med grönsaker till. Vi drack ett gott vitt vin som rekommenderas till detta. Vännerna tog något som hette carree´i menyn, som visade sig vara lammracks... De var också nöjda med den och det röda rekommenderade vinet till.  (Ingen av oss kan franska, så det är ju spännande ;)

Det kändes på något sätt självklart att avrunda med något sött. Lite wild och crazy, kände jag mig när jag beställde något "hipp som happ" ur menyn (eller så "wild" var jag kanske inte, jag var nog mer "safe" eftersom jag tog det som innehöll "vanille" som jag ganska lätt förstod var vanilj...;) och fick en ljuvlig tårta som smälte i munnen! Riktigt riktigt god!

Kanske var Mannen i mitt liv mest "wild" av oss alla... Han beställde något som flamberades vid vårt bord. (När vi senare kollade menyn igen, kunde vi faktiskt förstå det i texten, också ;)

Vi var riktigt nöjda med både mat och dryck, service och miljö.
Fräscha toaletter och att man tänker till med inredning och miljö även där, är ett stort plus! Sånt gillas stort av mig!

Riktiga handdukar, till exempel. Det uppskattar jag.
Lite växter och doftljus...
Och annat att titta på när manstår i kö, t ex.
Ja det blev en riktigt trevlig middag, en perfekt avslutning på vår  fantastiska vistelse i Nice!

När vi senare gick tillbaka till hotellet igen, så hade vi definitivt bestämt oss. Denna lilla tripp vara bara en liten "aptitretare", vad gäller Nice. Dit ska vi absolut åka igen! Vi blev nog lite smått förälskade i Nice alla fyra. Vi funderar på att försöka hyra en lägenhet och åka dit för åtminstone en vecka nästa gång.
Det var nog en skvätt vemod hos oss alla när vi lämnade Nice på söndagen (Ett stort plus är förresten att flygplatsen ligger så nära  centrum. 10-15 min med taxi, typ) för att ta oss hem till ett betydligt svalare Sverige...

Men vi kommer ju tillbaka! Helt klart!

Maria

1. Vilken härlig resa ni haft. :-) Nice ser ju hur fint ut som helst. Kramizz Laila

2. Det är så otroligt att se er i min stad utan mig !!! Jag är så ledsen att jag inte var med ... Vi träffas i november i Stockholm och ni kommer ju tillbaka till Nice !!! Det är kul att ni tyckte om Nice, restaurangen var faktiskt där vi firade var 10:e och 15:e bröllopsdag ! Jag är glad att ni hade kul även om vi kunde inte ungås tillsammans en kväll, och ni inte träffade våra flickor. Det får bli nästa gång då ! Det går så snabbt från Sverige! Tack för ett fint reportage ! <3

3. Åh vilket härligt inlägg. Tror jag känner igen mig liiite grand. Jag var ju där med mitt dåvarande jobb i början på okt typ -96. Men oj vad mysigt det var, där tex i gamla stan. Och sån panik vi fick när vi skulle åka hem på måndagen tror jag det var och alla fina vinställen var stängda... Det är perfekt att bo i Nice och resa runt till andra ställen runt ikring. Tex åkte vi till Monaco, vägen dit är en upplevelse! Må så gott! kram Milla

4. Ååååå woooooooow!
    Vad mycket fina bilder!
    Nice står på min want to visit list och nu vill jag ju dit ännu mer.
    Ser helt underbart ut!
    Så så kul också att få experthjälp med vinet..;)
    Kram Katarina

5. Ååååhhhh, vad härligt ni verkar ha haft det. Vi har också rest med vänner ett par gånger. Riktigt trevligt och funkar hur bra som helst. Nice står på vår önskelista så kanske blir det dit nästa gång.

Kram Lena

6. Halllllåååååååååå vinnaren av SS! Mejla bloggen! : )

7. Vilken härlig resa ni haft. Underbara bilder, förstår att ni vill åka tillbaka.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

8. Vad mysigt att åka iväg på en liten tripp sådär. Aldrig varit i Nice. Är lite inne på att få med mig familjen till London där jag heller inte varit. Många ställen finns det och Nice verka inte fel det heller. :)
    Kul när man kan åka med vänner.

Ha det toppen!
    Kram Kia

9. Kändes som man var med på ett hörn ;-) Vilken härlig resa ni har haft och så härligt att få lite sommarvärme.. Nice ser fantastiskt fint ut och ärligt så tror jag nog inte att jag ens tänkt på Nice som ett alt resmål;-)
    Underbara bilder....

Kram Sandra

10. Å vilken härlig resa!!!
    Ser verkligen heeeelt underbart ut!
    Kram Anna

11. Men åh så härligt! Jag gillar Nice jättemycket! Såg ut att vara riktigt varmt och skönt!

Glada kramar Malin

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...