söndag 13 september 2015

Mor och dotter-tid

Kvalitetstid...


Ett dygn med kvalitetstid, eller "Mor och dotter-tid", det är vad jag haft tillsammans med den utflyttade dottern. Vi åkte med tåget in till Stockholm i fredags eftermiddag efter jobbet. Vet att det finns de som undrat om jag har nära till Stockholm, och ja... det har jag. Jag bor mellan Uppsala och Arlanda och har 29 min med SJ-tåget till Stockholm C. (Med SL-pendeln tar det lite längre tid) Och så har jag ca 3(?) km till tåget, på det. Anslutningsbussen går några hundra meter från mitt hem, om man inte tar bilen till tåget. Bra förbindelser alltså. Med bil tar det oftast lite längre tid in till Stockholm, beroende på trafiken ;)


Men åter till kvalitetstiden med dottern... Vi handlade med oss lite "fredagsmys" från Pressbyrån på centralstationen och traskade upp till vårt hotell, Scandic på Kungsgatan. Jag hade hört lite negativa kommentarer om det hotellet tidigare faktiskt och kan väl säga att hotellet var väl helt ok, men städningen inne i badrummet, den hade de kunnat göra bättre... Hörde av någon annan i korridoren också att de hade en ostädad toalett... det verkar inte vara deras kvalitetsområde alltså, det där med toalettstädning. Om man ska "gnälla" lite mer, så kan jag säga att på alla hotell jag bott, så har jag informerats om vilken tid frukosten serveras, och var... Men här... inte ett ord om detta... 
Hotellet ska byggas om tillsammans med den före detta PUB-gallerian, till ett nytt större hotell, och jag är väldigt nyfiken på konceptet Scandic Haymarket, så jag kommer att återkomma när det är klart våren 2016 ;) 

Jag och dottern fräschade till oss och bytte om och gick bort till Vapiano för att få lite gott att äta. Det är ett koncept med elektroniska "matkort", där allt man beställer registreras på ett plastkort, som man sedan läser av och betalar när man är färdig. Smidigt. Man får beställa maten direkt hos kocken över disk, och hämtar upp den på samma ställe när den är klar. Mycket folk var det, folk kom och gick precis hela tiden. Vi åt pizza, eftersom pasta-kön var så lång, när vi kom, annars hade jag siktat in mig på att testa risotto. Får bli en annan gång ;) Jättegod pizza och vi hade så mysigt där vi satt och mumsade och småpratade hela tiden om allt möjligt, kanske mest om den ljuvliga hemligheten? (Som inte alls är superhemlig eftersom många vet om den, men ändå... ;)  Det är verkligen kvalitetstid att få rå om ett barn i taget så där. För barn är de ju, även om de är vuxna ;)

Efter middagen gick vi en runda runt kvarteret och njöt av storstadspulsen runt om, innan vi återvände till vårt hotell. Konstaterade att Stockholm är en trevlig stad. Trötta båda två, så släckte vi läslampan och slog av TV´n redan vid 22-tiden ;) Och efter att ha laddat med en ordentlig frukost, så var det shopping som stod på programmet på lördagen. Det är en härlig känsla att få skämma bort någon med lite fika, shopping och sedan "finlunch" på uteservering. Och hela tiden umgås med kvalitet. En del inspiration tankade vi här och där i butikerna också ;) 
Trötta och nöjda hämtade vi sedan upp den lilla packningen på hotellet och tog tåget hem igen på eftermiddagen. Och nu är det bara att planera för nästa "Mor och dotter-tid" med någon av de andra tre döttrarna. Vilken av de som kommer på tur är väl inte riktigt bestämt, det råder delade meningar om det här hemma ;) 

Men en sak är säker, det kommer bli allas tur så småningom för detta var något mycket trevligt som jag vill uppleva med dem alla, en i taget.  Jag och mina flickor. 



Maria


7 kommentarer:

  1. Vad härligt ni haft det! Usch vad avis jag blir. Jag är glad om jag får träffa min dotter några veckor per år och då är det alltid konkurrens med hennes kompisgäng när man ska hinna hitta på något.... fika på Skype är inte riktigt samma sak. De är fint det där med döttrar, och du har ju en hel bunt ;) Idag får jag gå på handboll med min son, det blir fint. kram!

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt! Jag borde bli bättre på det där. Just med vuxna grabbar känns det lite svårare. De är inte jätteintresserade av shopping… Haha. Dottern och jag tar en dag emellanåt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Mysigt ni haft det! Inte fel att bo på hotell och shoppa, två favoritsysselsättningar:)
    Fin kväll till dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så så himla mysigt!! Det är så viktigt med den där tiden då man bara är tillsammans och har full fokus på en.
    Vi har ju "bara" ett barn (är lycklig att jag har ett så klart då jag inte kan få fler) så då är det liksom när det bara är hon och jag och inte vi tre. Känns så viktigt att få vara så ibland.
    Jag undrar om du sk bli mormor...? ;-) Eller är din dotter för ung för det? (jag vet inte hur gammal hon är, men vet att en av dem tog ju studenten i somras..) Men hemlighet och en påse från newbie gör ju en nyfiken ,-)))
    Hoppas du berättar snart för jag är väldigt nyfiken av mig :)
    Ha en fin ny vecka, nu är det snart dax att sova här... Känner mig inte alls klar med helgen än dock... Önskar mig verkligen mer tid som jag kan styra över själv.
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  5. Så mysigt ni har haft! Jag tror att jag utav den ena bilden kan gissa hemligheten! Så underbart (om jag har gissat rätt alltså)! Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med mor-dottertid!
    Jag brukar försöka åka iväg med min stora tjej åtminstone en övernattning varje år, men i år var hon inte alls intresserad tyvärr. Det har väl med åldern att göra antar jag.
    Må så gott nu!

    SvaraRadera
  7. Så härligt med mor-dottertid, jag brukar försöka få till mor-sontid men de är inte riktigt lika roade som mor sin ;-)

    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...