lördag 6 juni 2015

Vilken härlig studentdag det blev!

Det blev en underbar dag på flera sätt och vis.


Vädret visade sig från sin allra bästa sida. Sol och lagom värme. Det var vackert vid Skarholmen i Uppsala, där Mellantjejens utspring ägde rum.

Klockan 13 var det ett glatt gäng tjejer som sprang nerför trappen. Tjejer som läst mode/design i olika inriktningar. 

Tjocka släkten (i bakgrunden syns farmor, farfar och kusiner)  tog emot med blommor och gosedjur och alla ville vi krama och lyckönska. Dottern hade fått stipendium, vilket spädde på stoltheten hos mamman och pappan, förstås! 

Lastbilen stod klar. Lövad och pyntad. Faster med flera syns i bakgrunden. 

Mina fina föräldrar tillsammans med "dagens stjärna". Lyckades tyvärr inte få till en bild med farföräldrarna. 

Kusiner som gratulerar.

Mamma och svärmor tar sig en pratstund. Två betydelsefulla kvinnor i mitt liv. Och min "lilla" lillebror, som är längst i min familj ;)

Han hade sina fina småkillar med sig, som kanske tyckte att det var lite "ståhejigt" ;) Mina barns minsta kusiner.

 Kusin med pojkvän/sambo. 
Stolt storasyster som poserar med lillasyster. I bakgrunden syns även en kusin som har hela gymnasiet framför sig, innan det är hans tur ;) 
Fina kompisen genom de tre åren. Så klart hennes dag också! 
Efter kramande och lyckönskande "skrålade" det glada studentgänget in mot stan för "cruising" på flaket. Vi andra tog våra bilar och åkte hem för att invänta jubilaren.


Skönt att få sig en kopp kaffe och ett litet mellanmål, i väntan på dottern och den stundande buffén...

Efter att vi utbringat en stor skål i bubbel så var det varsågod att hugga in på maten.



Svärmor och storasyster skrattar glatt åt att jag ville fota storasysters bakdel ;) Eller i alla fall baksidan av benet. Kolla den maffiga tatueringen ;) 

Buffén gick hem och inte hade jag behövt oroa mig över att maten inte skulle räcka... Det blir rester till lunch idag! Och kanske imorgon också!?? ;) 

Så klart är "piffet" viktigt även vid sådana här tillställningar... och jag tycker nog själv att jag var lite "fyndig" när jag klädde besticklådorna, som är vanliga bakformar, med modebilder från modetidningen. Dottern har ju gått modedesign... Brödet serverades ur en av alla vinlådor i trä. 

Minnen för livet...

Passade på att föreviga alla mina fyra fina flickor tillsammans  med mina fina föräldrar. Dessa fina människor är en stor del till att jag är den jag är. Dotter och mamma ;) Inte ens hemma i trädgården lyckades jag få till en bild med farmor och farfar. Det får fixas i midsommar då vi är samlade tillsammans igen, med dem. 

Även mamman tog sig en bild tillsammans med dottern. Hemsydda klänningar båda två ;) För visst är det så att hon sytt sin klänning själv! Och vet ni... hon hade inte ens ett färdigt mönster att gå efter... Hon improviserar lite och så blir det bara SÅ bra! Men så ska hon ju bli designer också, säger hon... Och det blir hon nog också! Ett år på Tillskärarakademin i Stockholm väntar till hösten. 

Ja det blev en riktigt lyckad dag igår! Stor glädje och så mycket lycka! Hela släkten samlad på ett och samma ställe. Prat, skratt och mycket känslor. En dag att minnas för livet!

När kvällen kom och tjocka släkten åkt hem till sitt Dalarna, sjönk vi ner i TV-soffan, jag och Mannen i mitt liv, medan Mellantjejen umgicks med ett par vänner innan fortsatt fest på stan... När de gick till bussen, så gick jag dödstrött men galet nöjd till sängs...
Jag tror minsann jag somnade med ett leende på läpparna ;)


Ja, men hur gick det med vimplarna då...? Jo de hängde snyggt på plats. Men jag får ju erkänna att jag fick ta hjälp av en av döttrarna att sy klart... Alla döttrarna har ställt upp och hjälpt till att fixa inför denna dag på ett eller annat sätt. Familyteam.


Ett JÄTTETACK till er alla som
 kom och gjorde denna dag så otroligt fantastisk! 
Ni är underbara hela högen! 



Maria
(Ledsen att ni inte kom med på bild allihop, någon bild blev så suddig, så det kändes inte rättvist att visa upp någon så ;



8 kommentarer:

  1. Åh, vad mysigt med utspring på Skaris! Härlig miljö! Alltså, det här är ju löjligt. Jag sitter här och blir alldeles tårögd trots att jag inte känner henne över huvud taget. Men du lyckades förmedla din känsla och stolthet så jag blir alldeles påvkerad. Kul att ni var så nöjda och att ni hjälptes åt allihopa och att så många släktingar ville/kunde komma!

    Ha en fortsatt fin nationaldag! Snart drar vi iväg på takvandring i Stockholm, jag hoppas verkligen att regnet inte hittar dit!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk dag ni haft! Stort grattis till dottern. Det lyser om dina bilder, och man ser verkligen hur trevligt ni hade.
    Maten ser supergod ut också, och smarta tips på dukningen:)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åhh jag blir allt lite tårögd här. vad fint du fixat och så himla härligt att samlas så där hela släkten och vänner. Nästa år är det vår tur och jag längtar lite faktiskt. Din klänning blev så snygg. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga och levande bilder du bjuder på. Det är sådana här inlägg som man bara njuter utav. Att kunna fåna ögonblicket det är det som är bra fotografering och ger en härlig känsla. Jag blir rörd när jag ser och läser detta. Tänk vad åren går fort! Jag har några år kvar med mina tjejer men åren går fort och snart är jag här känner jag. Vilken otroligt fin tjej ♥

    Stor kram Carola

    SvaraRadera
  5. Grattis till studenten och stipendium! Vad kul att hon fick det. Vädret var verkligen bra igår, sämre idag.
    Vi har 2 år kvar tills M går ut. Blir långt att åka lastbilsflak från Västerås-Stockholm..... :)

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker student! och vilken fantastisk dag det ser ut som ni fick, ni strålar i kapp med solen, så snygg din klänning blev!! Vår äldsta tar studenten på onsdag och jag börjar bli lite nervös...för det mesta ;) men jag har förstått..alla säger ...maten räcker och blir över , så det är nog så att man tar till för mycket, kommer säkert bli rester i det gula huset också :)
    Håll tummarna för att vi får en lika fin dag som ni haft ! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar student! Toppenbra väder och mumsigt med god mat :) Kul att ta bilder på föräldrarna dina med dina barn. Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...