måndag 22 juni 2015

Pioner, kaprifol och lite annat

Mina pioner har börjat slå ut!


Igår när vi kom hem från Dalarna, så såg jag direkt att pionen hade slagit ut! Då var det en blomma som var utslagen.

Imorse, när jag gick till jobbet såg jag att en till knopp slagit ut, och nu när jag kom hem var det ännu flera.

Tycker att pioner är galet vackra! Och eftersom jag är svag för vita blommor, och har tänkt att jag ska knipsa av som snittblommor, så valde jag just vita pioner.

Vi köpte fyra plantor, så kanske jag tycker att jag har "råd" att plocka in ett par stjälkar, så småningom ;)

Det är än så länge bara en planta som blommar, men de andra tre är fulla med knopp.

Så häftigt att se att knoppen snart är på väg att slå ut, man ser att bladet kommer spricka fram när som helst, och blomman öppna sig.

Jag var ju nästan lite orolig att pionerna skulle bli undanträngda av de enorma Löjtnatshjärtanen. Men det är mer Salvian som blir lite undanträngd. Men jag ska flytta mina Löjtnantshjärtan i höst.

Jag ska flytta dem, så de sitter under de två fönstren i bild. Det är så svårt att få gräsmattan snygg där, så vi ska lägga en rad plattor närmast grusremsan, sedan ska jag göra en rabatt och flytta dit hjärtanen.


Det kan bli riktigt snyggt tror jag. Har funderat länge på om jag inte ska sätta växter där, men inte vetat vad, så nu löser det sig självt kan man säga. 


Jag har fyra plantor av hjärtanen med, samt att jag funderar på att ta bort salvian också kanske, och bara ha pioner just där. Då behövs det några nya pioner och jag tänker mig dem i rosa... 

Rosorna nedanför räcket är röda, och har fina knoppar de med. Kaprifolen börjar också knoppas så fint.

De doftar ju så fantastiskt gott, om kvällen... När vi köpte vårt första hus, som var ett gammalt hus från slutet av 20-, början av 30-talet, så fanns där enorma kaprifoler som slingrade sig runt verandastolparna. 

Har alltid saknat dem, och vi satte en kaprifol på ett ställe vid vårt förra hus, men den trivdes inte där. Men nu så...

Nu slingrar de sig så fint upp i spaljéerna som Mannen i mitt liv så händigt snickrade ihop förra sommaren. 

Jag blir löjligt glad när jag ser att det jag planterat växer så bra. Jag har aldrig varit speciellt kunnig när det gäller trädgård och när barnen var små hade jag ingen tid och var därmed inte intresserad. 

Det är först nu, vid det här huset, som jag verkligen vill hålla på i trädgården. Det är ju så mysigt och avkopplande!


Maria

9 kommentarer:

  1. Vilken fin midsommarhelg ni haft. Man hör genom texten hur trevligt det var. En varm skön känsla sprider sig hos mig också av att läsa om det. Härligt:)
    Så roligt att läsa om ditt spirande trädgårdsintresse. Dina växer trivs hos dig, och ser så fina och frodiga ut. Det kommer bli jättefint med löjtnantshjärtan där under fönstren. De kan dock se lite tråkiga ut när de blommat över. Ett tips är att sätta något som blommar om hösten också:) Och om du vill ha en 'pionlist' där, så finns det pioner som blommar in i juli, så kan du frossa länge i dina pioner:) Fast där är jag dålig på vilka sorter som finns. Ursäkt att jag lägger mig i men jag kan inte låta bli;)
    Lycka till.
    Stor kram och ha en fin kväll.
    Från Maria som njuter av lugnet på landet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen:) När åker ni på "road trip"?
      Kram

      Radera
    2. Attans, vi kommer hem från Kroatien den 23 eller 24 juli.

      Radera
  2. Wow, de ser verkligen ut att trivas! Förstår att du är stolt! Vill också ha pioner. Våra kaprifoler ser urtrista ut, men det var en chansning på placeringen. De får nog flytta i sommar.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Ser underbart ut när det växer... Mina röda pioner som står i backen min slog ut också för ett tag sen och snart blommar dom tyvärr över... Hoppas dina fina står länge. Ni verkade ha haft de mysigt i Dalarna också. Ser så mysigt ut. Kram Jannice

    SvaraRadera
  4. Väntar fortfarande på att mina pioner ska slå ut, de är nog de vackraste blommor jag vet.... och doften. Får nog plantera några vita också. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Underbart med en vit pion! Undrar om Rådjuren gillar dem?
    Jag har inte heller fram tills för ett helt kort tag sen inte upskattat att hålla på i trädgården, men nu så skönt att vara en stund och pyssla med en kopp kaffe efter jobbet, om så bara för att vattna!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder och fina pioner. Jag är totalt värdelös vad gäller trädgård och blommor, skulle vilja ha lite gröna fingrar. Fin blogg har du också. Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...