söndag 21 juni 2015

Midsommar där midsommar ska firas, i Dalarna

Yes, vi har firat vår midsommar!


På plats i midsommarens mecka, eller något åt det hållet?  Åtminstone så stöter jag på folk som tror att midsommarfirandet är något alldeles extra just i Dalarna. 

Tjaa... jag är ju född och uppvuxen i Dalarna, så jag borde ju veta ;) Men jag kan lova er att alla har inte knätofsar och masfrissa! Och alla spelar ej heller fiol ;) Eller dragspel... ;) 

Om nu någon trodde att det var så det var? ;) Men visst det är vackert att fira midsommar i Dalarna och en eller annan "stockholmare" tycker absolut att det är "exotiskt" och ett privilegium att få uppleva detta ;) Kanske är det så? 

Vi drog i alla fall till Dalarna hela familjen. Döttrarna och svärsonen åkte i torsdags och jag och Mannen i mitt liv packade in vovvarna och åkte på midsommaraftonen. Smärtfritt, med tanke på stora vovvens bil-ångest. Han sitter numera i en bur a la Fort Knox och det fungerade riktigt bra. 

Vädret var väl inte det vi hade önskat, men det blev en sill-lunch med snaps. Ja, för snaps dricker vi, vi "dalfolk" ;) Men knappast några mängder och det är lagligt köpt i den reglerade butiken. Civiliserat alltså!

Midsommarstången kläs traditionsenligt. Av främst männen, faktiskt!  Vi är ett stort gäng tillsammans efter lunch, som klär en liten liiten stång. 

Sedan hoppas det ju förstås grodor (i år var nog första året som jag stod över för att fota istället) och är ni riktigt uppmärksamma så ser ni min fina svärfar i sin (kanske inte lika fina) Sverige-tröja. Svärmor kommer alltid dragandes med den när midsommarstången är klädd och då ska farfar/morfar posera med sina barnbarn intill midsommarstången ;) Tyvärr missade jag det med kameran i år.  Efter dansen är det tårta ;) 

Både vi och vovvarna fick ett mysigt midsommarfirande ute på sommarstället och framåt kvällen inkvarterade jag och Mannen i mitt liv oss i vårt "Midsommarhus". Vi lånar ju Mannen i mitt livs lillasysters familjs hus, och firar midsommar hos Mannen i mitt livs storasysters familj, som bor granne med Lillasyster. Hängde ni med? Lillasysters familj firar med vänner ute på en ö, så deras hus står tomt över midsommar och då flyttar vi in och tar hand om katterna. 


En av katterna gjorde mig lite förskräckt när den spatserade uppe på hustaket! Men smidigt som en katt tog den sig så klart ner igen!

Det blev även en trevlig kväll med svägerskan och svågern och några av deras vänner. Det har blivit lite av en tradition att fira med dessa trevliga människor! Många skratt, mycket prat och gott grillat! Men ingen snaps på kvällen ;) (Och jag hade min nya Odd Molly-blus, som jag visade för några dagar sedan, fick mycket beröm för den och det har blivit en favorit.

Ja, det blev en lyckad helg. Vi har också hunnit med att träffa mina föräldrar som hade glädjande hälsobesked att komma med, vilket kändes skönt. Det är så mysigt att träffa "de sina" och nu när vi vet att det funkar med vovven i bilen, så har vi bestämt att det måste bli lite tätare mellan våra Dalarna-tripper. Faktiskt så har vi redan en tripp inbokad i början på semestern redan!

Hoppas ni också haft en fin midsommar! Och vad gjorde ni? Hoppade ni också grodor och drack snaps? ;) 


Maria

5 kommentarer:

  1. Japp, en varsin köpesnapps blev det här också. Några grodoor blev det inte. Det hade sett fasligt roligt ut om maken och jag hoppade runt själva på trädäcket, utan midsommarstång. Har aldrig firat midsommar i Dalarna, men har alltid velat. Föreställer mig att det är lite extra och det är ju så vansinnigt vackert i Dalarna!

    Ni ser ut att ha haft det härligt! Skönt att det funkade bättre med hunden!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Vad härligt ni hade det! Här blev ingen dans o stång då vi bara var ett antal vuxna denna gång. Ingen snaps, det ratar jag helt numera, tycker det är en sak som borde skippas helt till storhelgerna så skulle livet bli så mycket lättare för många barn och vuxna. Eller ja, min kropp säger helt enkelt nej till starksprit, men bidde lite go öl istället o rätt så go mat. Kram!

    SvaraRadera
  3. Ingen dans, men bågskytte.... vilket inte alls var så lätt! Snapsen stod jag också över... men inte sillen!!
    Lyxigt att låna varandras boende och att ha en "egen" stuga när man kommer. Vi har alltid hat hundarna i bur, dom slappnar av bättre då och det blir en säkrare biltur.
    Måndagskram till dig, vännen från Kate

    SvaraRadera
  4. Ja vad mysigt! Vi firar också i Dalarna ibland, men i år hade vi båtvakt natten efter haha vilken nitlott!
    Så extra mysigt att se dina foton från Dalarna. Hos oss brukar det också vara dåligt med knätofsar ;-).
    Kram Malin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...