onsdag 17 juni 2015

Marockanskt mixat med New England...


Jag har ju i flera år varit inspirerad av New Englandstilen.


Det började egentligen för en massa år sedan då jag hade en viss förkärlek för fyrar...Fyrar av olika slag. Ljuslyktor, lampor, prydnader, fyrar på tavlor... Och dessa fyrar matchades med måsar, ankare, sjöbodar m.m. Ett marint inslag i inredning med andra ord.

Sedan skalades det av lite fyrar och en eller annan stjärna fick flytta in. Stjärnor på kuddar, stjärnor på lyktor. Ja ni fattar vad jag menar?
Samtidigt har jag alltid gillat gamla saker. Gamla bruksföremål som skrivmaskiner, kameror, gamla saxar och liknande. 


På senare år så har jag även börjat gilla sportigare vintage-prylar... de gamla skidorna som står på porchen, vintertid. Stort gilla på dem.  Tennisrackets äger jag numera två. Ett hänger ute på porchen och ett i hallen. Ett vintage squashracket har också fyndats.  En sliten baseball finns på en hylla... Så denna blandning är min tolkning av New England. 




Och vad jag har lagt märke till den senaste tiden är att jag dras mer och mer till det marockanska mönstret.  Tokgillar de där lite sirliga snirkliga håliga mönstren som finns på marockanska lyktor som det finns i flera varianter här hemma. Jag har också vaser med marockanskt mönster.  Brickbord i marockansk stil har vi både ute och inne.





Vi har lagt marockanskt kakel-mönstrat golv i en del av uterummet.  Jag köpte nyligen en ny matta till köket.  Marockanskt kakelmönstrad även den.  Och det kommer säkert mera!  Jag har försökt förr med att få in lite mer ”orientaliskt” i form av murriga färger, som terracotta, plommonlila, vinrött... men det har liksom inte varit min grej...  Men nu, känns det som att jag har hittat min del av den ”orientaliska” stilen;)



Det som är så bra med de marockanska detaljerna, det är att jag tycker att de är så snygga att matcha med New Englandstilen!



Maria

8 kommentarer:

  1. Du är en internationell dam helt enkelt! : )

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det marockanska :-)
    Dina skidor är verkligen så tuffa!!! Kom ihåg när du hade fyndat dom...
    Själv är jag lite småkär i det rostiga detaljerna i trädgården

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Tycker du har fått till en bra blandning av båda stilarna!

    Ha en toppen kväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Åh vilken snygg matta. Vart var den ifrån. Jag har alla möjliga stilar hela tiden och ändrar mig stup i kvarten, så det vore ju konstigt om man aldrig började gilla ngt nytt. Kram kram Helena

    SvaraRadera
  5. Jamen det är ju så kul att byte stil emellanåt. Eller byta lite grann och glida över till nåt annat. Här pågår också nån slags förvandling.

    Köksmattan var riktigt snygg!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vilken fin matta i köket! Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Du har det jättefint hemma, skönt att hitta det man gillar och känner sig hemma i. Skidorna på porchen är to die for:) Jag har börjat ta tag i tavelväggen här hemma, riktigt kul:)
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Ibland behöver man förändra sig lite, och snyggt blev det. Kram Anita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...