måndag 8 juni 2015

En skitsak? ;)


När det kommer till det där med att bygga hus, så är det för min del, inredningen och detaljerna som är i fokus.


Ja, redan från början när vi började bygga så var det ju tapeter, färger och detaljer jag såg framför mig...Jag såg ju liksom rummen redan färdiginredda, med kökssnickerier, vitvaror, bänkskivor, kakel i badrummet... Jag såg soffan stå på plats, ljusstakarna i fönstren och allt det där...
Jag såg fönsterluckorna, jag såg porchen, jag kunde till och med se den där hänggungan på porchen, som ännu inte finns... ja det var faktiskt det första jag såg framför mig, den där gungan... Den såg jag redan när vi fick tillträde till tomten och började röja skogen...


Vad jag kanske inte alls tycker är speciellt roligt, i husbyggandet,  men faktiskt riktigt väsentligt, det är ju allt ”osynligt” som finns i ett hus.  Eldragning i väggar och tak. Rör till vatten och avlopp, som inte syns. Men som finns där fast vi inte tänker på det. 
Åtminstone så hade jag ingen riktig koll på hur det ser ut där under husgrunden innan jag var med och byggde hus och fick följa hela processen. 
Det är ju nog så viktigt att det görs på rätt sätt! Att avloppsrören sitter ihop ordentligt, så man slipper otrevliga upptäckter om något hoppar isär!  Mindre små missöden som stopp i toaletten har vi varit med om några gånger, då ”någon” eller snarare ”ingen” använt ”överhygieniskt” med papper och snålspolat toaletten... Hrm... vid sådana tillfällen är jag glad om Mannen i mitt liv är hemma och får agera ”hemmarörmokare” med gummistövlar och skyddsdräkt.  Haha...lite överdrivet kanske...? ;)
Men jag kom att tänka på hur det var i vårt absolut första hus, som vi köpte i vår ungdom. Ett litet gammalt gulligt hus från slutet av 1920-talet. Vi köpte det av en gammal dam, en änka som bott där ensam ett antal år.  Och så flyttade vi in, en ung liten barnfamilj och efter någon månad så började vi få obehag av att det kom upp avlopp i en golvbrunn nere i källaren. Skit rent ut sagt...
Vi fick ta hem en spolbil som försökte få bukt med eländet, men det visade sig inte vara så enkelt... Jag minns inte hur vi kom fram till det, kanske gick de in med kamera? Men i alla fall så konstaterades det att det var vår enormt stora gran, som var orsaken. Dess rötter hade vuxit sig in i avloppsrören som inte alls var av plast på den tiden som huset byggdes, utan i cement. Det var som ett stort fågelbo, fick vi se när man grävde upp och tog bort rören och ersatte med nya. 
Vi fick förklarat för oss att det inte alls är ovanligt att sådana här saker uppdagas när ett gammalt hus byter ägare från en ensam människa till en familj, det tvättas och duschas i betydligt större mängd och då plötsligt orkar/hinner inte  avloppsvattnet rinna förbi det där ”fågelboet” och ett stopp byggs på...


Så visst är det viktiga saker det där med avloppsrör... om än inte så roligt!! ;)



Maria

7 kommentarer:

  1. Såå roligt med ett nybyggt hus men hjälp så mycket som ska funka, från avloppsrör till inredningsdetaljer :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Att bo i ett nybyggt hus är en dröm för mig. Nytt och fräscht. Inte som vårt från -47, med hål i avloppsröret som måste fixas, eller redan borde varit fixat. Men hålet är under tvättmaskinen tror de, och vi får troligtvis göra om hela det mindre badrummet. Vem har lust med det liksom... Vi s k a ta tag i det..om ett tag :)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Hallå där!
    Ja huuua vad rören kan ställa till det...
    Skönt med nybyggt! Å jag kan tänka mig att det var en jobbig väntan innan du fick ställa krukorna i fönstren..;)
    Å vilken himla fin student ni har och vad lika ni är hon och du.
    Däcksstolarna satt som en smäck vid ert vackra hus.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Haha, precis, man målar upp en bild över den färdiga känslan och utseendet. Min målbild var främst kaminen och fåtöljerna och tekoppen och skön musik!

    Håller med, sånt där är aptråkigt! Tur att det är makens bakgrund och har haft entreprenadföretag tidigare, även om han inte handgripligen jobbar med sånt idag. Kunskapen finns där ändå. Vi gjorde hela vår husgrund själva, så jag har verkligen lärt mig hur allt funkar och hänger ihop.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Å hu ja!! Här var avloppet framgrävt till det kommunala men ej påkopplat... Det var det första vi gjorde kan jag säga :)
    Hoppas du kan puta ut nu efter en intensiv period! Men kan tänka mig att ni har massor av minnen från dotterns stora dag!
    Förstår preeeeecis det där med hur man möblera INNAN det är klart, jag har ju i stort sett satt varenda pinal på plats i nya hallen redan...i huvudet då ja;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Bra berättat, aldrig funderat på att skriva kåserier...?

    SvaraRadera
  7. Det är mycket som ska fungera som inte är så "roligt".
    Det där med inredning och lull-lull och se allt innan är nog lite typiskt oss tjejer :)
    Grabben ska snart flytta till annan lägenhet och den möblerade jag direkt i huvudet
    och han höll med om hur det kunde vara....vilken tur, haha :)
    Kram Pia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...