tisdag 23 juni 2015

En het längtan efter bastu ;)

Ibland kan jag riktigt längta efter att få basta



När jag var liten, alltså så liten så att jag var ett barn ;) Då gillade jag inte att basta. Tyckte mest det var obehagligt att sitta i ett varmt rum, eller rättare sagt ett hett litet rum, tillsammans med andra och knappt få någon luft för att det var så varmt...

Jag tänker på de gånger man var till kommunens badhus. Antingen tillsammans med sina föräldrar eller senare när man gick till badhuset med skolan. Vilket var rätt ofta när jag gick i skolan, vill jag minnas? Eller kändes det som att det var ofta bara? Just för att jag kanske inte tyckte att det var det allra roligaste. Har alltid tyckt att det varit kallt att bada. Och så bastun som varit för varm... Ja, ja... det var då det... ;)


Nu däremot, saknar jag alltså att få basta. För med åren har jag lärt mig att bastu kan vara alldeles underbart skönt!  Jag lärde mig nog att gilla det, eftersom Mannen i mitt livs föräldrar hade bastu och vi bastade där någon gång emellanåt och så i förra huset, bestämde vi att vi skulle bygga bastu. 

Hittade en gammal bild från vårt förra hus, från när vi flyttade ut.

När bastun stod klar så blev det snabbt mitt och Mannen i mitt livs fredagsnöje. Så gott som varje fredag under tiden september fram till april/maj så bastade vi på fredagar efter jobbet. Det blev vårt tillfälle att koppla av, reflektera över veckan tillsammans.  Prata av oss och släppa veckans jobb helt enkelt.  Vi pratade säkert om annat än jobb också, och det blev liksom vår tid, där vi kunde prata i lugn och ro, eftersom inget av barnen har velat basta ;)  

Jag upptäckte rätt snart att det var himla skönt att sitta en liten stund i dryga 80 grader, och sedan stänga av aggregatet och sitta kvar till det var 45-50 grader. Låta kroppstemperaturen sjunka innan jag gick ut och duschade.  Himla avkoplande att basta, tycker jag nu, som vuxen!


Meningen är att det ska bli en bastu med tillhörande dusch även i detta hus, men det utrymmet är än så länge mest ett förråd. Men det fungerar i alla fall som genomgång ut till vårt spabad, som har fått ersätta ”bastutiden”.  Bastun kommer alltså ha en egen utgång ut på baksidan, för den som kanske kommer vilja gå ut och rulla sig i snön, vintertid ;) 



Och när bastun är klar, så kan vi både bada och basta! Mycket avkoppling blir det... ;)


Maria

9 kommentarer:

  1. Go kväll!!
    Håller med dej, för kallt att bada och för varmt att basta! När vi hade huset byggde mitt ex en bastu, han älskade att basta och även vår äldsta dotter. Men tänk, jag har aldrig tyckt om det, så jag satt aldrig i den.
    Jag älskar ju värme annars, men inte just den värmen.
    Men låter härligt att du ändrade dej, och det låter härligt att så småningom kunna gå rakt ut, från bastun!
    Ha nu en fortsatt härlig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Du har snart en hel spavdelning hemma:). Så lyxigt:) Bastu har aldrig lockat mig, men när du beskriver det låter det så mysigt.
    Jag har total avkoppling här på landet nu, tror jag behövde det.
    Ha det gott vännen
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  3. Hade bastu i vårt förra hus. Den var det i princip enbart äldsta sonen som använde. Nu kan jag sakna bastu, förstås. Hur var det nu med kon och båset…

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Basta är skönt! Själv gjorde jag det aldrig som liten utan det börja nog med mannen i Finland. Där bastar man för att tvätta sig och sen hoppa i sjön på sommaren. Blev nog nån bastu i skolan också när man var i badhuset för där var vi rätt ofta. Tror vi simma en gång i veckan. :)
    Nu har vi vedeldad bastu hemma och det är det bästa.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Skönt med bastu, här finns en i huset men tyvärr bastar vi alldeles för sällan... Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Njae jag är väl sådär för bastu, en liten stund går bra... Jag besöker aldrig badhus så
    Det blir ju heller inget bastande ;-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Vi är också sugna på bastu men nöjer också oss än sålänge med spabadet :) kramis Diana

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig gillat att basta... Tycker det är alldeles för varmt.

    SvaraRadera
  9. Jag längtar efter bastun när vi är borta, jätteskönt att sitta där och koppla av. vad det växer hos dig, pioner är ju bara sååå vackra. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...