onsdag 1 april 2015

Uppdaterat med koppar och när inredning plötsligt känns som en minst sagt världslig sak...

Jag hade förberett i måndags med bilderna...


Hade tänkt skriva inlägget igår kväll, för att publicera det idag. Men så plötsligt ändras allt på några sekunder, mitt i firandet av Mellantjejen igår kväll, när vi drack te och åt tårta.... 

 Då får jag vetskap om att en för mig mycket närstående människa är dålig. Ja, t o m jättedålig blir jag upplyst om. Av hänsyn till vederbörande nämner jag inte vem eller på vilket vis hen är dålig. 

Som ni kanske begriper så är blogginlägg och inredning inte viktigt då! Piffande och pyntande betyder liksom ingenting längre. 

Jag känner mig totalt tom på något vis. Blir ledsen så klart. Tänker att man aldrig är beredd för att ta emot den här typen av samtal. Tänker på livet, det är saker som dyker upp och fladdrar förbi, tankar som skenar. Kan inte beskriva känslan egentligen. 

Lägger mig och somnar, men vaknar efter bara en timme, och tyvärr är det ingen ond dröm jag vaknar upp ur. Påminns om det som hänt. 

Somnar om, och vaknar återigen efter en timme eller så, då av ett sms som plingar till. Får veta att hen får lämna sjukhuset. 

Vet inte hur jag ska tolka mina känslor just då. Hoppas att hen har fått den vård och omsorg som krävdes och att det blev ett snabbt tillfrisknande. I värsta fall betyder det att hen är envis och "skrivit ut sig själv". Jag hoppas på att vården gjort sitt bästa.

När jag kliver upp på morgonen tänker jag att jag kan göra det där inlägget i alla fall. Inredning och piffande är en världslig sak, absolut. Men för mig är det ändå en stor del i livet, och tro det eller ej, men för mig är det avkopplande att förändra, piffa lite här och där, puffa kuddar och se till att hemmet är i ordning. Jag mår bra av ordning och reda, det ger mig ett slags lugn. 

Och eftersom bloggen också blivit en del av mitt liv, så väljer jag att göra inlägget. Att visa er de "världsliga" rosa kycklingarna, de nya kopparfärgade äggen i riset som kom till för att texten på kok-boken skulle matchas... Sådana där "världsliga saker" som egentligen kanske saknar mening...

Jag kommer att ta reda på mer information om hens tillstånd under dagen, och kommer att höra av mig till hen också. Hade hen varit kvar på sjukhuset hade det varit svårt, känts konstigt att gå till jobbet, men nu litar jag på att hen mår bättre och hoppas på att inget förändras till det sämre. 

Så här är det i verkliga livet. Plötsligt händer saker, som man inte rår över, saker som man inte är beredd på. Livet kan förändras på en sekund. Jag tycker ju att jag har lärt mig att ta vara på livet, att njuta av det lilla... och nu njuter jag ändå en stund av vårpiffet i köket, torts att det egentligen är en väldigt världslig sak... Och mina tankar går förstås till hen, och alla andra berörda runt om. Kram till er!


Ta vara på livet och var rädda om varandra!



Maria

13 kommentarer:

  1. Å så jobbigt, hoppas det går bra för din närstående. Visst betyder inte piffande och pyntade något alls när ens nära blir sjuka, men du finner ett lugn i det vilket är viktigt för att du ska må bra.
    Tänker på dig
    Stor kram från Maria

    SvaraRadera
  2. Förstår att allt blir overkligt och känns ytligt i en sån situation
    Hoppas att din närstående mår bättre och att det går bra !
    Vill bara säga att du har en fin blogg med massa vackra bilder och ge dig en stor KRAM
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Det är väl så enkelt som att det är de små vackra glimtarna som gör att vi orkar. En bukett, en trevlig prydnadsfågel, en fin utsikt och en snygg kopp med gott kaffe - hjälper oss med de stora sakerna i livet. Kanske är det så enkelt...

    SvaraRadera
  4. Sådana samtal kan man aldrig förbereda sig på, de slår hårt och precis som du skriver allt annat känns helt obetydligt. För att vara stark och kunna hjälpa den som blivit sjuk tror jag att det är bra att pyssla med sådant man själv mår bra av om det sen är inredning, fiske eller träning, spelar liksom ingen roll. Man behöver kunna fokusera på något annat för en stund och hämta kraft för att sen vara den trygga klippa som den sjuka kan luta sig mot. Jag hoppas av hela mitt hjärta att hen mår bättre och den största och varmaste kramen till dig Maria. Tina

    SvaraRadera
  5. Söta du <3
    Livet är en berg-och dalbana. Och det är fruktansvärt när ens nära och kära drabbas.
    När jag blev sjuk ville jag ändå inte att alla omkring mig skulle sluta leva eller göra saker de mådde bra av.
    Allt snurrar ändå och man kämpar på. Men det bästa o finaste är att de alla finns för en, precis som du finns där för din vän.
    Du lyssnar och kan ge kärlek och krama.
    Ha inte dåligt samvete för att du plockar med nått ägg här och där, det får dig att må bra och då mår din vän bra...
    Va rädd om dig söta du nu!
    Varma kramar Anna!
    Ha nu en riktigt fin påsk!

    SvaraRadera
  6. Ja ibland är livet upp o ner, vissa viktiga saker blir då oviktiga... Hoppas du får en bra dag i alla fall. Stor kram Suss

    SvaraRadera
  7. Ja men fy förstår dig helt. Man blir så tagen på sängen, trots att man varit med ett par år och fått uppleva tråkiga saker. Man blir lite lamslagen.... Och samtidigt rullar vardagen på som ingenting har hänt - konstig känsla det där!
    Skickar en stor varm kram till hen och dig!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Åh min vän det gör ont att höra. Jag hoppas så att hen blir bättre snart. Tänker på ��.
    Varma kramar Mari-Louice.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    För mej har det materiella egentligen ingen betydelse! Sen klart att jag uppskattar och är glad över dom sakerna jag har! Men för mej, är livet det som är viktigaste...att ta vara på varje dag...och göra den till det bästa!
    Jag har genom åren varit med om så många tråkigheter, vilka jag gått stärkt ur! Men det är då man inser att livet är det viktigaste!
    Önskar dej en Glad och underbar Påsk!!! Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Åhh Nej! Vad trist Maria. Förstår dig så väl och jag hoppas du får en trevlig påskledighet ändå. Varm kram/ Pia

    SvaraRadera
  11. Tråkigt med din vän men hoppas det löser sig.
    Även om det händer hemska saker runt omkring en så kan det vara skönt att få lägga fokus på värdsliga saker. Livet fortsätter ju ändå oavsett.

    Ha en toppen påsk!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  12. Livet kan verkligen förändras på någon sekund..
    Håller med alla ovan att det är inte ett dugg viktigt med det materiella men visst kan vi finna ro och styrka i det vi gillar materiellt...
    Det jag "känner dig" genom bloggandet så tycker jag att du är en varm kvinna med en stor famn och mycket omtänksamhet så din vän är lycklig lottad att ha dig
    Hoppas allt går vägen

    Stooooor kram
    Sandra

    SvaraRadera
  13. Å, finaste! Livet är så skört och när det händer att någon närstående blir sjuk...ja, då rör det ju om helt och hållet! Hoppas innerligt att hen blir bättre och får bra omsorg och vård. Jag lever mig in i dina känslor och tankar.

    Såklart att du får länka eller visa bilder, precis som du vill! Vore jättekul :-)

    Tack rara och sköt om dig! Hoppas ni får en fin påsk trots allt.

    KRAM

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...