tisdag 7 april 2015

Så kom jag ut i trädgården till sist...

När solen kom fram, då kom trädgårdslusten också fram.


Till sist... på helgens sista lediga dag, när solen verkligen ville visa sig, då kom jag äntligen ut i trädgården ;) Jag hade pratat varenda dag om att jag borde gå ut och plocka upp nedblåsta kvistar från gräsmattan, men mer än så blev det inte.

Igår, efter den toksena frukosten, så gick jag ut och plockade upp de där kvistarna. Jag satte också ner penséer i en kruka och krattade en liten, liten del av vår gräsmatta. Jag röjde fram mina rosor i rabatten längst ned på tomten, mot skogen till. Rabatten med de "misslyckade rosorna". Dit flyttade jag de som fanns på framsidan, när jag köpte nya dit förra våren. 
De nya röda, på framsidan verkar ha klarat vintern, alla utom en. Det är väl dags att klippa ned dem snart, gissar jag? Eller är jag helt fel ute? Visst ska de klippas ner till 15-20 cm...? Nu på våren? Mina trädgårdskunskaper sträcker sig ungefär till "glad amatör", därför frågar jag ;) 
Flera av lökarna jag satte i höstas har börjat komma upp. Men bara Scillan blommar. Kanske tulpanerna är senare? Jag satt ju vita pärlhyacinter och lite annat, men de vet jag inte riktigt om de har kommit upp alls...?


Perennerna som jag satte i rabatterna vid sidan om gången på framsidan har också börjat komma upp. I alla fall en del av dem. 


Under tiden jag fixade lite i trädgården, spikade Mannen i mitt liv panel på utsidan av uterummet. Skönt, slipper vi se den där fula frigoliten/isoleringen mera. 

Ser lite roligt ut nu, då det är både grundmålad och ren furupanel lite blandat. Ska måla så snart temperaturerna tillåter. Mellan de två fönstren där det är tomt, ska det muras med danskt tegel, precis som på insidan på samma ställe. 


Lite fick jag gjort ute, innan helgen var helt slut. Jag skulle ju bara göra det jag ville och orkade, hade jag ju sagt till mig själv....


Maria




11 kommentarer:

  1. Åh, dina scilla har kommit... : )

    SvaraRadera
  2. Hej Maria, Ingen brådska med att klippa rosorna. En bra regel är att det är dags att klippa dem när det är "musöron" på björkarna. Jag brukar klippa mina så att man lämnar 2-3 "ögon" på stammen som är kvar. Kram Christina

    SvaraRadera
  3. Ert hus är så himla fint! Och utbyggnaden blir så snygg. Ser att ditt löjtnantshjärtat är på väg upp i rabatten. Det där med att klippa rosor, man brukar säga att det är dags att klippa rabattrosor när björken har musöron, men jag som bor längre söderut kan tycka att det är lite sent om våren är tidig. 15-20 cm låter bra, det beror lite på hur rosen växer. Lycka till.
    Jag har bakat tekakor till frukost idag:)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag tror det kommer bli riktigt fint då ni är färdiga med era projekt. Ni har ju ett jätte fint hus att fixa med.
    Här väntar vi på att få ok med bygglov så vi äntligen kan bygga våran altan.
    Men innan den är klar så kommer vi inte göra så mycket i trädgården. För bättre att se vad som passar när det är klar.
    Våran granne är tydligen bra och har idéer när det kommer till trädgårdar så kanske ska anlita henne och be om tips och råd.
    Ha en fin vecka
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vad himla fint du har gjort i trädgården. Här kliar fingrarna med. kram

    SvaraRadera
  6. Vi måste haft tur, för vi hade sol hela helgen (Dalarna levererade hehe).

    Vad fint ni har och uterummet blir ju toppen!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Blev ju bra det där! Jag rensa lite ute igår jag med. Sen spika vi tak till vedförrådet.
    Så det blev en utedag.

    Ha det toppen.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Härliga tider.. jag svarar som de andra, när det är musöron på björken och sen beror det på rossorten. jag klipper ofta bara bort det som ser dött ut. Kraaaam pia

    SvaraRadera
  9. Hade också tänkt vara ute i trädgården hela påsken, men det blev det inte ett dugg av. Här blommar scillan för fullt, har nästan ett blått hav i trädgården, om jag nu inte tar miste på blomma...... Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Här sken helgen hela påskhelgen, jag har kikat in här och trott att jag önskat dig en glad påsk :-( men ikke så jag hoppas att påsken var härlig! Ni är verkligen bra på det där att vara man och fru, jisses t kl 3! Då är det nästan dags för mig att stiga upp med min pigga treåring ;-) hehe
    Jag tycker att du ska ta mc kort, varför inte?!
    Tyvärr kan jag inget om rosor, jag är impad att den grå bruna trista trädgården skall grönska snart

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  11. He he, ja du då sällar jag mig till den amatörskaran med,-)
    Idag har jag varit ute med, fast jag har rensat i vår bod! Det behövdes sannerligen kan jag säga, ha ha ha.
    Men nu är det ordning där igen!
    så man hittar krattan o spaden utan att gräva sig fram;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...