måndag 13 april 2015

Olika sorters lyx, lycka, trädgård och ett filmtips.

Vad är L Y X ??? 


Min kloka VÄN (och f.d kollega) skrev bland kommentarerna till mitt inlägg igår "Det finns ju olika sorters lyx".  Absolut! Jag håller helt med! Så började jag tänka lite kring ordet lyx, och vad lyx innebär. Vad betyder det?


På nätet kunde jag hitta dessa synonymer till ordet L Y X : överflöd, prakt, yppighet, ståt, prål, glitter, flärd, grannlåt, överdriven bekvämlighet, något onödigt, slöseri, överdåd, extravagans, vräkighet...

Tja... jag vet inte vad ni tycker, men jag tyckte vissa ord lät lite... negativa. Nästan lite "fult" att ägna sig åt lyx ;) Nåja, jag kommer fortsätta ägna mig åt "lyx". Som sagt, det finns ju olika sorters lyx ;) För mig är nog lyx, det som är lite "utöver det vanliga". Tror jag? Och det som är lyx för mig kan ju vara "vanlig vardag" för någon annan...? Fast viss lyx, finns ju kanske med varje dag...? Svårt ord, det där ;) 

För mig är det i alla fall lyx att kunna bo som jag gör. Att ha möjligheten att bygga mitt drömhus, och lyx att ha en trädgård att plantera i. 

Lyx eller kanske snarare lycka? När man ser att perennerna man satte förra året, har klarat vintern... Känns som att de hör ihop lite grann, de där begreppen? I lyx kanske man kan känna lycka? Och att känna lycka kan vara lyxigt! Eller? ;) 


Lyx kan ju också vara att känna att man har tiden att lägga i trädgården, det tyckte jag inte att jag hade när barnen var små. 

Det känns också lyxigt att Mellantjejen tagit körkort och kan hjälpa till med skjuts till stallet t ex. Minstingen hopptävlade igår, och det var superlyxigt att kunna åka dit lagom till själva tävlingen utan att behöva stå och vänta under tiden som de byggde hinder och snyggade till hästarna, tack vare att Mellantjejen och hon åkte tidigare ;) Och så är det förstås lyx att se dotterns lycka över att ha möjligheten att få rida.

Ja, det finns verkligen olika sorters lyx. En annan lyx är ju att kunna unna sig att bara lägga sig i soffan och se på en film mitt på dagen ;) Det gjorde vi också igår. 


Det blev en skräckfilm...


Kanske inte den bästa film jag sett, men för att vara en skräckfilm (som annars kan bli rätt löjliga) så tyckte jag ändå att den var helt okej. Och killen som spelade den sexåriga huvudrollskaraktären... Vilken kille, vilka skådespelartalanger! Det gjorde att filmen helt klart är sevärd. 

Vi såg en till film, på kvällen igår, och då filade Mannen i mitt liv mina fötter under tiden. D E T är lyx ;) 



Maria

8 kommentarer:

  1. Spännande att läsa dina tankar kring lyx, och jag håller med dig. Och visst lät vissa ord som du slagit upp lite negativa. Idag känns det lyxigt att sambon kommer hem lite tidigare från jobbet så vi kan åka till Ikea och fixa en grej:)
    Japp, det stämmer att D's mamma är från Kroatien, hon kom hit när hon var 18 år. Tyvärr dog ju hans morfar för två år sedan så nu är det mostrar kvar som bor i närheten av Marina. Så D är halvkroat, hans pappa är svensk:)
    Vi ligger lite lågt med byggplanerna nu, liksom ingen idé att gå och hoppas att under ska ske snabbt.
    Ha bästa måndagen. Själv har jag väl sådär lust...
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hallå, kan vi låna din man... ? : )

    SvaraRadera
  3. Lyx klingar dyrt, i första tanken men så är det ju inte! tycker inte jag! För mig kan det vara lyx att lämna treåring hemma och göra något själv fast sen skulle jag kanske inte använda ordet lyxig till det utan "fan vad bra jag har det som har möjligheten att lämna honom hemma och få pausa lite"
    Jag tror att det är ett ord vi använder istället för orden att vi har det bra, istället för att säga lycka, att ordet "lyx" ska och låter bättre... man har det där lilla extra just då
    Jag säger också lyx till saker men nu funderar jag på om det är det rätta ordet, mer den"lyxiga" klangen...

    Oj vad jag svamlar ;-)

    Snart ska jag hem det är lyx hehe

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Ja du Lyx är nog ett laddat ord! För vissa är ordet ngt fult..och för andra väldigt positivt!
    För mej är Lyx..att kunna stiga upp varje morgon...och att sedan göra dagen till den bästa!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Kloka tankar där. Håller med dig om att de där orden känns lite konstiga. Din beskrivning på "nåt utöver det vanliga" känns mer rättvisande. Och jag tänker också att jag inte vill ha lyx för ofta eftersom det ju då plötsligt blir vardag.

    Yes, ska berätta mer om takvandringen framöver.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Lyx är lite upp till var och en tycker jag.
    Vardagslyx är något som jag uppskattar, att bara gå ut och käka med sina vänner.
    Lyx behöver inte vara något som kostar massa pengar.
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Håller med...lyx kommer i många skepnader...jag gillar dem alla. Allt från att lyxa till med mjukisar, chips och en bra film till lyx att unna sig något dyrt man drömt om...

    SvaraRadera
  8. Hallå där!
    Först å främst vilken underbar helg ni haft i sthlm...åååå....LYX på hög nivå..
    Vilket tänkvärt inlägg du gjort...
    Lyx kan verkligen vara allt ifrån ett fint hotellrum med fin middag till en ledig dag mitt i veckan då man gör ingenting...
    Så fina bilder också från din trädgård....det är verkligen underbart nu då allt börjar spira..
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...