fredag 3 april 2015

Långfredag och "långlaten"

God morgon Fredag!


Lååååångfredag! Den fredag på året som minst känns som fredag, om ni frågar mig ;) I den här familjen diskuteras alltid vem som blivit  årets "Långlaten". Den som ligger kvar längst i sängen på morgonen denna dag, det är den som blir långlaten. Det är Mannen i mitt liv som leker den leken, ingen annan i huset. Under de snart 25 år som vi levt ihop har jag ständigt fått höra detta om vem som ska bli långlaten? ;) Och om det är jag som hinner kliva upp först, så då minsann har han ju varit upp och vänt en timme tidigare ;) Säger jag däremot att jag har varit uppe redan, så gills det inte ;) 


Reglerna ändras lite utifrån Mannen i mitt livs fördelar med andra ord ;) Denna "tradition" är en lokal företeelse har jag förstått. Själv hade jag aldrig hört ordet innan jag träffade Mannen i mitt liv, och ändå är vi från samma ort. Han har traditionen med sig hemifrån sig, men svärmor känner inte heller till den från början, men svärfar har det med sig hemifrån sin barndom. Jag har googlat lite på detta faktiskt, och tydligen ska det finnas sådana här ord om den som ligger längst, lite här och där i Sverige. Olika ord för olika påskdagar, också. Enligt svärfars tradition så blir man "påskloska" om man ligger längst på påskdagen, så då är det dags att hoppa ur sängen tidigt igen ;)
Nu är det ju inte så stor risk att bli varken långlaten eller påskloska, när man har ungdomar som sover en bit in på förmiddagen ;) Nåväl, jag bryr mig inte om det här egentligen men Mannen i mitt liv får ägna sig åt detta om han får ut något av det ;) 


Nu är påskhelgen igång på riktigt i alla fall! Godisskålen som vi gjorde iordning står kvar i hallen, orörd. Nja nästan orörd, jag såg minsann hur några nävar var och plockade i den igår under tiden hår och make-up fixades innan tjejernas kvällsnöjen på stan. Men några andra sminkade små gummor som vi hade förberett skålen för, det såg jag inte röken av. Var sjutton har påsk-kärringarna tagit vägen???  Inte kom det några förra året heller, och här i den här delen av landet brukar det vara på skärtorsdagen de kommer. När vi bodde i Dalarna var det påskafton som gällde. Nej, det verkar som att halloween har tagit över numera? För då minsann rings det på dörren under en hel veckas tid...

Har ni fått besök av några påskgummor eller påskgubbar? 


Maria

11 kommentarer:

  1. Ha Ha! vilken rolig lek. Ja här var det bara en endaste påsk kärring. Det var jag och jag åt upp alltsammans... Glad Påsk Maria! Kraaaam pia

    SvaraRadera
  2. Din fina skrivmaskin!!! To die for... : )

    SvaraRadera
  3. Så skönt att din mamma mår bättre... usch inget vidare att se dom må dåligt!

    Vilken rolig lek, den har jag aldrig hört talas om... det skulle passa fint här hemma att få ligga kvar längst då lilleman är uppe i ottan...
    Här har det inte heller kommit förbi några påskkärringar... kommer dom så brukar det vara på självaste påskafton här på västkusten men jag tror att halloween har tagit över mer o mer...

    Njut nu av din ledighet och ha en fin påsk om jag inte kikar in igen
    Glad Påsk
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Börja med att skicka en stor varm bamsekram till Er alla <3... Håller tummar och tår att allt blir som vanligt igen... !
    Nej, långlaten* kommer aldrig bli jag... Ha ha... Har aldrig hört talas om detta jag heller faktiskt!
    Så fint du har fixat i ert kök, så härliga bilder!
    Stor påskkram från Kate

    SvaraRadera
  5. Här hade vi inte heller något besök iår.. trots att alla sommargäster kommit ut…
    Påsken är ju bättre att komma och få godis än halloween tycker jag.. då brukar barnen ha med sig en teckning dom ritat ialla fall :)
    men inga små häxor i år eller så dyker dom upp i morgon?? det gjorde dom här förra året …
    Vilken fantastisk skrivmaskin var har du hittat den , älskar gamla saker :)
    Hmm och du leken har jag aldrig hört talas om.. men om det ger ngt så är det väl bra att han får leka den hihi
    Och tack för kommentaren hos mig man blir alltid glad när ngn visar att dom varit förbi
    Kram till dig finaste
    Sanna

    SvaraRadera
  6. Skärfisen, Långlaten o Påskaloska - jag ör uppväxt med detta o det var ständigt fniss mellan mig o syrran om vem som kom upp sist och det dör har vi kört med våra varm med :) Inga påskkärringar här, förr gick min dotter men inte då vanligt nu tror jag som förr. Det kanske dyker upp nån imorrn, på skärtorsdan jobbar ju folk. Ha rn mysig helg!

    SvaraRadera
  7. Långlaten har jag aldrig hört talas om:) I dag blev det en sväng till Nordby/Svinesund, haha det var vi och norskarna:) Inte en svensk bil på parkeringen:)
    Inga påskkärringar här på landet ännu, fast de kommer väl i morgon kan jag tro.
    Önskar dig en fortsatt skön påskhelg vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Aldrig hört och jag skulle inte vinna heller. Svårt att ligga kvar och bara dra mig. Idag skulle vi vara i stallet kl. 8 så ingen sovmorgon här inte.
    Ha en toppen påsk!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Vila härlig bilder!! Och vilken kul tradition med Långlaten:) Den som ligger kvar längst här hos oss är dottern som sover huuuur länge som helst!!! Inga påsk-kärringar så långt ögat når men de kanske dyker upp i morgon :)

    Önskar dig en finfin påskhelg!

    kramiz aka

    SvaraRadera
  10. Haha, vilken rolig tradition! Har aldrig hört talas om den. Milla hade ju tydligen full koll på den.

    Jepp, här var det ett gäng grannbarn som kom torsdags. Dels tror jag att barn och ungdomar nu för tiden är mer bekväma än vad vi var och dels så tror jag att man får så ohyggligt mycket godis ändå, hemma, så man behöver inte anstränga sig. Men det är min tro det. Av de som brukar gå påskkärring så är det ju inte ens alla som har gjort nåt trevligt kort och har knappt klätt ut sig. Ringer bara på och förväntar sig att få godis, typ. Tråkigt!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Vad jag skrattar gott när jag läser ditt inlägg, Långlaten. Ja jag vet med all säkerhet att det inte är jag, det är alltid jag som går upp och tar en kopp kaffe på morgonen, ensam. Men jag ska nog kolla det idag vem som blir det.

    Underbar tapet du har, så snyggt!
    En glad påsk önskar jag dig,
    Kram Linda

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...