lördag 4 april 2015

Beställt lite golv till uterummet

Helt plötsligt så var det solklart!


Vi har funderat och funderat. Hur vi skulle göra med det där steget som finns när man kliver ut genom våra fönsterdörrar ut till uterummet. 

Steget är inte gjutet i betong, som det övriga golvet. Det är byggt uppepå betongen och har en skiva som bildar underlaget som golv ska läggas på.

Eftersom det inte är gjuten betong i underlaget vill vi inte lägga klinker som i resten av rummet. Istället har vi funderat på om vi ska lägga samma golv som vi har i rummen innanför. Tvåstavig ekparkett. Samtidigt har jag tänkt att det kanske inte blir så snyggt till klinkersen som blir intill? Fast jag kanske lägger en matta där, och då syns det inte? Samtidigt känns det dumt att lägga ett dyrt fint ekparkett-golv och så täcka med en matta... (I-landsproblem!)


Men plötsligt händer det! Jag hittade ett annonsblad med i en av inredningstidningarna som damp ner i brevlådan i veckan. Där fanns en liten bild på ett alldeles nytt golv från en golvtillverkare. Solklart! Det är golvet vi ska ha! Jag visade Mannen i mitt liv och han höll helt med! 
Det är ett laminatgolv, ett klickgolv som ser ut som marockanska plattor. Då kommer det se ut som att vi har klinker på steget också. Resten av golvet kommer få ett enfärgat golv som färgmatchar det mönstrade. Jag har tidigare tänkt tanken på marockanska plattor på det stora gjutna betonggolvet, men tvekat för att det blir en rätt stor yta och jag är rädd att det blir "för rörigt" med resten av möbler och lull-lull.. Nu får jag lite lagom mängd marockanskt i alla fall! 
Vi åkte in till färgvaruhuset igår och beställde golvet som ska komma om en vecka typ. Tyvärr hade de inte något materialprov så vi kunde se mer exakt. Jag tror att det var för att det var för nytt? Strunt samma, vi kör ändå ;) Vi får nöja oss med att titta i broschyren som vi tog med hem.  Jag tror i alla fall att det kommer bli H U R snyggt som helst! Nu väntar vi på att kunna lägga det. Sedan väntar vi på mer säker vår-värme så vi kan ställa ut möblerna ute för att spackla in golvvärme i resten av rummet. 

Gillar ni också de marockanska golven? Eller marockanska mönstren över huvud taget? 



Maria

13 kommentarer:

  1. Det tror jag med, att det kommer bli jättesnyggt. Nu blev jag väldigt sugen på att ha sånt golv någonstans. Vi ska ev. göra ett rum av en del i garaget till sommaren. Där skulle det passa jättebra. Fanns den i fler färger tro? Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Såg ju SKITSNYGGT ut rent ut sagt! Ska bli kul att se det färdiga resultatet!
    Kram och Glad Påsk!
    Judita

    SvaraRadera
  3. Så härligt det är när saker trillar på plats så där. När man bara vet direkt att det är rätt. Hoppas ni blir nöjda när ni ser det live också! Jag gillar också det där mönstret.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Det kommer attbli supersnyggt! Jag gillar de mönstrade, marockanska golven. Ha en riktigt skön påskhelg! Kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Jag älskar marockanska mönster men vågar inte riktigt själv ha det hemma. Har funderat på att byta kaklet i köket mot mönstrat men är rädd för att jag kommer att tycka om det som jag tycker om 70-talskakel om en inte alltför snar framtid och då kommer Maken tycka att jag får stå mitt kast (dvs inte byta kakel IGEN), så nej, jag törs inte! Men en kompis till mig lade det i hela sitt uterum och målad alla ramar runt glaspartierna, svarta. Det blev sååå snyggt!

    SvaraRadera
  6. Vilket fint golv! Varifrån kommer det? Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Spännande golv du valt, ska bli kul att se resultatet sedan. Kommer säkert bli jättesnyggt.
    Jag gillar som du vet Marrakechkakel;) Speciellt i köket;) Men det får inte bli fööör mycket.
    Ha en fortsatt fin påskhelg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Men åh så fint det kommer att bli. Älskar det marockanska golven. Önskar dig en fin fortsatt påsk. Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Så snyggt, här står nya köket och väntar i vardagsrummet :) kram Diana

    SvaraRadera
  10. Riktigt snyggt golv, verkligen!!! Vilken tur du öppnade reklamutskicket, och att det skulle komma så pass fort till butiken!! Kommer bi supersnyggt!
    Gillar mer och mer det marockanska...
    Önskar Dig en fin fortsättning på ledigheten, kram Kate

    SvaraRadera
  11. Oj vad snyggt, var hittar jag det, eller märke? Jag har letat efter något sådant och vill helst inte ha klinkers på den ytan.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Det där golvet är jättefint. Har själv funderat på detsamma i min hall. Dock ska det påpekas att detta är ett Vinylklick golv som inte ska förväxlas med den vanliga laminaten :) Mer som en matta med sina 4,0 mm tjocklek osv. Väldigt mjukt o skönt att gå på. Vi har vinylklick i köket, dock i ett annat mönster men ytskiktet är ju detsamma. Detta golv heter Starfloor Click 30 och kommer från Tarkett. Rekommenderas av astma o allergiförbundet, bara en sådan sak :) Kommer att bli kanonfint hos er. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vi har full koll på att det är vinyl-laminat och inte trä-laminat. Det stämmer att det heter Star Floor Click och att det kommer från Tarkett :-) Vi har sett prov "live" men dock inte rätt mönster ;-) Jag hoppas också att det blir kanon :-)
      Kram/Maria

      Radera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...