onsdag 25 mars 2015

Det blir en rosa påsk i köket

Än är det ett litet tag kvar...


Kvar till påsk, alltså. Men det går fort. Nästa vecka är det påsklov för skolbarnen här hemma och när torsdagen kommer i nästa vecka... Ja, då är det påsk! Det är ju skärtorsdag då! 

Själv är jag av den åsikten att påsken börjar på skärtorsdagen, jag vet inte vad ni andra tycker? Sen är den ju definitivt slut på annandagen. Ingen jättelång helg, men någon extra dag ledigt blir det ju varje år eftersom det är röd fredag och måndag. Underbart! 

Påsken är en skön helg, inga "måsten" och en massa som ska fixas. Har man tur är det fint väder och man kan passa på att fixa lite i trädgården, eller bara ta en skön eftermiddagspromenad i solen, efter sill-lunchen... Kanske sitta ute och ta en kopp kaffe eller annat gott. 

Det blir inte så mycket pyntat här hemma till påsken, som till jul. Långt ifrån, men lite "vårpynt" (kallar man det inte påskpynt, kan man ta fram det tidigt, ni vet ;) brukar jag allt plocka fram. Kanske mest för att jag tycker det är roligt med nya detaljer och att piffa lite efter säsong.  Några ägg och lite pärlhönsfjädrar känns vårligt.

Eftersom jag ganska nyligen plockade in lite rosa i det annars svart-vita köket, så fick det bli fjädrar i just rosa i påskriset i år. Precis som förra året... 

De vackra äggen i vitt och svart med söta hönsmotiv, de gillar jag skarpt! 


Rosa kuddar, rosa ljus, en rosa ljuslykta och ett par underbara rosa hortensior. Det är det som är rosa. Lagom mycket som en accentfärg till basen. Enkelt att byta till någon annan färg när man tröttnat. (Vilket jag vet att jag kommer göra efter ett tag)

Ja, så ser det ut i vårt kök till påsk. Rosa till det svarta och vita, och verkligen inget gult... 


Fast jag är lite sugen på att plocka fram något litet kopparfärgat, för att matcha texten på den fina lilla kokboken 
som jag fick av Mannen i mitt liv förra veckan, tillsammans med en kock-kniv. "Bara så där". 



Maria


13 kommentarer:

  1. Underbara foton! Du ger alltid massor med inspiration. Och de svartvita äggen är superfina! Kram M

    SvaraRadera
  2. Så fint du vårpyntat. Snyggt allt matchar på brickan, äggen är jättefina. Något litet vårpynt kommer säkert fram här också:)
    Härlig överraskning du fick av mannen. Jag väntar på att D ska komma hem från Norge, han har bara varit borta över dagen som tur är:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Men så himla fint du pyntat till påsk. visst heter det väl skär-torsdag. Fniss! Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Ååå vad fint du har pyntat .Härliga bilder .Ha en skön kväll .Kram Rita

    SvaraRadera
  5. Ååååååå så fin!!! Jag bara ääälskar det!
    Har bett maken köpa en rosa hortensia när han handlar nu:)
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Härliga rosa detaljer i ditt hem=)

    SvaraRadera
  7. Supersnyggt, verkligen!! Stort gilla på äggen och vasen... :) Gulligt av mannen att komma hem med en present :)
    tack för din tummar & tår, det värmer må du tro... Med din gissning är du inte alls fel ute ;) men det är lite, lite kvar och sen att våga kliva rakt ut. Jag har stampat på samma sätt i 23 år drygt, och man har som häftmassa under skorna, lite svårt att bara skrapa av... Men jag ska våga !!!
    Onsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  8. hehe, håller med Pia, det heter ju skär-torsdag :)
    Vackert verkligen! Vårkänsla och påsk i ett!
    Så snäll och romantisk man du har du!!

    SvaraRadera
  9. Wow, prata om att leverera ;) Du är ju inredningsexpert! Ut i fingerspetsarna. Så genomtänkt och fint. Älskar det rosa!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Så himla fint! Kul när man kan ta fram lite vårpynt. Jag har några ägg och fjädrar på ett fat än så länge. Ska försöka hinna ta fram mera i helgen.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Himla fint, jag "pyntar" inte så mycket jag heller till Påsken men ska försöka ta in lite kvistar och pynta så får vi se om katterna låter bli dem ;-) Hoppas du har en härlig torsdag. Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Jag gillar det rosa du gjort... det går fint i hop med med svart o vitt...
    Påsken är en perfekt helg att vara ledig, inte en massa måsten...

    kram Sandra

    SvaraRadera
  13. Så fint ! Har också börjat pynta lite, påsken är ju så kort så det är bäst att börja
    lite redan nu :)
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...