söndag 8 februari 2015

På tu man hand

Ett dygn på tu man hand i Stockholm.

Ja, det var trevligheterna vi drog iväg på igår, jag och Mannen i mitt liv. Vi checkade in på hotellet vid lunchtid och hade turen att få ett bättre rum än vad vi räknat med ;) 

Jag misstänker att vi blev uppgraderade. Vi fick ett rum med både en del med rymlig soffgrupp med TV och en sovrumsdel.

I gången däremellan fanns det "obligatoriska" skrivbordet och ett rymligt badrum. Ljust, fräscht och fint. Inget att klaga på. 
Först gick vi lite i MOOD-gallerian och Mannen i mitt liv shoppade loss till sig. Det blev en stor kasse till honom. Efter det tog vi lite lätt lunch med ett glas vin till, också i MOOD-gallerian. Och efter lunchen så var det jag som fick med mig en påse från MOOD-gallerian. Mannen i mitt liv frågade om jag "skulle ha den" om en viss klänning som jag tittade på. Ni känner igen den va? ;) Klänningen som jag aldrig tröstshoppade... ;) 
MOOD-gallerian är en favoritgalleria att strosa runt i. Mysiga butiker och restauranger. Missade att gå in på Lelia´s för att kolla om det fanns stjärnsugrör kvar...  Får bli nästa besök.

Vi lämnade shoppingkassar på hotellet och tog tunnelbanan till Södermalm. Jag hade bestämt att vi skulle ta en drink på skybaren HIMLEN. Hade aldrig varit där innan, så det var en ny bekantskap. Det var H Ö G T upp... Fantastisk utsikt över Stockholm. Goda drinkar och trevliga bartenders! (Men Mannen i mitt liv påstod att bartendern flirtade med mig ;)

Vi var egentligen inte riktigt eniga om att ta tunnelbanan bort till Himlen, Mannen i mitt liv tyckte att taxi var mycket, mycket bekvämare. Medan jag tyckte att tunnelbana är mycket, mycket billigare (plus att jag behöver träna på att lära mig tunnelbanelinjerna ;) så de där kronorna som vi sparade kunde ju läggas på drinkar, resonerade jag ;) Då tyckte Mannen i mitt liv att jag skulle dricka en till då, om det nu var därför vi skulle spara in några (ganska många?) kronor ...? ;) Så det blev en kaffedrink också ;) 

Vi satt nog där i över en och en halv timme och skrattade, pratade och bara njöt av varandras sällskap, trevlig atmosfär och av utsikten förstås! Kan verkligen rekommendera er ett besök där om ni inte varit där!?
Det började skymma när vi "till slut var tvungna" att resa oss för att ta tunnelbanan (ja, vi hade ju halva hundringen kvar på reskassan! ;) tillbaka. 



En kort promenad, delvis genom den långa gångtunneln, från tunnelbanan och till hotellet. Dags att duscha, byta om och göra oss klara för middag. Vi hade bokat bord på vårt favoritställe, nämligen 
detta
Vi var klara rätt tidigt och hann ta en drink i deras bar innan vi satte oss till bords. Jag hittade inget på drinklistan som föll mig i smaken så jag frågade om något med rom, och killen i baren föreslog basilika? apelsin? Jag nappade på det och fick en supergod drink, som jag nu inte alls vet vad den heter... Typiskt! Skulle ju ha frågat... Det blir till att testa sig fram i hemmabaren ;) 


Till förrätt tog vi in en charkbricka. Alltså det är ju bara så himla gott! 
Jag tog in en pulled pork till varmrätt. Jättegod (fast det är lika gott att göra den själv hemma, faktiskt... om man får säga så?) men jag är inte någon storätare så jag lämnade ca 1/3 annars hade jag blivit proppmätt och det är ingen skön känsla. Mannen i mitt liv testade deras burgare och han var också nöjd med den. 
Mätta och nöjda drog vi oss bort mot hotellet, kikade in i några barer för att ta ett glas vin, men det var fullt på vissa och nästan tomt på vissa, så vi tog minibaren på hotellet istället ;) 
Idag vaknade vi upp till ett soligt Stockholm. Jag vaknade ganska tidigt, och medan Mannen i mitt liv sussade ett tag till så tog jag en dusch och sedan svepte jag hotellmorgonrocken runt mig och kröp upp i sängen, slog på morgon-tv och läste lite. Sådan där lyxkänsla som man inte kan annat än må bra av! Och efter den sedvanliga långa sköna hotellfrukosten så checkade vi ut och tog en kopp kaffe på NK´s fik... En rutin vi haft de senaste gångerna vi bott på hotell ;) Och så klart så gick jag min inspirationsrunda inne på Newport...
Ja, det var ett härligt dygn på tu man hand. Jag uppskattar verkligen att ha möjligheten att göra saker på tu man hand lite då och då. Att göra trevligheter över huvud taget är viktigt! Jag behöver ha lite roligheter som ger energi till vardagen. 


Nu blir det strax köpepizza här, och kanske en film till det? Sen är det bara att ladda för en ny arbetsvecka! Hoppas ni har en skön söndagskväll! 



Maria



13 kommentarer:

  1. Härlig energihelg! Den där baren måste jag lägga ett bokmärke på! Och Gute Grill är ju verkligen ett toppställe, jag åt ju deras "blandat grilltallrik" när vi var där, ruskigt gott... Kram

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt och kul Maria. Härliga bilder på gatorna så där från ovan. Jasså du flirtar med bartendern du... Hi Hi! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Låter som ni haft det hur mysigt som helst. En riktigt lyxig helg. Jättefint rum ni hade, och hotellfrukost är såå himla gott:)
    Klänningen är jättefin, jag har också kikat på den:) Ska kolla in dina tips på ställen ni varit på ifall det blir att man åker till Sthlm någon gång:)
    Ha nu en riktigt bra start på veckan, och hoppas den blir lugn och all personal på plats.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så härligt! Längtar tills nästa gång mannen och jag kan åka iväg sådär...
    Maten såg riktigt smarrig ut!
    Hoppas du får en bra start på nästa vecka

    SvaraRadera
  5. Sååå mysigt Ni har haft det i helgen! Känner att det är dags att hitta på nåt för oss också snart... Det var ganska länge sen nu!
    Tunnelbanan brukar vi stå över och ta taxi istället. men kanske vända på det och få mer slantar till drinkar, att flörta med... *blink*.
    Njut av söndagskvällen innan ny vecka drar igång! Kram Kate

    SvaraRadera
  6. Gör ni rätt i! Det ger så mkt ny energi! Relationsexperterna menar ju att man ska göra sånt på tu man hand en gång i månaden. Åh suck där har vi mkt att ta igen. Måste få igång dessa "på tu man hand" :-) Ser verkligen ut som att ni haft det underbart!

    SvaraRadera
  7. Åh, det finns väl inget bättre än att umgås med sin käre man men ....tyvärr blir det nog lite för sällan. Vad mysigt ni har haft det måste nog prata med min gubbe om att det är nog dags att vi gör något tillsammans- snaaaart!Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Sååå mysigt och romantiskt!!!
    O precis som du säger sååå viktigt. Tyvärr har vi inte tagit oss tid eller råd till det, men nästa helg ska vi det.
    Ser verkligen fram emot lite romantisk tripp;)
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Men ååå va mysigt!
    Å vilka fina bilder du tagit och såklart ska man hellre dricka goa drinkar än att åka taxi..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Gud vad mysigt!! Allt verkar perfekt och jag får hemlängtan. Så mycket fint i MOOD-gallerian. Har aldrig varit på HIMLEN, verkar läckert ;) Goda drinkar, mat och så shopping med älsklingen....det blir inte mycket bättre!!

    KRAM!

    SvaraRadera
  11. Vilken mysig helg ni har haft! Stockholm är ju en underbar stad, borde åka dit lite oftare. Kram Camilla

    SvaraRadera
  12. Vilken toppenhelg ni haft det!=) kram

    SvaraRadera
  13. Ni är verkligen duktiga på det där att rå om varann <3 en riktigt mysig helg låter det som...
    Så kul att du fick köpt din "tröst" klänning

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...