tisdag 17 februari 2015

Misstänkta tjuvar? Eller bara "nyfikna" förbipasserande?

Tänker på mitt inlägg igår...


Några av er tycker att det är smickrande att det ringer på dörren och frågas om saker. Att vi ska vara stolta över att ha ett hus som folk tycker är fint... Men lika många av er hade varit misstänksamma... Intressant...
Självklart ska man vara försiktig och "på sin vakt" när det kommer främmande människor och ringer på ens dörr, och ställer frågor. Jag brukar också ofta vara skeptisk mot t ex tavelförsäljare och liknande. Men jag kan inte påstå att jag kände mig speciellt misstänksam mot kvinnan igår. Nä, inte för att hon inte såg ut som en kriminell, för en kriminell kan ju se ut hur som helst...
Nej, det är nog snarare så att jag är rätt van vid att folk är "nyfikna" på vårt hus... Och vissa vågar stanna och fråga om saker, antingen när man är ute eller som vissa som är modiga och vågar ringa på. Vi bor på en villagata i ett nybyggt område med hus i olika typer och stilar. Man ser ofta, ofta hur bilar åker sakta, sakta förbi på gatan och tittar på husen. 
Jag kan sitta i min ateljé som har fönstret ut mot gatan, under porchen, och se hur folk stannar till, pekar på något på vårt hus pratar med varandra i bilen och sedan sakta glider vidare. Det är samma med folk som är ute och promenerar, de går förbi, pekar och diskuterar något, pekar igen och kanske till och med vänder sig om när de gått förbi. Så det skulle bli många att misstänka för att vara eventuella tjuvar ;)  
Vad gäller kvinnan igår, om hon varit ute i kriminella ärenden så hade hon nog vänt på trappen redan. På ytterdörrarna finns tydliga skyltar som vittnar om larm, och stora vovven satte igång med att skälla i samma sekund som hon ringde på dörren... (Något han börjat med sen vi skaffade lilla vovven, att vakta) Och när han skäller, då  S K Ä L L E R han om vi säger så... Ett dovt mörkt ljudligt skall, som kan få vem som helst att rygga tillbaka. Hade hon dåliga avsikter så hade hon nog valt att lämna vårt hus innan jag hann öppna dörren. Jag var ju inte supersnabb upp från soffan, direkt ;) 

Men absolut man ska vara försiktig, det håller jag med er om! Larm och vakthund är inte så tokigt! ;) 


Maria 

7 kommentarer:

  1. Jag hade nog blivit smickrad Och visst, hunden är ju en avskräckande del i att ringa på. :) Vår hund skäller inte när det knackar på, men när ringklockan ringer, då jäklar. Jag har bara varit med om det där en gång, att ett par stannat och frågat om huset, och då var det om färgen på huset. :)
    Mysig blogg du har, jag måste läsa vidare....(krya på dig om du fortfarande är krasslig!)

    SvaraRadera
  2. Är det en bild från ert hem? Ni bor ju helt magiskt vackert. Bilden ser ut som tagen ur ett vackert magasin! Jag kan förstå att det måste vara lite svårt att veta om det är en nyfiken beundrare av huset eller en skum kvinna som kommer förbi. Hur skall man veta? Men jag tror nog att dom skumma syns inte så. Dom drar inte åt sig någon uppmärksamhet.

    Ha en jätte fin kväll!
    Stor kram Carola

    SvaraRadera
  3. Go kväll!
    Klart att man skall vara lite försiktig! Sen är det väl så, att man kan inte misstänka alla människor!
    Tror absolut inte att du behöver oroa dej, vilket jag inte heller tror att du gör! Kram och ha en fortsatt mysig kväll!

    SvaraRadera
  4. Försiktig ska man alltid vara, jag öppnar helst inte dörren när D inte är hemma och det är mörkt ute. Vi har också larm och vakthund:) Men samtidigt kan man ju inte misstänka alla, jag gör själv likadant ber D köra lite långsamt när man åker genom nybyggda områden:)
    Du har en så välkomnade entré.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hund är nog bästa "tjuvlarmet"... Vi har skyltar sitter uppe med bild på vår stora förra hund, schäfern vid grinden... Ifall att ;) Lilla Herr Larsson kan vi ju inte sätta upp... *skratt*
    Och uppmärksamhet skadar inte, absolut inte!!
    Hoppas du är piggare nu, kram från Kate
    PS. Ja, visst matchade jag inredningen... såg de sen!!!

    SvaraRadera
  6. Hallå där!
    Hoppas du känner dig bättre snart! Inge kul alls att ligga däckad.
    Vi bor ju på landet så här knackar det inte p åofta...men det händer och då är det oftast någon som kört vilse och frågar om vägen... man kan ju inte gå o tro att alla är tjuvar...
    Fast jag kan förstå att man blir irriterad till slut om det alltid stannar folk och ska veta än det ena än det andra...
    Vart går gränsen egentligen? Gränsen till att det blir fööör fräckt...
    För jag kan nog tycka att det är snudd på lite fräckt att ringa på sådär....
    En annan sak om du hade varit ute på framsidan...men ja jag vet inte....
    Vi har alltid bilar som kör jääääätte sakta förbi på vår lilla grusväg på somrarna... då försöker folk se vad som finns bakom muren....haha... Mattias brukar skoja o säga att han ska sätta upp en skylt med entré avgift... haha..
    Ha en fin fortsatt vecka och krya på dig!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Man ska nog vara lite på sin vakt, tyvärr. Hade varit mycket trevligare om man kunde lita på folk överlag.
    Det är kul när man får positiva kommentarer och frågor om sitt hem. Det har jag också fått flera gånger.

    Kram N

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...