måndag 2 februari 2015

Kroknat i soffan

Känner mig allt lite som den här tulpanen...

En minitulpan som jag fick av min kollega och vän V och hennes man, när de hälsade på hos oss strax efter nyår. Då var den bara ett pyttelitet spröt. Nu är den alldeles för lång för sitt eget bästa och har kroknat på mitten. 
Nu är det väl knappast så att jag också är för lång för mitt eget bästa och har kroknat på mitten... Men kroknat denna måndagkväll, det har jag! Jag tyckte att vi hade tankat ordentligt med energi i helgen, "Happy Friday", "kväll på stan" och så blev det en snabb shopping i Stockholm igår med fika på NK. Kändes så bra där igår kväll, att snart ta måndag igen...
Men så plötsligt förändras allt i ett slag. När jag precis nästan håller på att somna hör jag att Minstingen talar om att hon är magsjuk. Åh, nej hur var det där med magsjuka, diabetes, känningar och insulin nu då... Vi har ju varit förskonade från att hon drabbats av magsjuka efter att hon fick diabetes för snart 2,5 år sedan. 
Studsar upp ur sängen och letar fram papperet med information just kring detta,som vi fått på sjukhuset. Läser på och ställer klockan för att kunna kolla hennes blodsocker under natten. Minstingen är ju i och för sig inget litet barn (16 år) men just magsjuka är inte bra för diabetiker, då de kan få känningar lättare. Får man de i sömnen och inte vaknar av det, kan det gå illa... 
När sedan mitt alarm ringer klockan 5:15, för jobb så kan jag lugnt säga att jag är rätt trött... Har fixat så att jag kan gå till jobbet och öppna och sedan kunna gå hem några timmar på förmiddagen för att ha koll på Minstingen och blodsockret. Törs helt enkelt inte låta henne ligga själv hemma. (Själv och själv, det visade sig att även en till dotter blivit magsjuk under natten, men jag kan ju inte lägga ansvaret på henne)
Minstingen piggade på sig någorlunda under förmiddagen, blodsockret höll sig fint, men det var ett evigt kollande och spring med saft,  och jag gick tillbaka till jobbet för att jobba ett par timmar till. Sedan hem ett par timmar, kolla blodsocker, serva med blåbärssoppa, rostmacka och mera saft och snabbt skotta undan den värsta snön innan det var dags att gå till jobbet för tredje gången denna måndag...för kvällsmöte! Ett himla flängande fram och tillbaka... Och där är vi alltså nu... som den kroknade tulpanen... 

Tulpanen har jag kapat av och satt i en minivas. Med hopp om att den tar nya tag och slår ut i blom... Precis som jag själv. Jag hoppas kunna ta nya tag imorgon, kanske inte slå ut i blom, men jag hoppas på att vi andra i familjen fortfarande är friska samt att jag inte ska tänka på att det är mycket frånvaro på jobbet imorgon ;) 

Nu ska jag bara softa och se första avsnittet av Husdrömmar som drar igång för andra året i rad. Såg ni det förra året? 



Maria 

10 kommentarer:

  1. Oj vilken natt och dag. Fattar att du kroknar lite. Vetenskapens värld konkurrerar med husdrömmar här hemma, jag ger mig... Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Usch för magsjuka! Förstår att du kroknar efter en sån natt och dag! Hoppas morgondagen blir bättre!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Förstår att du känner dig som tulpanen, hoppas dottern mår bättre, ja båda såklart...
    Vilken härlig helg du och mannen har haft :-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Fy och ve för magsjuka! Att dessutom ha ett blodsocker att oroa sig för är inte skoj! Hoppas ni alla mår bättre nu! Har du sett mitt mail? Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Nej, det är inte att leka med om man har diabetes...:( Fick precis ett sms av en förälder att dom blir hemma idag..... magsjukan :( :( :( Hoppas och håller tummarna nu att vi andra klarar oss, då dom var här igår! (Tur alla barnen har egna handdukar här hemma..)
    Skickar lite krya-på-Er-hälsningar och hoppas Ni andra klarar Er! Kram Kate

    SvaraRadera
  6. Vilken dag för dig! Hoppas att tisdagen blir bättre.

    SvaraRadera
  7. Hujedamig för magsjuka...!!! Hoppas du klarar dig från det.
    Förstår absolut att du vill vara hemma med henne då hon har diabetes.
    Va rädda om er!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Men oj och fy för magsjuka , speciellt om det är diabetes inblandat. Hoppas det blir bättre fort fort!!!

    ps Apropå Uppsala, så mycket trevligare det var på IKEA i Uppsala. I Stockholm är det hemskt på helgerna!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Åh vilken dag, stackars dina döttrar som är sjuka. Oroligt för er med diabetesen.
    Krya på er i massor
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Åh Maria! Känner såväl igen det där när man har supernära till jobbet och kan flänga fram och tillbaka sådär... Inte direkt energiboostande! Hoppas döttrarna mår bättre!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...