måndag 12 januari 2015

Chiagröt och filmtips

God morgon!


Jag har alltid gillat smörgåsar av olika slag, och min frukost har bestått av en grov macka och en kopp thé. Fram tills i höstas, då jag bestämde mig för att dra ner på brödet. Istället har jag ätit en skål med yoghurt, linfrön och lite blåbär och banan. 
Nu har jag testat något nytt, så jag kan variera mig lite. Jag gör chiagröt. Tror att en del kallar det chia-pudding också? Har sett att just chia-frön verkar vara lite "i ropet" just nu. Mannen i mitt liv läste den där boken, "Running for life", (eller vad den heter)för något år sedan och jag antar att det stod om just chia-frön i den. För det var något som Mannen i mitt liv helt plötsligt skulle äta. Men då hittade man inte dessa frön i matbutiken (i alla fall inte i "våra" butiker, där vi handlar) utan han beställde dem på nätat. Nu finns de i matbutikerna, och verkar ha blivit rätt vanliga.  
Jag blandar ner tre matskedar chiafrön i 1,5 dl havredryck (Oatly), blandar även ner en knivsudd vaniljsocker (funderar på att plocka bort det och söta med lite stevia efteråt istället?) och så låter jag det stå i kyl över natten. På morgonen blandar jag om den och äter den kall (man kan nog säkert värma också?)tillsammans med lite frukt och bär, och en skvätt linfrön. Gott? Ja, helt okej. Men man får inte vara känslig för sådan här "rom-konsistens"/ "grodäggskänsla" för det blir ju som små hårda frön kvar som blir lite "slemmiga" ;) 
Har ni testat att använda er av chia-frön till något?
Igår såg vi den andra av de fyra nya Beck-filmerna som har släppts och ska släppas under 2015. Ytterligare fyra nya kommer tydligen att släppas under 2016. 

Den första av dessa fyra var "Rum 302"


Den såg vi på C-more film, redan på nyårsdagen då den hade premiär där. Riktigt sevärd, som jag tipsade om tidigare.


                 Den vi såg igår heter "Familjen"

Även den såg vi hos C-more. C-more play. Den var också bra! Gillar man Beck-filmerna och dess karaktärer, så gillar man dessa filmer. Jag har för mig att de andra två av de fyra första kommer under mars månad. Gillar ni Beck-filmerna? 


  Dags att göra sig klar för att dra igång en ny vecka med jobb! 
                      Ha en fin start på veckan! 
            Och glöm inte att rösta på mig hos Besökstoppen!
                   (om ni vill att jag ska vinna!? ;)

                                  

                                     Maria

10 kommentarer:

  1. Jag röstar vet du väl.. Jag har inte testat chiagröt är ingen grötälskare alls. Jag håller mig till min kvarg med bär och ingefära. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Har inte testat de där chia grynen än men får nog göra det snart. Tack för filmtips, intensiv vecka men kanske mer tid i helgen. Ha en bra start på veckan kram Suss

    SvaraRadera
  3. Har inte provat chiagröt, det kanske man borde göra:). Jag gillar Beckfilmerna, skulle gärna se dem.
    Ha en bra måndag vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det är lite speciellt med chaifrön helt klart och vet inte om jag tycker om det eller inte. Är nog en vanesak tror jag. Men jag har en bra mättnadskänsla efteråt, helt klart.
    Jag är också en beck-gillare och ser fram emot att se familjen snart.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Beck men har tyvärr inte så många extra kanaler. Dagens röstning är klar och det kommer att gå bra för dig /M

    SvaraRadera
  6. Jag äter gärna turkisk yoghurt till frukost med lite honung och hemmagjord müsli! i müslin har jag chia frön men aldrig smakat det som chiagröt/pudding..
    Smoothies har gått varmt hemma ett tag nu men det gäller ju att variera sig. Bröd lyxar jag till det med på helgerna!
    klart jag skall in och rösta

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Ska testa dessa fröer, har inte gjort det än och hoppas jag klarar konsistensen!::D
    Bärsmothies, grekisk yoghurt med bär och nötter är annars favoriter och färska apelsiner:)
    Roligt med besökstoppen, jag röstar för fullt och det ser ut som du vunnit redan:)

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  8. Jag testade chiafrön på olika vis för nåt år sen - det var väl då det hypades första gången ;=) - men tänkte nog mest då att ha det i bakning.... puddingen jag testade kändes litesådär, ja det är väl konstistensen man får vänja sig vid, jag äter inte alls gröt. Men det är ju massa nyttigheter i de där fröna, det känns väldans bra!
    Vi har sett de två Beckfilmerna med precis nyss. Känns som fräscha, med lite nya karaktärer och bra storysar! Nåt man ser fram emot! kram

    SvaraRadera
  9. Beck är en favorit här. Längtar tills de andra filmerna släpps... Men där emot Carrie har jag inte sett. Kanske lär titta men har blivit känlig mot skräckisar sen man fick barn=)

    SvaraRadera
  10. jeppi jepp! Har läst friendly food och följer bloggen Food Phamacy så jag är indrillad på chia.
    Vill man ta bort allt raffinerat socker eller minska intaget för barnen så är chia sylt en variant till plättar mm.
    Finns på Hanna Göranssons blogg hurbrasomhelst. Det består av chia frön som fått svälla 10 min, frysta eller färska bär av någon sort, lite vatten, agavesirap eller annan "bättre" sötning och lite vaniljpulver från tex Rene Voltaire.
    Mumsigt och känns trevlig att kunna säga till barnen - ät så mkt sylt ni orkar :-)
    Beck är favo här med.
    Trevlig kväll! C

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...