fredag 26 december 2014

Julefrid helt enkelt!

Jul-ledigheten är nog den bästa ledigheten!?


Lediga, lata och kravlösa dagar som bara kommer och går, liksom... Jag njuter av att "bara vara" och gör kanske sådant som jag inte hinner annars? 

Rensa lite i förrådet, till exempel... och fastna i det nostalgiska i att plocka upp barnens gamla babykläder ur en kartong. Lägga det mjuka tyget mot näsan och nästan kunna känna doften av sin lilla bebis. Konstatera att det snart är 22 år sedan vi blev föräldrar första gången, jag och Mannen i mitt liv. Tvåbarnsföräldrar med detsamma dessutom ;) 

Så skönt att skrota runt, dricka kaffe och komma på nya idéer och detaljer till uterummet. Det är den enda "nackdelen" med att vara ledig, förresten. Att jag får så mycket nya idéer/projekt som jag vill genomföra här hemma ;) Mannen i mitt liv får ont i magen av mina påhitt säger han ;) 

Jag är så galet nöjd med vårt hus, men jag kan inte rå för att jag ständigt tänker på inredning (Kanske jag borde gå i terapi, för det??? ;) och kommer på att här skulle det vara snyggt med en sådan eller här skulle man kunna göra så... Och än har vi ju både en bastu och ett stort badrum att bygga klart/inreda så det är väl tur att jag har idéer ;)

Jag njuter av vårt hem, vår fina gran och vinterpyntet. Jag konstaterar att det endast finns två tomtar bland pyntet, vilket är en mer än det gjorde förra året ;) Tomtar är inte min grej, liksom. Julen är mer barrväxter, hyacinter, ljus, lyktor, stjärnor, pälskuddar och en och annan ren. Lugnt pynt som ger mig ro i själen.

Och det är precis så jag känner mig. Lugn och harmonisk. Nöjd och lycklig. Såg lite på nyhetsmorgon i morse, där man uppmärksammade tio-årsdagen av tsunamin. Tänker lite på hur snabbt livet kan ändras. Vet det ju så väl genom självupplevda händelser, dock inte i samband med tsunamin... men ändå... Vi ska vara rädda om varandra och leva i nuet! Glöm inte det! 


Dags att sätta på lite kaffe och fortsätta njuta av julefriden! Hoppas ni också har det bra!? 



Maria


8 kommentarer:

  1. Inredning är kul man jag har lite svackor då och nu, särskilt när man jobbar mycket. Känner som du att jag trivs och kanske har jag lite nya idéer ändå fast dyra. Ledigheten är bra på det viset och maken här hemma får lite ont han med är och där.. Fniss! Vad julmysigt du har även om det bara finns två tomtar. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jag är tvärtom, vill ha en massa tomtar...

    SvaraRadera

  3. Skönt med det där lugnet, vi hade det igår... Idag åkte vi till pappa på middag!
    Man blir lite dagblind
    God fortsättning
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Ja bara att passa på att njuta. God fortsättning. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om denna ledighet, känner mig nästan mer "ledig" nu än på semestern. Så gullig bild på era julfina vovvar.
    Tänkvärda ord du skriver. Har varit mycket om Tsunamin idag och då tänker jag lite extra på hur lyckligt lottad jag är med min familj. Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Härligt inlägg! Så känns det för mig med, en helt underbar ledighet:). Inte så många tomtar här heller, jag har inte plockat fram så mycket i år, men jag drar mig mer åt "vinterpynt" som det du beskriver. Tror vi har lika smak;)
    Ha en fortsatt skön ledighet
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Visst är det skönt med ledigt... men jag blir ruskans trött! Orkar inte tänka på nåt annat, bara läsa och försöka sova så gott det går... sen är ledigheten slut :=) Jag passar på att jobba alla mellandagar - julledigheten har alltid varit rastlöshetens tid för mig. Men hoppfullhetens tid, det är ju snart januari! kram

    SvaraRadera
  8. Fina bilder från ditt hem! Så snyggt med det svarta golvet och svarta byrån. Gillar den fina svarta lampan också. Fnissade åt din mans onda mage som han får över dina påhitt, hihi :) Inte lätt för männen med alla nya inredningsidéer :) Jag känner igen mig i det där med att ständigt ha en massa inredningstankar men har för egen del lite mindre av dem under sommaren då tankarna mer kretsar kring trädgård och växthus :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...