måndag 15 december 2014

Julbord på Fjäderholmarna

Ett dygn i Stockholm, det var vår utflykt i helgen.


Efter en rejäl brunch, så tog vi bilen till Stockholm, vid lunchtid i lördags. Vi checkade in på vårt hotell och sedan gick vi ut på stan några timmar. 
Inte för att handla, som tusentals andra, nej nej... bara för att njuta! Njuta av atmosfären, ta ett glas vin i någon bar och småprata och skratta lite. Livskvalitet! Älskar de där stunderna. 

Kika runt lite på juldekorerade skyltfönster, butiker, caféer och restauranger. Insupa inspiration. Det gör jag jämt! Alltid, var vi än är, så är inredningstentaklerna på helspänn ;) Får nya idéer och inspireras. Ibland får jag idéer till att sy något.

Efter ett par timmar softande på hotellrummet tog vi den lilla promenaden till båten. Båten som skulle ta oss ut till vårt smultronställe, Fjäderholmarna. Vi har ätit julbord flera gånger på Fjäderholmarnas krog, och det har alltid varit superfint, gott och trevligt. Ett oerhört fräscht julbord med massor av god fin mat. Men det är dyrt. 995 kr/person för en kvällssittning en lördag! Så mycket klarar jag inte att äta, för att jag ska tycka att det är ett okej pris. Man bjuds inte ens på kaffet efter maten (i alla fall inte sist vi var där för något år sedan). 
I år bestämde vi oss för att testa en annan restaurang på ön. Rökeriet. Blir vi inte nöjda, så vet vi ju det till en annan gång ;) Vi hade inte behövt fundera på det. Det var hur mysigt som helst! Det var så fint dukat och dekorerat och maten var lika fräsch och god som på andra stället. Kanske något färre rätter, men det fanns absolut inget som jag saknade eller kunde klaga på! Trevlig personal också. Det kändes helt rätt att ha valt detta och vi betalade "bara"  695 kr/person och det bjöds på kaffet ;) Jag gillar fortfarande Fjäderholmarnas krog, absolut, men varför betala 600 mer, om man inte behöver? ;) 

Jag kan absolut tänka mig att boka där, även nästa år! Det var inte så mycket folk, när vi var där. Har ingen aning om ifall det var just det tillfället, eller om det inte är fullbokat någon sittning? Men det var lagom med folk. 
Mätta och nöjda tog vi den senare båten tillbaka, strax innan midnatt. Oh my, vad folk det var på den båten! När vi åkte ut, så gick det två båtar, en till Krogen och en till Rökeriet, men hem måste man ha delat båt, båda restaurangerna. Fanns knappt en millimeter plats ledigt. Kändes "sådär" för mig som inte är riktigt bekväm med att vara på vattnet... ;) Tur resan bara tar 25 min ;)
En desto angenämare känsla var det att vakna igår morse och se solen över takåsarna på Stockholms vackra byggnader! Lite hotellfrukost på det och det finns absolut inget att klaga på! Vår nya rutin, när vi bor på hotell i Stockhlm,  är ju att ta en förmiddagskaffe på NK, innan vi åker hem. Så även denna gång. 


Ännu ett trevligt Stockholmsdygn med Mannen i mitt liv, att minnas! Jag tokgillar sådana här utflykter! Så viktigt att ha roligt och trevligt på tu man hand emellanåt. 


Maria

10 kommentarer:

  1. Åå vilken mysig helg på tu man hand. Underbara bilder, kan känna atmosfären:)
    Vi var också ute och åt i lördags:)
    Ha en fin måndag. Här vräker regnet ner
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen klokt och mysigt att ta sig tid att bara njuta mitt i all julhets..
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Härligt att få njuta tillsammans.

    Kram N

    SvaraRadera
  4. Mysigt att bara njuta av Sthlm så här i jultider! Just detta att bara vara, och inte behöva stressa är ju underbart! Det var skillnad på pris, för julbordet! Håller med dej, att man kan ju inte äta för dom pengarna det kostar!
    Ha en fortsatt mysig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Så klokt att bara njuta, inte tokstressa utan bara vara med varandra. Mysigt! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. så himla mysigt med julbord på fjärdeholmarna!=) kram

    SvaraRadera
  7. Härligt med Julbord med mannen i ditt liv :) Man måste ha tid för njutning både i vardag och fest så eran helg låter underbar.

    Hoppas du har en härlig tisdag.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Åh Fjäderholmarna som är så mysigt!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Men åh vilken mysig helg ni har haft, jag hoppas att vi ska göra
    något liknande snart.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Hej

    Jag har en tävling i min blogg nu, i samarbete med underbara Beach House Company. Tävlingen avslutas imorgon kl 13! http://blogg.alltforforaldrar.se/drommenom11barn/2014/12/14/julkalendertavling-14-december-3-advent/

    Vinstvärde 749kr/vinnare, tre vinnare i samma tävling!

    Kommer nya tävlingar VARJE DAG nu :)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...