måndag 22 december 2014

Jul-lov och uterummets insida

Jag njuter av jul-lovet!
I fredags när jag "stämplade ut" för jul-lov så var det med glädje och en viss lättnad. Det har varit en tuff höst, toppad med ett par  sista veckor med en del övertid. Kan erkänna att jag var lite yr i fredags morse ;) Hade jag varit lite galnare än vad jag är, så hade jag lagt av ett ordentligt jul-skrik när jag släppte igen dörren till jobbet, bakom mig ;)

När jag kom hem i fredags drog jag igång med att baka en pepparkaksrulltårta som blev så himla god. Det var efterrätten i den tre-rättersmeny som vi åt tillsammans med svärföräldrarna i fredags kväll. Bara det att jag ställde mig och bakade är ett tecken på att det var skönt att få gå på långledigt. Bakning är annars inget som prioriteras högt hos mig. 

En riktigt mysig fredagskväll hade vi. Vi skålade i goda fina bubblor och firade. Firade att en av döttrarna kommit in på lärarlinjen, firade att en av de andra döttrarna fått ett långvikariat, firade att en tredje dotter fullgjort sin praktik i en Lindexbutik med fina vitsord och erbjudande om extrajobb, firade att jag får lite andra arbetsuppgifter med annat ansvar under nästa termin, firade att försäkringsbolaget värderade vår kvaddade BMW till belåtenhet. (Skönt att slippa bråka om en sådan sak! Och nej, det är inte jag som krockat bilen, det var Mannen i mitt liv som blev prejad av en buss för några veckor sedan )
Allt som går att fira, ska firas tycker jag! Livet blir lite festligare och roligare då! I lördags invigde vi uterummet som börjar ta form. Vi har verkligen saknat det uterum som vi hade vid vårt förra hus. Men nu behöver vi inte göra det mer. Detta kommer dessutom bli både snyggare och bättre. Ordentliga energisnåla glaspartier, "riktigt tak" och så småningom golvvärme (tills golvvärmen och klinkern är på plats använder vi några billiga ikea mattor ;) kommer göra det varmt och mysigt. En del annat fix med bland annat innertak kvarstår också som synes. 

Att kunna utnyttja rummet året om har alltid varit ett "måste" för oss (det var lika på förra stället). Det är faktiskt som mysigast på hösten/vintern att ha ett uterum att sitta i. Tycker vi i alla fall.  Precis utanför finns vårt spa-bad. (Dörren som står öppen leder in till det rum som ska bli bastu och dusch)

I uterummet står julgranen klädd och klar. En ståtlig kungsgran som är riktigt vid och grann. Mannen i mitt liv tyckte att vi skulle ta fram sekatören och knipsa av grenarna så den inte tog lika mycket plats... Som tur var hejdade jag honom ;)


Nu sitter jag här i uterummet, njuter av en kopp kaffe och känner mig nöjd över att ha handlat klart julklapparna på förmiddagen. 
I lugn och ro, utan minsta stress. Jul-lov! Skönt!


Maria



16 kommentarer:

  1. Men vilket rum ni har där. Helt perfekt, underbara fönsterdörrar. Ståtlig gran ni har. Vi har också en kungsgran, men något mindre modell i år:)
    Det är så skönt med ledighet, älskar tid tillsammans. Grattis till andra arbetsuppgifter, låter spännande.
    Ha en fin kväll vännen. Alltid lika mysigt att kika in hos dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vad ni har jobbat på.. Det blir ju så himla fint. de där skyltarna du satt upp var ju tokfina och helt och hållet ni. Härligt att kunna sitta där och mysa.. Tack snälla för fina ord hos mig idag. Jag bakade pepparkaksrulltårtan idag också men jag vet inte... så söt den var för en som inte ätit sött på länge. Den åkte i frysen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Härligt med julledighet! Uterummet ser jättefint ut, blir säkert många härliga kvällar där...

    SvaraRadera
  4. Gud så skönt med jullov! :)
    Och vad fint med uterummet... Däe kommer ni nog sitta många gånger.
    Skulle jag ha gjort i alla fall. Underbart.

    SvaraRadera
  5. Go kväll!!
    Så fint det redan blivit! Förstår att du sitter där och njuter och att det kommer att utnyttjas flitigt!
    Jag måste ju också säga Grattis, till allt från praktik, intagning och andra arb uppf. Klart att man skall fira, allt som går att firas!!
    Önskar dej en God Natt!! Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Vad fint ni fått det redan i uterummet. Mysigt med julgranen. Skönt med jullov, jag jobbar imorgon fm också sen så tar jag ledigt med. Önskar dig en riktigt God Jul, kram Suss

    SvaraRadera
  7. Men åååå det där uterummet blir ju som en dröm!
    Kan tänka mig att ni kommer att vara där jämt från o med nu..;)
    Å fira allt som firas kan...det tycker jag med..;) Grattis till allt ni firade..
    Passar på att önska dig en riktigt God Jul!
    Kraaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  8. Å så gott med jullov!!
    Å uterummet!!! WOW, kommer bli som en dröm verkligen :)) Galet fint!
    Önskar dig nu en riktigt riktigt GOD JUL!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Men å vilket härligt positivt inlägg och jag säger grattis till ALLT!:)
    Härligt när saker faller på plats och att det ordnar sig för ens barn, så stora de är!:)
    Uterummet är ju helt FAB med, sååå fint!!

    Önskar dig en riktigt God Jul med massa mys och vila!
    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  10. Tittar in och önskar en G O D J U L!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. a wonderful christmastree!!!
    have a god jul!!
    kram Manu

    SvaraRadera
  12. Åhh, så snyggt det kommer bli när det är klart! Grattis till allt det roliga för alla i familjen, så roligt!!!
    Önskar Dig & Din fina familj en riktigt skön och fin jul! GOD JUL, från Kate

    SvaraRadera
  13. Wow så fint det är erat uterum.... Visst är det mysigt med uterum, vi har iofs ingen värme där men sköna höstdagar och kvällar har njutits där...
    Tur att du stoppade mannen med sekatören ;-)
    Grattis till alla roligheter i familjen

    Önskar dig en riktigt God Jul
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Jätte mysigt!
    Visst är det skönt med jullov! Behövdes här med, bara få vara ledig. Kul att ni fick så mycket att fira.
    Ha en toppen dag!
    Kram Kia
    PS. Kör på saffran. : )

    SvaraRadera
  15. Vilket fint rum! Älskar det!!!
    Ha en riktigt fin jul! Kram Stina

    SvaraRadera
  16. Underbart att få fira så mycket o vilket rum fantastiskt fint. Önskar dig o familjen en riktigt God Jul. Stora julkramen Tina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...